/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fået tilsendt flere varer end bestilt
Fra : rolf01
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 24-03-03 11:36

Jeg har over internettet bestilt et kamera og et stativ til kameraet i Frankrig, transaktionen blev gennemført og firmaet trak de penge som de skulle. Få dage efter ankom mit kamera samt en besked om at stativet var i restordre. Efter 3 dage ankom en ny pakke som jeg også signerede, idet jeg regnede med at pakken indeholdt stativet. Til min overraskelse var det en pakke fuldstændig identisk med den første(dvs. med et kamera i). De har ikke kontaktet mig siden, og jeg har endnu ikke fået mit stativ. Jeg er ikke blevet trukket for det ekstra kamera men de har lovet at sende mit stativ her sidst på måneden.
Er der regler for hvor lang tid man skal have denne nummer to pakke liggende før den evt. er min egendom ? skal jeg kontaktes af firmaet og er jeg så forpligtiet til at sende det tilbage ?
Jeg er meget i vildrede, og meget taknemmelig over hjælp

-Rolf01

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 11:43

Da du har signeret for 'pakke' nummer to, og der helt sikkert er en følgeseddel med på kamera nummer to, så vil jeg nok råde dig til at tage kontakt med firmaet. Du kommer helt sikkert til at betale... hvis de finder ud af fejlen, du har trods alt kviteret for pakken.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 12:21
Accepteret svar
Fra : sredna2210

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-03 15:41

Hejsa...
tjjaaaa... min personlige mening er nok at du skal beholde pakken og lade som ingenting.
Jeg har selv prøvet noget lignende med skomærket ecco.
Der tænke jeg: Ecco er sådan et stort firma, med så mange ansatte. De burde være så professionelle at de ikke begår denne fejl.
Mine køb på internettet har kun bekræftet mig i at selv om firmaer er nok så store og nok så professionelle, så kan der stadig ske fejl. Og ikke kun til køberens fordel...i sidste uge modtog jeg en check fra et it-firma jeg havde handlet med, men på checken stod der det var til min storebror?????....den kunne jo lige så godt have havnet på grønland....

Jeg mener det handler om tillid når der handles på nettet, men det er sommetider svært at have (også din ejem oplevelse), for det kunne jo også været gået den anden vej-altså at de havde trukket pengene og du ikke havde fået nogen pakke.
De må tage det som en lærestreg...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-03-03 09:06

Had er dit problem rolf01.

Det du spørger om er:
1) Skal jeg svindle dem for varerne. Jeg vil gerne have jeres vurdering om det går godt

2) Skal jeg være ærlig. Så er det jo bare at kontakte firmaet.

Som jeg læser dit spørgsmål, hælder du til punkt 1, men er lidt usikker på odds

Du kan da ikke være bekendt at stille sådan et spørgsmål i sådan en pæn brevkasse.

Men måske en ny Kanduservice er på vej: "Risikovurdering i forbindelse med påtænkt kriminel adfærd".

Dit spørgsmål viser at du er en amatørforbryder in spe. En proff. havde hurtigt vurderet situationen, og taget en beslutning.

sredna2210 udtaler:
[citat]
Jeg mener det handler om tillid når der handles på nettet, men det er sommetider svært at have (også din ejem oplevelse), for det kunne jo også været gået den anden vej-altså at de havde trukket pengene og du ikke havde fået nogen pakke.
De må tage det som en lærestreg...
[/code]

Der er vist kun et ord der dækker ovenstående mentale habitus: IDIOT

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 25-03-03 09:29

Okey du synes jeg er en idiot "ram2"....
Nu er dette jo en slags debat som "rolf01" har begyndt. Hen vil derfor også gerne have andre synspunkter på sin sag. Jeg gav mit synspunkt, da jeg mener at firmaer der har taget skridtet, at begynde at sælge online, må være så professionelle, at sådanne episoder ikke må finde sted.

Hvad er DIT synspunkt "ram2" ...andet end vi alle er idioter........eller du har måske ikke nogen holdning til dette emne, for hvis du ikke har nogen holdning til det der debateres om, var det nok en ide ikke at blande sig i en denne debat.

Jeg vil meget gerne have at du begrunder dit "idiot" overfor mig, da jeg mener vi bør have hver vores holdninger og ikke "skydes" pga. dem. Jeg mener også at det er fair nok at du kalder mig idiot, men der skal sandelig følge en begrundelse med.......-jeg har jo begrudet min holdning.

Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 25-03-03 09:39

Det er vel heller ikke særlig pænt, på denne "pæne brevkasse" at kalde andre for en idiot. Mindre bemidlet burde velsagtens være maximum.
Samtidig mener jeg ikke at jeg er en amatørforbryder in spe, eller for den sags skyld at jeg vil have odds på sandsynligheden for at mit svindel er succesfyldt. Jeg ønsker blot at vide om det er jurisk forsvarligt at på et tidspunkt kræve ejendomsretten over denne pakke hvis ikke firmaet kontakter mig. Ingen kan vel forvente at jeg går ned på posthuset og sender pakken for mine penge ? Skal jeg så (for ikke at være en amatørforbryder in spe) bruge tid på: kontakte firmaet, arrangere at de overfører penge til mig som jeg så skal bruge nede på posthuset til at sende deres pakke tilbage til dem som jo i virkeligheden er dem som har begået en fejl og ikke mig. Og husk så, de har ikke kontaktet mig tilbage og bedt om at få pakken, for hvis de gør dette udleverer jeg den promte.

-Rolf01

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-03-03 09:48

Kære Anders.
Det kan da godt være du ikke er idiot, men den argumentation du lægger til grund for at optræde som selvbestaltet dommer over firmaer der i forbindelse med e-handler laver ekspeditionsfejl, er idiotisk.

I øvrigt var det kun dig jeg omtalte som idiot, og ikke som du skriver i din kommentar
>...andet end vi alle er idioter........<. Men det er selvfølgelig rart at være flere, det rykker jo normalitetsbegrebet.

Afslutningsvis skal jeg nævne, at jeg har svært ved at se, at at der er tale om en debat, i det rolf01 udelukkende stiller spørgsmål, som går på uretmæssigt at beholde et fejlagtigt fremsendt kamera.

mvh
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-03-03 09:59

Rolf01.
Såvidt jeg kan se i dit første indlæg i denne tråd, har du været i kontakt med firmaet efter du modtog det andet kamera. I den forbindelse kunne du passende have gjort firmaet opmærksom på deres fejltagelse. Når du har undladt dette, kan jeg kun opfatte det som forsøg på at udnytte deres uvidenhed om deres fejlekspedition. Dette synspunkt forstærkes af, at du samtidig her på Kandu spørger om den juridiske deadline for, hvornår du kan beholde kameraet uden beregning.

PS.
1) Har du ikke hørt om efterkrav?
2) Ved du havd mindrebemidlet betyder?

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 25-03-03 10:05

Jeg beklager meget at jeg tog det for givet at man på denne "pæne brevkasse", kunne have en seriøs debat. Men hvis de eneste argumenter der kan benyttes på denne side er: "idiot, pik og patter", så er jeg nok nød til at gå et til et mere seriøst sted med mit spørgsmål.

-Rolf01

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-03-03 10:24

Kære rolf01

For det første er du ikke seriøs. Det er heller ikke nogen debat, men en forespørgsel, og pik og patter har ikke været omtalt, før du bragte det på bane.

Mit bedste råd til dig er: Øv dig i at være seriøs, start med at slå ordet op. Tag din pik og dine patter, og smut hen et sted, hvor dit niveau er mere passende, og hvor du tror de ser anderledes på dit oplæg, eller bliv og lær!!!!!!

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 25-03-03 12:04

Generelt er det vel et spørgsmål om din moral. Hvorfor er du interesseret i den juridiske deadline for hvornår du må beholde et fejlfremsendt kamera når du tydeligvis er interesseret i at overtræde loven???

Behold kameraet hvis du vil, men så drop helligheden - det vil være en forbrydelse i stil med at åbne og beholde et brev som ikke var tiltænkt dig (selvom det var adresseret til dig). Hvis man svindler hvor man kan - skal man blot huske på, at man er med til at holde priserne oppe rundt omkring i de virksomheder som åbenbart ikke kan undgå at kvaje sig en gang imellem.

Mht. debatten om idioter, pikke og patter er den interessant og velargumenteret - men hører vel egenligt til i en lidt anden kategori.

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-04-03 14:43

Hej
Sidder lige og rydder op i alle mine åbne / udestående svar. Kan se din stadig er åben, derfor disse spørgsmål:
- Var vores/mit svar ikke fyldestgørende?
- Har du bare glemt at acceptere svar/kommentar (til højre for kommentar)?
- Ønsker du stadig dit spørgsmål stående som åben?

God påske...
Søren

Kommentar
Fra : Prekazi

Dato : 06-06-03 02:09

Hvis jeg husker rigtigt, kan man beholde en vare, som man modtager uden at have bedt om det.
Det kan man også sige om dette tilfælde.
Du bestiller 1 pakke (kamera) og modtager 2.
At du kvitterer for modtagelsen 2. pk. er ikke at indgå en ny aftale.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 06-06-03 09:01

For at runde dette emne af, kan jeg informere om, at jeg har kontaktet firmaet. Til andre håbefulde "snydere løgnere og hvad jeg ellers er blevet kaldt", kan jeg informere om, at da jeg kontaktede dem blev de glade, for de ville aldrig have opdaget fejlen sagde de. Det var det, ingen belønning, men en god samvittighed. bah

-Rolf01

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 30-05-04 09:57

lukkede bare spørgsmålet.
Jeg endte med at kontakte firmaet, og de havde (som du havde gættet på) aldrig opdaget fejlen