/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
overførsel af lp til cd
Fra : anuarak
Vist : 1621 gange
200 point
Dato : 11-12-08 11:06

Jeg hae en STOR stak lp plader jeg gerne ville have oerført til cd. Jeg har en usb pladespiller og programmet audacity, men det virker besværligt (langsomligt) at kulle optage mummerne enkeltvis i stedet for at optage hele lp og derefter med splitte de enkelte numre.
Findes der et stykke software "gerne gratis" som skan splitte en hel optaget lp i enkelte musikstykker som derefter kan navngives?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-08 11:10

Det kan Audiograbber og det er gratis
http://www.audiograbber.com-us.net/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-08 11:11

Ja da - tonsvis....

Så det kommer blot an på hvilket format du gemmer det optagede i.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-12-08 11:12
Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-08 11:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-08 11:24

Du kan optage en hel LP og derefter dele melodierne op i filer hver for sig.
Audacity kan ikke eksportere i mp3 format.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 11-12-08 11:27

Her er en lille Guide til Audiograbber, du kan os få programmet til at"snakke" dansk
http://www.abmedia.dk/video/audio.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 11-12-08 12:44

audacity kan eksportere i MP3, WAV samt noget der hedder "Ogg Vorbis" kører selv med det og EZ venyl converter det fungerer ok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 13:03

Citat
Audacity kan ikke eksportere i mp3 format.

Jow den kan da..........................
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3

Jeg sidder netop og laver lidt julemusik fra radioen om til MP3, med Audacity.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-08 13:41

Audacity kan alt det du har brug for og er gratis, det var + erne, - minus siden er at alt skal gøres mauelt og tager tid, jeg startede med Audacity men har skiftet den ud med købeprogrammet Magix Audio Cleaning lab, den kan netop det du efterlyser, optage en CD på en gang og selv splitte numrene op bagefter, den kan såmænd ikke mere end Audacity, men den gør det (næsten) automatisk, nyeste version er nummer 15, jeg bruger Cleaning lab 11 her et link til 12eren: http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Audio-Editors-Recorders/MAGIX-Audio-Cleaning-Lab.shtml

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-08 13:45

Så godt som al transformering fra analogt til digital tager tid....

De må bare accepteres....

Da vi i tidernes morgen optog fra radio til spolebåndoptagere tog vi slet ikke den slags i betragtning - sådan var det bare

Idag skal det hele helst ske indenfor sekunder - sådan er virkeligheden bare ikke....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 14:11

Audacity findes også til ubuntu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=136615

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-08 14:29

Citat
Idag skal det hele helst ske indenfor sekunder
da vi optog musikken fra radioen, havde vi hele fremtiden for os, nu hvor jeg digitaliserer cassete båndene, har jeg stadig hele fremtiden foran mig, men tidshorisonten er ikke så lang som dengang.
Eyvind har du fået slettet Wine på din Ubuntu og bruger den Audacity som er bygget til Linux

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-08 16:13

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Audacity kan ikke eksportere i mp3 format.

Jow den kan da..........................
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3

Jeg sidder netop og laver lidt julemusik fra radioen om til MP3, med Audacity.

Det kan mun auda ikke, kører jeg med en gammel version ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 16:21

Du skal hente en fil som bruges til mp3.

http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3

Den kan du så pakke ud i en mappe (eks. den hvor programmet er)
og når du så vil eksportere som mp3 skal du hen og pege på den fil du har udpakket.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 11-12-08 16:46

Tak for alle svarene -- endtil videre
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det er LP plader der skal lægges over på cd - ikke i mp3 (har konverter til det "Format factory") men digital.
Til Klaudi - dine henvisninger ser fornuftige ud, men jeg kan ikke downloade --agsetup.exe 1.83 og den danske sprogpakke --fra siderne.
Til Refi -- jeg kigger på de sider du henviser til og prøver et par af programmerne - "skal se om de kan splitte noget af det jeg har optaget ".
nå men der vel ikke andet en at starte forfra ---- EDB "et daglig besvær" eller "en dag bagefter".
Vender tilbage i morgen og tager "hatten" af for jer -
anuarak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-08 16:52

At du vil lave dem som alm. CDer i sidste ende er kun et spørgsmål om brænding....

Så hvad du konverterer/optager til inden klipning er ligegyldigt - vælg det du bedst kan arbejde med....

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-12-08 19:53
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-08 21:30

Hvis man har en bare nogenlunde PC kan man optage mp3 i realtime,
uden nogen mærkbar forringelse af systemets ydeevne.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 12-12-08 16:45

Takker jer alle for deltagelsen -- jeg satser på klaudi´s oplæg men gemmer de andre - ha en god jul og et godt nytår

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 12-12-08 16:46

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-08 17:13

Velbekommen, og takker og i lige måde

mvh klaudi