/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat er ikke "sig selv" :-( (Meget la~
Fra : Mosha
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 24-03-03 12:02

Kære Katteeksperter

Jeg håber at I kan og vil hjælpe mig for jeg er helt grøn med hensyn til dette site.
Jeg har haft min kat siden 1. januar, og før dette var det mange mange år siden jeg sidst havde haft kat, så jeg føler mig egentlig også ret grøn på katte-området.

Katten er en lille hunkat, der hedder Findus og egentlig var det slet ikke meningen at jeg skulle have kat, men hendes skæbne blev nu én gang at ingen andre end jeg kunne have hende og det er jeg lykkelig for nu!

Eftersom det er så mange år siden jeg sidst havde kat og eftersom denne kat var en stor stærk ude-hankat, har jeg ikke så stor erfaring med små inde-hunkatte, så det kan godt være at jeg bare er en overpylret førstegangsmor!

Sagen er den at Findus blev steriliseret og øremærket i onsdags. Hun kom sig hurtigt efter narkosen og var vældig dygtig til at tage sine smertestillende piller i de følgende 3 dage. Hver dag har jeg checket hendes sår og det ser fint ud. Men i går opdagede jeg at hun længere nede på maven havde fået et mørkerødt mærke på størrelse med en 5-krone. Jeg blev naturligvis bekymret også fordi hun hele dagen havde været meget ”mor-syg”. Hun gik efter mig hele tiden og mjavede og var kun tilfreds når jeg satte mig ned så hun kunne ligge i mit skød. Desuden vasker hun sig hele tiden! Jeg ringede derfor til Dyrehospitalet i København. De mente at det bare var en blodudtrædning, men at den var lidt stor og at jeg skulle komme med hende hvis jeg var bekymret – og det var jeg så jeg tog derud. Dyrlægen sagde at jeg ikke skulle bekymre mig – det var en blodudtrædning og der var ikke noget frisk blod i og at det ikke gjorde ondt på hende. For en sikkerheds skyld gav han hende et skud penicillin og nogle tabletter som hun skal have de næste 5 dage. MEN eftersom det ikke gjorde ondt på hende havde dette ikke noget at gøre med hendes mjaven og ”pylrethed”. I dag mjaver hun stadig meget og kigger opfordrende på mig, men jeg kan ikke finde ud af hvad det er hun vil fortælle mig! Hun vil gerne være lige ved siden af mig hele tiden, men jeg må ikke ae hende og hun vasker sig stadig overdrevet meget, synes jeg. Jeg har tilbudt både leg og kæl, ren kattebakke, livret i skålen og frisk vand, men hun virker ikke interesseret i noget af det, Hun har spist lidt i nat, men ikke så meget som hun plejer, og hun har ikke haft afføring fra jeg rensede kattebakken i går formiddags til jeg gjorde det igen til morgen.
Da hun blev steriliseret var hun faktisk i gang med en løbetid. Kan det simpelthen være hormonsvingningerne der gør det?
Eller har nogen af jer nogle andre bud på hvad det er hun prøver at sige?

Et andet spørgsmål er: hvordan vælger man en god dyrlæge? Jeg kan på siderne at der er en del virkelig dårlige dyrlæger. Ham jeg har nu er jeg egentlig ikke utilfreds med, men jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med. Han steriliserede Findus ved at fjerne hendes æggestokke, men ikke livmoderen. På Dyrehospitalet sagde de at der var delte meninger om hvorvidt man skulle fjerne det hele eller ej, og det gjorde mig usikker for jeg kan jo ikke tage stilling til hvad der er det bedste, men må jo tro på dyrlægen…….

Undskyld det blev så langt!

Mange hilsner og på forhånd tak for hjælpen
Maria

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 12:14

Hej Maria,

Det er da kun dejligt at se, at du bekymre dig for din kats ve og vel. Jeg er ikke ligefrem nogen katte specialist, men kan måske give dig et par links til et bedre forum omkring katte. Vi kan jo ikke ha' at Findus ikke har det godt.
Her er måske nogen du kan spørge til råds, de ved i hvert tilfælde mere om katte end undertegnede.

http://www.kattens-vaern.dk/

http://www.inges-kattehjem.dk/

Disse er fundet via http://www.dyrevaernet.dk/links.htm

Held og lykke med den lille mis

Søren

Kommentar
Fra : Mosha

Dato : 24-03-03 12:22

Hej Søren!

Tak for den hurtige reaktion! Rart at der er nogen der vil hjælpe. Jeg kender Kattens Værns hjemmeside, men der står desværre ikke så meget - men jeg prøver de andre med det samme!

Hilsner
Maria

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-03 12:38

Hej Maria

Du kan også spørge på denne side http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/askvet.htm

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 12:39
Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-03-03 13:03

Hej Maria
Selvom din kat tilsyneladende er kommet sig hurtigt over narkosen, kan det sagtens cære den, der stadig "spøger". Det er et stort indgreb, hun har fået foretaget, og det kan godt tage lidt tid at komme over. Min gamle hund var "unormal" i 3 uger efter narkosen inden han blev sig selv igen. Tag hende op når du har tid, og lad være med at bekymre dig for meget, for det smitter af på hende. Behandl hende som om hun er rask - når man bliver ynket, tror man selv på, at der er noget galt (og det gælder både dyr og mennesker!). Du har gjort alle de rigtige ting, og nu må du stole på dyrlægen og dig selv...

God bedring fra Christina

Kommentar
Fra : Mosha

Dato : 24-03-03 15:56

Kære Christina og Søren

Mange tak for jeres svar. Jeg har tænkt mig at give jer begge to pointene, fordi en dyrlæge på Spørg Dyrlægen svarede mig - Søren, og til dig Christina for de meget beroligende ord!

Mange hilsner
Maria

PS Ved ikke rigtig om det virker at godkende begge svar.......

Kommentar
Fra : Mosha

Dato : 24-03-03 15:59

Hmmm jeg kan ikke give jer begge to point.
Jeg giver Søren pointene og så laver jeg et nyt spørgsmål hvor Christina kan få sine point. OK?

Maria

Godkendelse af svar
Fra : Mosha

Dato : 24-03-03 15:59

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-03-03 20:48

Hej Maria... hvad sagde dyrlægen hos "spørg dyrlægen"???
Kh Christina