/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hegnsjagt i Danmark
Fra : TheRealDeal
Vist : 973 gange
50 point
Dato : 09-12-08 15:13

Hej Alle

Med hegnsjagt mener jeg ikke jagt langs levende hegn eller opad hegn langs dyrefarme og dyrehaver.

Nu har der været en vældig skriven om hegnsjagt i Syd Afrika kontra Danmark og nogen har den holdning at det er OK at jage under hegn.
Hvordan ser forums jægere på jagt i hegn? er det OK at jage i et hegn på 15 30 eller 70 ha. eller skal de være langt større, for eksempel Tofte Skov eller den nye planlagte hegning ved Klelund.
Alle må godt komme med et svar uanset uddannelse, relegion, hudfarve eller anden etnisk oprindelse.
The Real Deal

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 60 point
Dato : 09-12-08 15:45

Jeg vil ikke ind i nogen palaver desangående, da jeg mener, at dette forum er et videnforum og ikke beregnet til den slags.
Men ok--du stillede et spørgsmål om mening, og min mening er, at hegnsjagt i Danmark burde forbydes.
Det forhindrer vildtets frie vandring (en ny form for burhøns) og er kun oprettet af økonomiske interesser.
Fjerner fluebenet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 15:53

Jeg synes ikke det lyder som om du har helt styr på hvad hegnsjagt er, for det er ikke noget med at **jage i et hegn af en vis størrelse***......men det er hvis der er et sted hvor vildtet eks. er "fredet"/naturområde o.s.v.. og der så drives jagt umiddelbart op til det område, altså at naboer høster urimeligt af vildtet på bekostning af et område hvor der værnes om dyrene......eks. fuglereservatet, hvor et område måske er fredet af hensyn til havfugle......

Jeg har set, at der har været forslag fremme om eks. en grænse på 100 meter på nabogrunde op til et "beskyttet" sted, hvor man gerne vil ha' jagt forbudt.......hvilket jeg i øvrigt synes er rimeligt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-12-08 15:54

Så må det vel gælde i alle lande - man kan da ikke have en moral i Danmark og en anden i Syd Africa.
Det er dobbeltr moral og det er ikke dobbelt så godt.

Desuden så er jagt forbudt op til 150 meter fra indhegnede dyrhaver i DK. Lige som evt. undslupne dyr skal have været undsluppet i mindst 1. måned inden de regnes for vildt på den frie vildt bane.
Det gælder også mink, så husk og spørg inden du skyder.

N.B. Alt person fnidder besvares ikke af mig.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-12-08 15:59

Min holdning til til jagt i hegn er at jeg ikke har noget imod det, bare man ikke kalder det jagt, vildtet har det mange gange bedre end i en stald og fra den vinkel er det ok, men hvis man skal det jagt, så skal hegnene efter min mening være meget store (10000 ha+), men det er stadig ikke jagt på samme måde som fri vildtbane.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 09-12-08 17:07

Hej igen

Citat
Så må det vel gælde i alle lande - man kan da ikke have en moral i Danmark og en anden i Syd Africa.
Det er dobbeltr moral og det er ikke dobbelt så godt.

Nu var spørgsmålet gående på jagt i hegn i DANMARK

Kære dabj et klip fra dit indlæg
Citat
Det forhindrer vildtets frie vandring (en ny form for burhøns) og er kun oprettet af økonomiske interesser.

Aller først tak for dit synspunkt. Jeg godt kan se der er noget rigtigt i det du skriver og med de begrænsninger som der er i lille Danmark på grund af vores kulturlandskab og vi ikke har den samme vilde natur som f.eks. i Østeuropa, da burde hegn nok ikke tillades.
Du skriver en ny form for burhøns, det må jeg nok give dig ret i.

Kære Dova Tak for dit svar igen et andet syn på tingene og selvfølgelig skal fredede områder beskyttes hvis der drives rov på den eksisterende bestand, men kan det ikke gøres ved at der er et jagtfrit område på 300 meter, det ville kunne tage det værste tryk.

Kære simon-ms med dit krav til areal i Danmark, så skulle alt hegn forbydes og det kan vi se at der ikke er politisk vilje til.

The Real Deal

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-12-08 17:17

TheRealDeal Jeg har ikke nævnt noget krav til areal, jeg har skrevet at jeg ikke har noget imod at man jager i små hegnm, jeg synes bare det er mere slagt end jagt, mit arealkrav blev fremsat i forbinelse med hvor stor et hegn skal være før jeg synes man kan kalde det jagt og ikke slagt og også for at vise at jeg ikke er enig med bb i at det er det samme med et hegn på 70 ha i Danmark og 30000 ha i Syd Afrika.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 09-12-08 18:51

Hej RealDeal.
Faktisk et interessant emne.

Min mening er - og her vil jeg lige citere dabj

"Det forhindrer vildtets frie vandring (en ny form for burhøns) og er kun oprettet af økonomiske interesser".

Med disse få ord er alt sagt.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 09-12-08 19:54

Kære simon-ms og centerpiont

Simon jeg tror vi to har misforstået hinanden lidt men din betraktning om jagt og slagt kan jeg kun tilslutte mig, det er lidt som centerpoint citerer fra dabj
Citat
en ny form for burhøns

og her kommer de store fasan agerhøns og ænder som udsættes med jagt for øje også ind under, centerpoint citerer endvidere fra dabj
Citat
og er kun oprettet af økonomiske interesser".

Det er fuldstændig rigtig ret mange af disse hegn og udsætninger gøres kun for egen vindings skyld fordi jagtlejen skal betales eller udgifterne til hegnet skal refunderes.

The Real Deal

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 10-12-08 17:53

Til Knudsen

Citat
Desuden så er jagt forbudt op til 150 meter fra indhegnede dyrhaver i DK. Lige som evt. undslupne dyr skal have været undsluppet i mindst 1. måned inden de regnes for vildt på den frie vildt bane.
Det gælder også mink, så husk og spørg inden du skyder.

Vil det sige din vædder havde været uden for hegningen en måned plus ethundreogfemti meter væk fra hegningen
Vil det sige du først spørger ejeren til minkfarmen inden du skyder hans tamme mink, fordi den holder til ved dine fodertønder

SHV

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 10-12-08 19:06

Citat fra bb1
Desuden så er jagt forbudt op til 150 meter fra indhegnede dyrhaver i DK. Lige som evt. undslupne dyr skal have været undsluppet i mindst 1. måned inden de regnes for vildt på den frie vildt bane.Det gælder også mink, så husk og spørg inden du skyder

Hmmmm...... Såvidt jeg ved, kan dyr ikke tale.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-08 19:08

Ja, - for det siger loven.

At man ikke må drive jagt tættere end 150 fra et vildt hegn kan man sagtens finde ud af.

Med hensyn til om et stykke vildt, eksempelvis en mink, har været undsluppet i 30 dage er straks svære, men loven på byder det altså. Forklaringen er, at et undsluppet stykke vildt tilhøre ejeren i de 3o dage, får han det ikke selv fanget inden for fristen betragtes det, som vildt i den frie vildtbane.

Det gælder også for muflon væddere.

NB. Du driver vel ikke jagt på fodrepladsen. Det er ikke tilladt i Danmark. Kun i Syd Afrika.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-08 19:15

Centerpoint.

Du er sandelig begavet - dyr kan ikke tale - men det kan jagtloven og de kloge mennesker som har lavet den se selv: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=83732#K2

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-12-08 19:53

Kære bb1

Med fare for retstrusler og anden form for trusler, vil jeg kommenterer dit indlæg
Du må huske på at de fodertønder DU stiller op overholder loven, og det lille link du har indlagt har jeg sakset en lille bid
Citat
§ 28. Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af foderplads.

Hvor lang afstand er der fra din andeudsætnings forderplads og diverse fodertønder når du tolder af dine vilde fugle
og hvad gør du når der er rovvildt der genere dine vilde udsatte fugle, som er opdrættet under hegn

Centerpoint du er ikke uden humor, det sætter jeg stor pris på

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-08 20:00

Svar på mine spørgsmål før du fremsætter nye. Det er reglen her inde. Husk det er ikke hvad jeg gør men hvad du startede med at spørge om, tråden drejer sig om.
Desuden så kender du intet til hvilke fodre tønner jeg anvender og hvor de stå¨r på mit revier.
Så hvorfor du i det hele taget kan finde på, at spørge, kan man kun gisne om.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 10-12-08 21:03

Begavet og begavet......bob bob bob.....lidt begavet er man vel altid.

Hmmmm.... nu var det så dig, der ville spørge en mink først.
Sådan skrev det ihvertfald. Så går jeg jo også udfra at det var det du mente.

Du mener måske ikke det du skriver.....? Så er det da ikke så underligt, du bliver misforstået alle steder.

Med hensyn til fodertønder. Det er faktisk lige så ulovligt at smide foderet i vandet..... og derefter at skyde ænderne - også selvom man een gang om ugen skifter forderstedet i søen.

Vidste du det??............ Arhhh, selvfølgelig ved du det.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-08 21:24

Jeg gider simpelthen ikke svare på et så hypotetisk spørgsmål. Stillet af en person, som kun har en dagsorden Person - og ordfnidder.
Du har fortsat intet belæg for at udtale dig om, hvad jeg gør og ikke gør!!!

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-12-08 21:24

Kære bb1

Jeg svare da på dine spørgsmål og jeg holder mig til jagt i forbindelse med hegn.
Citat
Husk det er ikke hvad jeg gør men hvad du startede med at spørge om, tråden drejer sig om.

Et lille citat fra dig hvis din hukommelse skulle være berørt af demens

og du har i tidligere indlæg givet udtryk for
Du har stort og flot skrevet om at det ikke var jagtetisk korrekt at få vildt fra hegninger til jagt, men dine udsætningsfugle kommer fra hegn, fordi de er opdrættet der

Du har stort og flot skrevet at det var uetisk at fodre vildt til sin jagtarealer, for at komme lettere til sit bytte.

Du har stort og flot skrevet at du åbenbart har skudt din lille tamme vædder i nærheden af et hegn som den har forvillet sig ud af

Indfanger du også dine udsætningsfugle året efter når du skal bruge æg til kyllinger til efterårets jagter, eller indsamler du dem fra den vilde natur
Hvis du eller andre indfanger dem så bliver de stakkels fugle pint til sidste blomme i voliere.

Hvis du nu passede din biotop ordentlig og skød nogle flere krager var der måske grobund for fugle der selv har formeret sig i generationer, men det er nok vildtparaden der tæller som der ses på din hjemmeside.
Jeg vil indtil nu afslutte min dialog og tak fordi du henviste mig til DMK angående hvalpekøb, jeg har talt med en del interessante personer

The Real Deal

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 11-12-08 12:09

Tak for svaret dabj.