/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Foder til vores jagthunde.
Fra : centerpoint
Vist : 1094 gange
100 point
Dato : 09-12-08 13:51

Egentlig sjovt.

Jeg googlede "hundefoder" og fandt flere expertudsagn på, at forskellen på det dyre hundefoder og det billige hundefoder der er indholdet af næringsstoffer, mineraler, proteiner og andre vigtige stoffer lig nul.......Altså det er underordnet om man køber det dyre eller det billige.

Dyrlæge Smed, Rask Mølle (Jeg ved ikke om han eksistere mere) og Dyrlæge Bille fra Politiet Hundetjeneste, udtaler da også, at brugshunden er bedre tjent med at vi selv fremstiller foderet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 13:54

Jae men mennersker vil jo bedrages

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 09-12-08 13:58

Jeg har selv både hund og katte. Og jeg mener absolut at der er forskel på de forskellige produkter hvad angår næringsværdi. Hvis du for det første løser på poserne vil du se forskel. Og hvis du prøver dig frem vil du opdage at dyrene godt nok sagtens kan leve af de billige og mindre næringsrige, men de spiser til gengælg meget mere for at få dækket deres behov. så i den sidste ende bliver prisen den samme.

Laver du selv maden, skal du være sikker på at få den rigtige nærings-sammensætning som de har brug for. Deres behov er jo f.eks. noget forskellige fra menneskers.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 13:58

Jeg har haft 3 schæferhunde og har altid brugt dyrlægens foder. Det kan fåes i Bilka på tilbud og der er både til hvalpe, aktive hunde og ældre hunde. 25 kg på tilbud i Bilka/Føtex ca. 250 kr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-08 14:33

Jeg køber det foder jeg synes er bedst til MIN hund. Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis hun skulle få forskellige mangelsygdomme, --eller hvis hun med alderen udviklede sygdomme, der kunne have været forebygget med et bedre foder.

---De fleste seriøse opdrættere køber jo også kvalitetsfoder til "kvalitetspriser". Det ville de næppe heller gøre hvis det var ligegyldigt hvilket foder man stoppede i hunden.

Jeg tror det er sådan, at mange hunde kan klare sig fint på det billigste fra Aldi eller lignende. Men der ER nogen, der får problemer. Og desværre ved man ikke præcis hvilke hunde, der har brug for specielt foder....... før det er for sent.
Det er især i opvæksten, der kan være brug for ekstra kvalitet.

---Jeg mener, at de undersøgelser, der fortæller at dyrt og billigt foder er lige godt, --de er forældede. Hundetørfoder har udviklet sig meget i løbet af de sidste 10 år.

---Silke har fået Olivers i alle sine 6½ år:

http://www.olivers.dk/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-12-08 15:08

Fuldstændigt lige så dumt som at tro at man viser kærlighed til sine børn ved at købe mærkevarer.

Der er endda flere af de dyre kæledyrs foder mærker der har vist sig at være ringere end de billige.

Prøv at se på hvad brugshunde der virkeligt har brug for et godt foder får og det er ikke det dyre kan jeg godt røbe.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-08 15:11

Jeg hører til dem, der havde hund, længe før smarte folk opfandt tørfoderet, pudsigt nok har alle mine hunde overlevet
Jeg mener ikke at tørfoderet er en dårlig ting, men hvis min frue smed en gang kogte kartofler (og ikke andet) på min tallerken, dag ud og dag ind, skulle vi nok have en alvorlig samtale
Prøv at stille en skål med bøf, kartofler og sovs ved siden af tørfoderet og se så hvilken skål hunden går til
Bare min "enfoldige" mening.
Ps. Har altid tørfoder i huset til en nødsituation, men så er de sjældent sultne.
Dette sætter jo nok gang i tråden så jeg fjerner fluebenet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Darl

Dato : 09-12-08 15:16

Olivers laver rigtig god mad.

jeg har en hvid schæfer, som led af mild eksem. Han har ikke mere eksem nu, fordi vi fik anbefalet Olivers petfood. Maden er lidt dyr, men kvaliteten er også derefter. ^^
jeg mener der er stor, stor forskel på foder. Det billige foder fra brugsen er ikke meget værd, lige meget om det er fra dyrlægen eller ej.

man skal virkelig se sig for...;)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 15:18

Er det ikke herligt at vores meninger er så forskellige, vi er jo også forskellige.

God jul alle sammen, også hundene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-08 16:55

Silke får en del "hjemmelavet" mad nu, hvor hun er 6½ år. Men hun får stadigvæk olivers også. Så blander jeg mad i, efter hvad jeg selv spiser.
For det MÅ være kedeligt at spise det samme dag ud og dag ind, --hele livet.

Jeg ville bare ikke turde opfostre en hvalp på "mors middagsrester". Det tror jeg kræver mere omhu og indsigt end jeg er i besiddelse af. Så ER det nemmere at give Olivers. For så er man sikker på, at maden indeholder alt, hvad der skal til for at hvalpen ikke fejludvikles.

Men vi ER forskellige. Heldigvis.

det undrer mig lidt, at der ikke er nogen barf-tilhængere her på kandu?

Thomas Haugård... du lyder lidt gammeldags og forstokket?

Silke ER faktisk af brugslinier. Og både hendes mor og hendes mormor og hendes far var højt præmierede jagthunde....... Da hun kom til mig -8 uger gammel- havde hun en 15-kilos madpakke fra Olivers med...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-12-08 17:03

Gammeldags måske jeg er i hvert fald ikke så moderne at jeg forveksler hunde med mennesker.

Mad til hunde er næring og ikke andet. Hvis man er istand til at sammensætte et nærende måltid til hunden ja så er det bedste man kan gøre faktisk at give den det samme år efter år og ved at gøre det på den måde så er man også i at følge hundens trivsel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 21:36

Vores hunde får forkelligt tørfoder med en anelse leverposteg /sovs / macrel/ kartofler / gullerødder /små stykker bøf /fiskefilet / eller kødret/ eller eller eller /kun en lille smule sammen med tørknas så ryger alt ned og de lever og har det godt med silkeskinnende pels og aldrig noget med eksem Det samme Gælder vores katte Og sådan har vi gjort i mange år Er aldrig hos dyrlæge undtaget de faste vaccinationer mm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 21:46

Nu skal man jo så heller ikke lige glemme hvordan det ville være i naturen Der ville jo ikke stå en portion ensartet tørfoder hver dag Der ville de jo faste til der var støvet et eller andet op

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 09-12-08 22:49

Jamen, hvor er det lækkert at få så mange tilkendegivelser.

Jeg tænker på, om hundefoder i det hele taget er fremstillet p.gr.a. vores magelighed/dovenskab?
Det er jo unægteligt lettere at dykke ned i sækken og snuppe en bøtte hundefoder, op i Fido's hundeskål.......Velbekomme Fido! - Og så er den "ged" barberet!
Det kræver jo lidt af hundeejeren at fremstille maden selv.

Jeg håber ikke ovenstående provokerer nogen......

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 10-12-08 14:01

Da der ingen reaktion har været på mit sidste indlæg, går jeg ud fra at emnet er udtømt.

Efter at havde været i telefonisk kontakt med Dyrlæge Bille, er jeg blevet overbevist om, at tørfoder kun egner til til en nødsituation a' la' "jeg har p*sse travlt i dag, jeg giver lige Fido lidt hurtigt mad.

Derfor må pointene gå til dabj for denne bemærkning

"Ps. Har altid tørfoder i huset til en nødsituation, men så er de sjældent sultne".

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 10-12-08 14:06

Tak for svaret dabj.

Det du fik point for var bemærkningen

Ps. Har altid tørfoder i huset til en nødsituation, men så er de sjældent sultne

Denne konklusion kom jeg selv frem til efter kontakt med Dyrlæge Bille.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-12-08 14:35

nå, ja... Men vi er jo osse nogen, der først tænder for pc-dyret om eftermiddagen...

Men respons på din bemærkning og hundefoder skulle være fremstillet på grund af vores magelighed/dovenskab, Så er det da muligt --i nogle tilfælde... Men for mig og for mange andre er det nok snarere usikkerhed på om jeg er i stand til at fodre ordentligt ud fra min egen husholdning.
--Jeg er ret overbevist om, at en ung hund stiller andre krav til kosten end en gammel kone..

---Hvis hunden er en del af en større familie, så kan man lettere bikse noget hundeegnet sammen hver dag. Jo mindre hunden er jo lettere vil DET jo være.

Men igen: en hvalp kræver andre ting for at udvikle sig korrekt. Og er der først sket en fejludvikling i de(t) første år, så kan ingen kost på jorden rette op på det igen.