/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Åbne et PDF dokument?
Fra : lexusmerlot
Vist : 1644 gange
70 point
Dato : 13-12-08 06:54

Hvordan åbnes et PDF dokument så det kan redigeres? Har Adobe Acrobat, også Reader, men fået at vide at man skal bruge Acrobat - men hvordan?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-12-08 08:13

Du skal KØBE Acrobat Reader for at kunne redigere i et PDF dokument...

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 13-12-08 08:26

man kan gøre det lidt ad omveje:
hvis du har open office kan du vælge exporter når du har lavet dit dokument og så gemme det som en pdf fil. Så kan den åbnes med adobe.
Ellers mener jeg man skal købe en prof!!

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 13-12-08 08:35

Iah - du er den første blandt mange der siger det skal være reader. Mere end en andre siger det skal være ACROBAT - og min version er Adobe Acrobat Pro 7. Reader har vil alle, men det program kan jeg ikke få til at gøre noget fornuftigt ud over at "læse pdf-filer".

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-08 08:48

Jeg troede egentlig os at man skulle bruge Adobe Acrobat Pro til at redigerer med,
er det så ikke fordi at PDF filen er ophavsrettigheds beskyttet eller på anden måde låst?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-12-08 09:07

der ryger en del layout, men hvis du trykker edit - copy file to clipbord, åber word og sætter ind, så har du i hvertfald flyttet teksten. Herefter kan du tage billeder ind enkeltvis og ombryde teksten.

Jeg ved jo ikke hvad du skal bruge det til, men i nogen tilfælde kan min metode være nyttig - i andre er den helt i skoven...

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 13-12-08 09:09

Det er simpelthen mit eget brevpapir og visitkort jeg skal have ændret adresse oplysninger på.
Ham som lavede tingene for mig engang, kan jeg ikke finde. Thats it.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-12-08 09:11

jammen så gør som jeg foreslår og støb et nyt PDF dokument efterfølgende. Hvis du ikke har en PDF printer så download en gratis - jeg har CUTE PDF og det fungerer bare ved at man printer som normalt, men vælger sin PDF printer i stedet for den vanlige.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-12-08 09:43

Iah - du er den første blandt mange der siger det skal være reader. Mere end en andre siger det skal være ACROBAT - og min version er Adobe Acrobat Pro 7. Reader har vil alle, men det program kan jeg ikke få til at gøre noget fornuftigt ud over at "læse pdf-filer".

Ja, det kan være jeg gik hen at skrev forkert, men det korte og det lange er at du skal KØBE et program for at kunne redigere direkte i et PDF dokument.

Adobe Acrobat 9 Pro
Full from DKK 5,212.50 DKK 4,170.00 ex VAT

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-08 10:34
Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-12-08 10:36

Hvis du har Adobe Acrobat 7 pro skal du åbne dokumentet i programmet og vælge eksporter, så kan du eksportere det til f.eks. Word eller et andet program hvor du kan redigere i det. Når du er færdig, kan du gemme som pdf fil.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-12-08 10:57

Jeg har ikke prøvet det endnu, men OpenOffice3
herfra...
http://www.labnol.org/software/download/openoffice-free-pdf-editor-without-acrobat/2187/

kombineret med.EXTENSION....

"You also need to install the Sun PDF Import Extension to be able to edit PDF files."
http://extensions.services.openoffice.org/project/pdfimport

1) Skriv din tekst i word og udskriv til PDF

2) Importer din PDF til draw, hvor den kan redigeres

,,,,,,,,,, sådanne har jeg forstået det, men som sagt har jeg ikke selv prøvet endnu
(hvis nogen prøver vil jeg da gerne høre om det duer )

ps. den gratis foxit reader har nogle muligheder for at skrive i pdf's (måske er det tyewriter tool jeg tænker på), men visse pdf er created/skabt med lås og kan ikke redigeres med mindre man har koden.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-08 11:04

Ja der er mange "gratis" på nettet, så med mindre du vil ofre +/- 5.000,- på Adobes konto, så kan du frit vælge imm.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Free+PDF+editor&meta=&aq=f&oq=
Hygge...

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 70 point
Dato : 13-12-08 11:09

NB: Benytter dog selv en billigere købe løsning, som jeg er ganske godt tilfreds med. Læs mere på:
http://www.nuance.com/pdfconverter/enterprise/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-08 11:17

NNBB: og... du kan glemme alt om at editere et PDF dokument, hvis det er beskyttet med kode (med mindre udgiveren har oplyst dig denne - hvorfor skulle han/hun det, så er formålet jo væk). Du kan sagtens læse, men ikke åbne et beskyttet PDF dokument i en editor. Det er jo netop et af formålene, af mange, med et PDF dokument.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-08 11:17

mit link her er ikke gratis og kræver man køber andet - så se bort fra det Dato : 13-12-08 10:34

til gengæld findes der gratis løsninger hist og pist

http://www.google.dk/search?hl=da&q=free+pdf+converter&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-12-08 11:25

Mon der er nogen der har prøvet den mulighed jeg skriver om /har læst om i Open Office ???
http://www.kandu.dk/spg129764.aspx#1479990

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-12-08 11:34

Når nu lexusmerlot skriver at han har Adobe Acrobat 7 pro, så begriber jeg ikke at I foreslår alle mulige andre programmer - det er det han skal bruge til at få åbnet et dokument med.

Så behøver han da ikke alle mulige andre løsninger?!?!?

I Acrobat - vælg Files - Export og vælg så det format Word, txt, html osv. du vil eksportere dok. til
Derefter åbnes det valgte program og du kan gå ind og rette i det.

Selvfølgelig kan man ikke gøre det hvis pdf dokumentet er beskyttet. Men det er der ikke mange der er

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-12-08 12:13

amandaKanDu

Godt ord !!! Men vi svarer vel alle efter bedste evne og nogle spørgere er heller ikke altid helt oppe på dupperne med hvordan /hvad der spørges om - såååååååå !!! Jeg synes tit at spørgsmål tager helt uventede drejninger. Meeeeen...

Mon der er nogen der har prøvet den mulighed jeg skriver om /har læst om i Open Office ???
http://www.kandu.dk/spg129764.aspx#1479990

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-12-08 12:37

amandaKanDu
Ja heri har du jo ret... svipser! Havde jeg ikke liiiige været opmærksom på
Nå men så må lexusmerlot jo til at lære lidt om sit program... f.eks bruge hjælpefunktionen i programmet. Hvorom alt er, så er det engang lettere at editere direkte i en PDF editor end at skulle eksportere til f.eks Word eller hvad ved jeg... hvorefter man så igen kreere et PDF dokument.
Go' weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-08 14:33

Hvis det er han egen brevpapir og visitkort, så kan han da bare gemme i Word, han behøver da ikke lave om til pdf. Han fik det som pdf fordi en anden lavede det til ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-08 15:01

Hvis du sender mig den brevpapirfil, skal jeg lave den om for dig til word eller et andt format du kan redigere i . Send som privat post.

Det er alt for dyrt at købe de rigtige programmer, bare for det ene formål.
Jeg har dem, købt i dyre domme.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-12-08 21:12

Jeg fatter ik hvorfor det skal være så besværligt at redigere i PDF filer... men du kan gøre sådan her.

Få fat i Adobe Acrobat så kan du åbne og redigere i nogle ting.
Men nogen ting kan ikke redigere i Adobe Acrobat men så kan du bruge Adobe Illustrator.

Men det kræver af pdf filen ikke er sikret mod redigering.
Hvis du åbner pdf filen i Adobe Reader og højre klikken på baggrunden og vælger Document properties og vælger security tabben. Der kan du se hvad der er tilladt.

Hvis det ikke er tilladt er redigere i pdf filen og den er beskyttet med kodeord så skal du have kodeordet får du kan redigere i filen, du kan prøve at gætte koden men det kan tage lang tid.

Godkendelse af svar
Fra : lexusmerlot

Dato : 13-12-08 21:41

Tak for svaret CLAN. Har købt pdfconverter pro. Nu virker det.
Tak for de gode forlag - skulle jo vælge et. God jul allesammen...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-12-08 16:12

Takker for points, og glædelig jul til alle