/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvad er bedst?
Fra : TheRealDeal
Vist : 865 gange
50 point
Dato : 09-12-08 17:15

Hej alle hunde interesserede

Jeg var på jagt i week-enden og der var der et bredt udsnit af jagthunde, drivende, stødende og apporterende hunde.
Det er med stor interesse jeg følger hundenes arbejde på de jagter jeg deltager på, men de hunde som halser på fod, giver en hvis form for bekræftigelse at der er vildt i såten og jeg må indrømme det betager mig en del.
Nu er mit spørgsmål er en hund der halser en bedre driver end en hund der er tavs?

The Ral Deal

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 10-12-08 10:00

Jeg vil tro en hund der halser også er en hund med en høj strees faktor, og så er det om dens leder har overskud og lederskab nok i rygsækken. Sådan er det med mange mange andre racer, så nok også en jagthund.

Hilsen en med hyrdehunde.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-12-08 17:11

Kære nanahund

Tak for dit svar, det med stressfaktoren kan der måske være noget om, men til tider har jeg også set hunde som ikke halser så som de små jagt spaniels køre i et unaturligt højt tempo hvor de løber forbi meget fuglevildt, kan det også skyldes stress? men det er der forhåbentlig en der ved noget mere om, men du skal have tak fordi du har gidet svare.

The Real Deal

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-12-08 17:20

Jeg har fået et privat svar fra, som jeg lige vil dele med forum, om der noget rigtigt i det vedkommende skriver

Citat
At halser en hund, så gør den det enten på sigt eller fod. Hvis det da ikke som man også kan opleve er en hund der halser blot for at halse

Hvad menes der med sigt er det kun så lang tid hunden kan se byttet? og jeg har aldrig set en hund der bare halser umotiveret på jagt, det synes jeg lyder lidt langt ude

Citat
Hvor ofte står man ikke på post og høre en hund kommen halsende i mod en, men der kommer intet vildt

Kunne man ikke forstille sig at vildet var passeret og jægeren ikke havde set det.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-08 22:06

Man kan forestille sig så meget - og du er bestemt ikke uden evner. At du aldrig har oplevet en hund der kun halser, når den kan se et dyr altså halser på sigt.
Fortæller noget om din jagtlige viden.

Hvis du heller aldrig har oplevet en hund, der blot halser uden at der overhovedet ikke er noget vildt foran den.

Fortæller også at din jagtlige viden kan ligge på et meget lille sted, men det er da helt ok vi skal jo alle lære,men det gør man altså kun ved at lytte.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-12-08 10:08

Kære bb1

Jeg har lige et par kommentarer til dit indlæg
Citat
Man kan forestille sig så meget - og du er bestemt ikke uden evner. At du aldrig har oplevet en hund der kun halser, når den kan se et dyr altså halser på sigt.
Fortæller noget om din jagtlige viden.

Kan det ikke være fordi hunden eller hundene ikke har anlæg for at halse?

Citat
Hvis du heller aldrig har oplevet en hund, der blot halser uden at der overhovedet ikke er noget vildt foran den. Fortæller også at din jagtlige viden kan ligge på et meget lille sted

Jeg synes du er meget let til at drage konklutioner om folks erfaring angående jagt og hundearbejde
Jeg har et par gange stået på post og set min sidemand har stået og kikket til den en side og derefter passerer vildt på modsat side, efter et stykke tid kommer der en hund halsende på fod.
Efter såten er blæst af har hunden så fået den kommentar at den løber rundt og halser på ingenting, derfor skal man passe på ikke og nedvurdere de enkelte hunde.

Citat
men det er da helt ok vi skal jo alle lære,men det gør man altså kun ved at lytte.

Husk det bb1 og jeg tror det er svært at bedømme hvad den enkelte hund laver i drevet med mindre man følger efter hunden selv Wilson Kipketer vil have svært ved det

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-12-08 10:01

sitat fra TRD. : Husk det bb1 og jeg tror det er svært at bedømme hvad den enkelte hund laver i drevet med mindre man følger efter hunden selv Wilson Kipketer vil have svært ved det citat slut.

Hvorfor tror du prof. jægere bruger specielle hunde til drev ? i Sverige har man et godt udtryk:
Yrkesjägere og i Tyskland hedder de berufsch jägere.
De bruger disse små lavbenede hunde, netop fordi de ikke ønsker vildtet drevet frem i et tempo, som det desværre bliver på nogle jagter i Danmark og sådanne hunde kan man sagtens følge, hvis det var det der var formålet, man skal altså bruge den rigtige type hund til den form for jagt man driver, det er det det hele drejer sig om.

Alle hunde racer i DK har anlæg for at halse. Spørgsmålet er hvorfor de gør det. Fordi de jager for sig selv. Fordi de har færd. Eller fordi de har øjenkontakt med et dyr.
Det har vi været inde på før og i det heletaget så må jeg igen sige:
Dette debatforum er i sin oprindelse ikke baseret på: Disse "kunstige" opdigtede spørgsmål, som du specielt bliver ved med at vade i en uendelighed.

Herinde stilles et spørgsmål, det svares der på også er den sag ude.

Accepteret svar
Fra : nanahund

Modtaget 25 point
Dato : 14-12-08 10:54

Det har vi været inde på før og i det heletaget så må jeg igen sige:
Dette debatforum er i sin oprindelse ikke baseret på: Disse "kunstige" opdigtede spørgsmål, som du specielt bliver ved med at vade i en uendelighed

Kan det være så slemt når vedkommende kun har været her i ca 14 dage ??
Men troede også der var plads til alle, og folk kan jo bare springe de indlæg over de ingen interesse har i.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-12-08 13:07

Kære bb1

Jeg må med beklagelse se du ikke formår at give mig et helt klart svar. Mit spørgsmål gjaldt om hunde der giver hals er bedre jagthunde en dem der intet siger, i stedet kommer du med en forklaring på lavbenede hunde med mere.
Hvis alle hunderacer i Danmark har anlæg for at halse hvorfor gør de det så ikke? mener du også hunde der halser jager mere for sig selv end en der er tavs, det tror jeg ikke på, men okay du ved det måske heller ikke selv og det er da også fair nok, man skal bare indrømme det, så derfor vil jeg søge min viden et andet sted.

Kære nanahund
Tak for din forståelse det skal du have point for

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-12-08 17:30

TRD.
Så afslut da tråden inden dine venner fra D.L.S. kommer ind og ødelægger den med personfnidder!

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-12-08 19:09

Kære Nanahund

Du får point for din forståelese

Kære bb1 et sidste citat fra et af dine indlæg
Citat
Herinde stilles et spørgsmål, det svares der på også er den sag ude.

Det kunne da være dit svar var så defust og udsvævende at det ikke giver mening, da bliver man nødt til sporge igen.
Gamle dreng jeg har sprugt en kendt og rigtig dygtig hundemand fra DMK.

The Real Deal

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 14-12-08 19:32

Takker og held og lykke med dit valg af hund.

Hilsen Karen.