/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Matematik - haster
Fra : annika01
Vist : 361 gange
15 point
Dato : 11-12-08 20:24

Sidder lige og laver en matematikaflevering, og er desværre stødt på et problem. Forstår ikke helt den her opgave. Skal jeg finde tangentligningen for følgende funktion, og indsætte x værdien som er 0, eller hvordan? Vil gerne have en forklaring på hele opgaven, da jeg ikke aner hvordan man kan se om den er parallel med den anden linje.

En funktion er givet ved f(x)= -2x^3 + x^2 + 4x - 3
Vis, at tangenten i punktet P(0,f(0)) er parallel med linjen med ligningen 4x-y+2=0

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 11-12-08 20:27

Ja DET er bare daejlig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-08 20:44

Lav dine lektier selv

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-08 20:58

For at finde tangent hældningen skal du jo differentiere kurven.

Den rette linie kan jo omformes til helt banalt til y = 4x +2 og har altså hælningen 4.

Det samme skulle du gerne få når du indsætter x = 0 i f´(x)

Også helt banalt, der er jo kun et led der bidrager...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-12-08 07:20

differenteringen giver 6x^2 +2x +4 indsættes o fås 4 så der må være noget galt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 08:17

Nej så får du jo netop de 4 som er hældningen for den rette linie.

Linien har jo samme hældning 4 for alle x,
Kurven har det for x=0, dvs tangenten her er parralel med linien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 08:20

Og nu skal du jo ikke gøre arbejdet for annika, hun skal selv differentiere, indsætte x=0 og få 4.

Mit motto er: Forær dem ikke fisk, lær dem at fiske...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-12-08 12:53

svendgiversen
beklager at have sat en fisk på krogen -du har ret i begge ting