/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Emhætte med højresidig udsug
Fra : steenfibiger
Vist : 7410 gange
300 point
Dato : 10-12-08 17:46

Jeg har en gammel ATLAS emhætte, som ikke virker mere. Jeg vil gerne købe en ny, men alle modeller har udsugning i midten af emhætten. Min gamle emhætte har udsugningen i højre side. Jeg kan derfor ikke montere en ny emhætte uden at skulle bygge hele køkkenet om. Hvor kan jeg evt. købe en emhætte med udsugning i højre side?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-08 18:02
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-12-08 20:46

Nej, der er ikke plads til en slange, for udsugskanalen går ned igennem skabet over emhætten. Jeg efterlyser en emhætted med udsugningen i højre side.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-08 21:44

Det tvivler jeg på du finder....

Alternativt kan du bruge en med kulfilter så du helt slipper for slangen....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-08 21:50

Alt kan lade sig gøre ...der er et spørgsmål om pris

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-08 22:05

Den her ser ud til at kunne få udtrækshul hvor det bliver placeret http://www.thermex.dk/Default.aspx?ID=211

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-08 22:13

Recirkulation
Næsten alle emhætter kan bruges som recirkulationsemhætte, som ikke har aftræk til det fri. De kan fjerne fedtpartikler og madlugt, men ikke fugtighed, da luften ikke bliver fornyet. Husk, at denne type ud over fedtfilter skal forsynes med et kulfilter, der skal skiftes 1-2 gange om året.

Herfra
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/komfurer/emhaetter

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-12-08 22:51

Tak for de mange gode svar. Jeg ser på det, men jeg vil jo gerne have udsugning, da jeg nu har en kanql til formålet!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-08 22:55

Jeg vil helt klart også selv have en med aftræk Det var derfor at jeg satte den tekst ind ....til advarsel om fugtproblem samt udskiftning af kulfilter ca 2 gange årligt

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 11-12-08 11:22

Men hvordan får jeg fat i en emhætte med aftræk i højre side?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-12-08 11:26

Hvis alt andet er helt umuligt for dig kan du jo renoverer den der sidder der nu med ny motor osv. den kan jo affedtes og males af eks en automaler det koster ikke en bundegård ellers er det jo ikke så slemt at flytte et overskab/krydderihylde og erstatte med noget andet evt et aftræksstykke af rustfrit stål

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-12-08 13:11

God idé med ny motor! Men hvordan får jeg fat på en ny motor, der passer i den gamle Atlas emhætte? Ombygning af køkkenet er en lidt større opgave!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-08 13:24

Hvorfor så ikke vælge ekstern montering af selve ventilatoren?

På taghhætten, væggen eller i loftrummet. Samtidig kan du så lyddæmpe dette. Det ville være det allerrareste.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-12-08 17:54

Snak med electrolux
http://www.electrolux.dk/node121.asp?cat=Hvidevarer%202008&subcat=Hvidevarer
Her er deres katalog:
http://www.electrolux-partner.dk/1/Electrolux_Emhaette_Katalog_2008_WEB.pdf
Her i kataloget er der feks. EFT7446W/EFT6446W/EFT5446W
med udsugningen i højre side.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-12-08 18:55

Er der skab over din emhætte???? Er det muligt at lave en "lille kanal " fra midt af evt ny emhætte og ind i siden på eksisterende kanal.???

mvh sverola

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-08 19:11

Inden du får set dig om har du givet 4 gange så meget for emhætten eller andre forandringer at det nok ville være billigere at tilrette skabet - om det så skal udskiftes.....

Selvom du finder en med sideudsugning skal du være mere end normal heldig for at den passer i skabet uden ændringer....

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-12-08 11:21

Tak palelbhansen og refi. Jeg har nu i Århus Hårde Hvidevarer fundet en emhætte med udsugning i højre side. Jeg spurgte efter den pågældende Elektrolux, men de anviste mig i stedet en Asko Vølund emhætte, model CH040 til kr. 1895. Den har ligesom Elektrolux udsugning i højre side og mere støjsvag og kraftigere sugende.
Den har en cirkelrund studs med diameter 125 mm. Den eksisterende Atlas Eminette emhætte har en kvadratisk studs med siderne 170 mm. Denne studs er tilpaset til en kvadratisk udsugningskanal med sider på 120 mm, som ender i en udviddelse på 170 mm i sidebredde. Hvordan får jeg studsen i Vølunsds emhætte med en diameter på 125 tilpasset op i kvadratet på 170 mm eller 120 mm? Kan man købe et overgangsstykke i byggebarkedet - hvilket byggemarked i så fald? Eller er der noget plastisk fugemateriale jeg bruge til at få en tæt overgang fra den runde studs til den kvadratiske aftrækskanal?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-08 12:11

Ethvert byggemarked er leveringsdygtig i en sådan overgang.....

Bare husk at tage målene med......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-08 12:21
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-12-08 12:29

REFI, dit eksempel ser meget fint ud. Tror du at Bauhaus, XL eller Silvan har sådant et overgangsstykke?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 15-12-08 12:34

Jeg har lige købt i Silvan - ganske vist til andet brug, men der er MANGE af slagsen.....

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-12-08 10:55

Jeg håber på at nå det i weekenden! tak for tipset.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 22-12-08 10:00

Jeg nåede det ikke i denne weekend! Måske når jeg det først efter jul?
Glædelig jul og tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 29-12-08 11:20

Jeg ser på det efter nytår! Godt nytår og tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-01-09 13:51

Tak for dine svar refi. N. Nu har jeg med stort besvær fået den gamle ATLAS emhætte ned og monteret en ny ASKO VØLUND emhætte som jeg fandt i Århus Hårde Hvidevare.