/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Scene nede i foden.
Fra : iOliver2
Vist : 780 gange
50 point
Dato : 10-12-08 21:23

Hej ..

Nedenunder foden sidder der en scéne som især bliver tydlig hvis man strækker foden..
Nogle der ved hvad denne scene, bånd eller hva det er kaldes?

vh

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 10-12-08 21:23

Sidder på langt, tætteste på den sidde hvor storetåen sidder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-08 21:37

Mon ikke det er tendo calcaneus?

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 10-12-08 21:49

Uha, nej tror ikke det er den, da den forbinder hælen med læg musklen vidst nok ?
Grunden til jeg spørger er at jeg har hævelse på den, og en ulidelig smerte hvis jeg trykker ind på siden af den .. Har stået på en måneds tid, men kun blevet værre, håbede eller det ville gå væk af sig selv :)

Og ja, har tænkt mig gå til lægen. bar gerne have lidt viden om den og hvad det kan være

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-12-08 22:08
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-12-08 22:18
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-08 22:20

Så er det nok peroneus longus

se her:
http://www.touchpoint.dk/artikler_foden.htm

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 10-12-08 22:20

Hej klaudi ..

Takker, jeg prøver at læse det lidt igennem :)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-08 22:37

Vil det sige det ikke er peroneus longus?

Det stemmer da lige netop med hvad du anfører:
"
Musculus peroneus longus findes på lateralsiden af underbenet (figur 2). Den udspringer fra hovedet og de øverste 2/3 af fibula og løber ned mod bagsiden af den udvendige malleol, gradvis gående over i en slank stærk sene. På siden af hælen ligger senen indlejret i en seneskede bundet ind til knoglen af små ligamenter. Senen løber bag om malleolen og krydser frem og ind under foden. Tilhæftningen findes på begge sider af leddet mellem første metatarsal og mediale kileben.
"

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 10-12-08 22:44

Svendgiversen

Jeg afviser ikke at det er den, men det lyder sandsynligt at det er den
vil jeg prøve at læse lidt om

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 11-12-08 18:07

Tak for svaret svendgiversen.