/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
klejner
Fra : Tilde38
Vist : 4119 gange
100 point
Dato : 09-12-08 14:49

Hvem har en nem og god opskrift på klejner. UDEN citron. Jeg er ny i klejnekogning, men jeg kan godt "vrii" dem

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-08 15:17
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-08 15:18

- citronen smider du bare ud af vinduet...

God jul

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 110 point
Dato : 09-12-08 15:19

1 kg. hvedemel
250 g. margarine
2 kopper sukker
1 tsk. bagepulver
4 æg
1 1/2 kop mælk

Margarinen smuldres i sukker, mel og bagepulver.
Æggene og mælken blandes i, og det æltes.

Dejen rulles ud i 5 mm tykkelse.
Først skæres den lodret gennem til strimler, så skråt.
Der laves hul i klejnen, og den ene spids stikkes igennem.

De lægges til hvile i 1 time. De bages så i palmin til de er lysebrune.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 16:00

"Gammeldags" tykke klejner

500 g mel
125 g smør ell. margarine
100 g sukker
1 dl mælk ell. fløde
2 æg
1 tsk bagepulver
½ tsk hjortetaksalt
1 tsk kardemomme
palmin til kogning

Mel , bagepulver, hjortetaksalt og kardemomme sigtes sammen.

Margarinen smuldres deri

Resten af ingredienserne tilsættesog dejen æltes til den er ensartet.
Hviler et koldt sted i ca 30 minutter.

Dejen udrulles til ca ½ cm tykkelse og børstes godt af for mel.

Skæres ud og klejnerne vrides og koges i ca 2½ minut i 180 grader varmt palmin .

Lægges på fedtsugende papir og afkøler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-08 17:01

Foretrækker du højrevredne eller venstrevredne klejner.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-12-08 17:25

er der forskel i smagen ??

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-12-08 17:34

# dova

Din opskrift er en GOD gammel traver...

Og lige en lille forbruger oplysning...for ingen gider jo stå og rulle for meget mel ind i dejen under udruldningen.

Alle stumper gemmes til sidst...samles og rulles ud EN gang...det overskud der så bliver der, trilles til kugler i størrelse af en valnød ca. og de koges først så palminen bliver "rigtigt" klar.

Så er der til smagsprøver...

Og hvornår er det så lige palminen er varm nok...???

Det er den når den syder om en tændstik...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-12-08 17:35

# Tilde38

Ja så absolut da...

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 09-12-08 18:16

Sidder her og vold savler!!!!
jeg må se at få lavet nogen!!!mmmmm, klejner!!!!

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-12-08 18:26

1 tsk kardemomme Føj for den

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-12-08 19:10

Hej Tilde38

Jeg bruger opskriften fra Arla, citronen kan evt udelades, men det kan cognac ikke, hvis du vil smage de her mums klejner - heller ikke noget med at bruge margarine - det skal være smør for at opnå smagen
Fremgangsmåden ret godt beskrevet her
http://www.arla.dk/opskrifter/klejner.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 20:49

Citat
1 tsk kardemomme Føj for den

Det er da kardemomme der gør, at de smager af klejner og ikke bare franskbrød

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-12-08 22:51

ikke palmin da

I dag bruger man friturefedt, dte er lige så godt og så lugter det ikke
Desuden kan man koge andet i fedtet bagefter - eller før, hvis man vil det - men når man er færdig med at koge, så skal man huske at køle fedtet ned og inden det stivner, fylde det med gode ting og sager - korn, havregryn, vildfugleblanding, solsikkefrø osv osv osv - og så glæde vores små forfrosne venner udenfor med det

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-08 00:29

Nu er der jo ikke et dyr eller plante som hedder friture. Så friturefedt er noget intetsigende, der ligesågodt kunne være fra kokosnødder (palmin) som fra svin.
Hvis vi skulle se på sundhed er soyaolie, vindruekerneolie, eller majsolie bedst.
Hvis dert gælder smag og bageegenskaber er palmin bedre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-12-08 06:22

# vil.du

Fyffer for pyffer da...

Det bliver dælme noget af en fedtbombe når man bruger friture fedt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-12-08 06:25

Og vil man gerne have gode og sprøde klejner kommer man altaå ikke udenom...

Smør og Fløde.

Og så skal man jo ikke spise dem alle på EN gang...

Og så skal vi da alle lige huske....

At det er det man spiser mellem Nytår og Jul...der feder langt mere end det man kan nå at spise mellem Jul og Nytår...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-12-08 17:35

smokey: jeg prøver dine på lørdag.

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 13-12-08 12:23

Tak for svaret Smokei. De er godkendt af klejneeksperten her i huset

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-12-08 14:26

Selvtak og god jul