/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
disinfektion af svampesporer
Fra : wolffi
Vist : 3325 gange
100 point
Dato : 23-03-03 20:01

Jeg er ved at renovere et gammel hus fra 1840. De indvendige vægge er beklædt med Cellutex (porøse plader som kan bruges til opslagstavler !). Disse plader er monterede på et træskellet direkte på ydervæggene. Jeg har nu fået fjernet dette væmmelige materiale, men mit problem er at der nederst på væggen er et skimmellag. (ligner lidt laget på en brie-ost !). Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg kan behandle med, så jeg ikke har dette skimmelproblem, når jeg nu opsætter nye gipsvægge?

hilsen Wolffi

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 20:22

Prøv dette link, her står en hel masse omkring emnet http://www.linolie.dk/Nfungicid.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 20:32

Sprøjt evt. med Atamon, andre gifte er Preventol A4/S og BORACOL 20 men det er beskrevet i ovenfor nævnte link.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 23-03-03 21:21

Hej Søren
Det skimmel jeg har problem med sidder på den pudsede væg - ikke i træet - det er fjernet. Der var ikke skimmel på træskellet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 22:38

Så afvask med klor, du skal herefter sikre dig at din væg er tør og så smør den med en algedræbende maling. Du kan også indkøbe en anden algedræber ved matrealisten det hedder Benzalkol (tror nok det staves sådan)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 22:45

Af algedræbende maling kan nævnes bundmaling til skibe, du skal jo ha' en gipsvæg op foran aligevel. Da bundmalingen er langtidsvirkende er det jo en god ting, men det er vigtigere at fjerne årsagen til algerne... nemlig fugt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-03 08:38

Jeg tror ikke det er fornugtigt at anvende bundmaling i sin beboelse Clan. Specielt hvis det er pre-auken maling! Selvom det lukkes inde i konstruktion, kan man da få grimme tanker om afgasninger fra byggematerialer, ikk'?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 24-03-03 08:38

Vi har haft det samme problem. Vi afvaskede væggen i atamon, derefter tjærede vi det. isolerede og derefter plastik og ovenpå gibspladerne. Derved er det jo tæt. Men som CLAN skriver, er det jo vigtigt at du fjerne årsagen til fugten. Måske er det udvendigt ved soklen det er galt, manglende pap måske, det er ofte et problem i så gamle huse. Her skal du jo så have gravet op og evt. tjære den udvendig mur nede ved soklen.
Mange venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-03 08:40

Kender problemet fra mit eget hus Wolfi, den med kloren er god. Kan du få en højtryksrenser på er det fint, ellers børste og spand.

Husk dampspærren når du nu isolerer og vær omhyggelig med at få den tæt.

PS Pas på hvis du brænder cellutex'en af i baghaven. Det brænder bedre end knasttørt løs halm.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 08:52

Novra hvor har den her udviklet sig

Vi kan al'tid diskutere hvad der er 'sundt' for svampesporre er en af de hyppigste alergifremkaldende årsager. Hvis du ikke kan li' de skrappe metoder, så må du ned og snakke med en økologisk farveladehandler (klor er ej heller godt for naturen, og brænde cellutex af er absolut heller ikke).
Jeg er bange for du må i gang med roden til problemet... nemlig fugt! Her skal du så til at ha' sved på panden, for der skal du udenfor og grave som nævnt ovenfor.

Hygge med dit projekt... jeg stopper her
Søren

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-03 09:21

Godt ord igen Clan, men er der ikke et eller andet med at den der maling var giftigt af helvede til, eller var det bare en af Aukens flip, det der med at forbyde den. Pisse irriterende iøvrigt. Det er et helvede at rense lillebrors fjordjolle, når den "kun" er malet med det "lovlige". Har du forresten nogen gode fif til gamle Sole-maskiner Clan?

Men der står mange gode ting deroppe ovenover Wolffi, og skal det være godt så gør følgende:

Fritlæg din sokkel, udkrads og reparer (jeg går udfra huset står på kampesten). Grav for guds skyld ikke lavere end soklen, så kan du få problemer med sætninger. Giv soklen bygningsasfalt også det der skal graves ned.

Har du meget overfladevand (stråtag), ville jeg nedgrave et dræn ca en meter fra soklen.

Indvendigt - blotlæg væg. Afrens den med klor eller andet. Reparer pudsen. Giv væggen et eller andet algedræbende (hvad ved jeg ikke, men der står meget ovenfor der ser plausibelt ud).

Lægt ud - sæt tjærepap mellem lægter og mur. Isoler. Opsæt dampspærre - tape denne. Opsæt gipsplade. Spartle. Mal/tapetser.

Støber du nyt gulv, når du er igang, lægger du tjærepap 30 cm op langs væg og ned under beton/leca/isolering.

Ovenstående har jeg gjort i mit hus fra 1884 og der er ingen skjolder eller fugt overhovedet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 09:49

*LOL * Jeg er skam ikke sur, stødt eller noget i den retning Jeg syntes bare emnet er ved at være lidt fortæsket.

'Sole-maskiner' øhhh! Snakker vi Solingen joller, dem har jeg godt nok ikke selv sejlet. Jeg er så gammel at vi snakker Pirat joller, Filpper joller og Junior både og de er jo alle af træ på nær flipperen... nu er vi så på en sidevej, og det har vist ikke rigtigt sin plads under wolffi's 'fugtproblem'

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-03 09:58

Nøhh Sole diesel (eller var det Solo)! Men du har nok ret, det må vi tage et andet sted.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 10:12

3773 du har ret, men her er lige lidt (ka' slet ikke la' vær') http://www.evesco.dk/hkliste.htm
Solé Diesel er det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-03 10:23

Fedt nok, men det der er jo de nye. Den "vi" har, er en-cylindret, vandkølet, vistnok 500 ccm.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-03-03 10:34

Du kan skrive om dit evt. problem til mig på marquardsen@email.dk men du skal være hurtig, da jeg skal til Skotland kl. 13:00 (jeg har en del viden om skibsdiesler)

Søren

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 27-03-03 18:27

tak for alle kommentarerne !

jeg tror jeg bruge klorin-løsningen - jeg er ikke lige til bundmaling til skibe....

Der er nogle af jer der taler om et fugt problem - det har der været i 1989, men omfangsdræn etableret det år, fjenede fugten, så jeg tror at mit "mug" er gammelt - kan måske vækkes til live ved tilførsel af fugt ????

kan det måske tænkes at det er salpeter udslag ?

ja, der er stadig mange kvadratmeter Cellutex, der skal hives af - det er ret bøvlet, men dag for dag sker der lidt !

hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 27-03-03 22:44

Du tror ikke det skimmellag som du har iagtaget på det nederset af dit indvendige murlag. Salpeterudfældning kan opstå på murværk p.g.a. fugt . Det kan være det er det, og ikke mug eller skimmel. Er der sokkelpap(kappilærstandsende lag) mellem sokkel og mursten?

Godkendelse af svar
Fra : wolffi

Dato : 05-04-03 20:51

Tak for svaret 3773.

tak for diesel snakken også - for øvrigt har jeg en grå Ferguson fra 1951 stående i laden - mon ikke den kan sælges ?

Har kørt på den for mange år tilbage , men nu kan jeg ikke få gang i den - du ved.... piger og mekanik :=)