/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Jeg har kvajet mig !
Fra : johnnyBP
Vist : 5683 gange
75 point
Dato : 08-12-08 19:16

En travl dag - hovedet summer af løste og uløste problemer, og tanken er næsten tom. Jeg standser ved tankstationen for at tanke. Af vanvare, dum som jeg er, tager diesel pumpen, og når at hælde 10 liter diesel i tanken inden jeg opdager fadæsen. Jeg fylder op med benzin ca 25 l benzin, for at fortynde diselen, og kører hjem ca 20 km. Dieselblandingen er ca 25-30% diesel. Jeg mærker ingen forskel på motoren endnu. Hvad gør jeg nu?
Skal jeg tømme tanken og hælde ren benzin på, eller kan jeg uden skade på motor, indsprøjtnng og katalysator bare lade som ingenting. Bilen er en Citroen C1 med ca 25000 km på bagen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-12-08 19:21

Få tanken og det hele tømt hurtigst mulig for brændstof og kom så benzin på.

hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-12-08 19:26

Hvis du ikke mærker den store forskel så tank al den benzin du kan så det bliver fortyndet endnu mere

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-12-08 19:27

Det havde straks været noget andet hvis du hældte benzin på en diesel det er direkte farligt.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 08-12-08 19:32

Tak for hurtige svar - Hawaii7 og Sunowich er ikke helt enige - derfor et følgespørgsmål: Hvad sker der rent teknisk i maskineriet når benzinmotoren ser lidt diesel??

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-12-08 20:00

Du køre bare vidre og ka evt tanke hurtigt igen.... Det der sker er, når det ikke er mere, at den ryger lidt mere.... Ingen grund til at tømme tanken, havde du fyldt den helt op kunne det blive nødvendigt...

Lige et spørgsmål: Hvordan dælen fik du diesel pistolen i tanken?? Den burde ikke kunne gå der ned i( den er tykkere end benzin pistolen)

Arbejder med autohjælp til dagligt og ser det af og til men aldrig hørt hvordan...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-12-08 20:03

Jeg mener, at der går sladder om at Børge-fjols hældte diesel på sin benzinbil, og han kørte ikke ret langt fordi der stod ild bagud og motoren brændte sammen. (Kan komme lidt i tvivl om det var en dieselbil der blev hældt benzin på, men tror det ikke) - Men at han fik en sammenbrændt motor og havde ild ud af udstødningen det er en kendsgerning

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-12-08 20:08

Jeg tvivler på at det er specielt farligt eller risikabelt at hælde lidt diesel i benzintanken.
Det største problem er måske at diesel er lettere end benzin, så det vil flyde ovenpå.
Og jeg tvivler på at katalysatoren har gavn af diesel.

Jeg ville tømme tanken inden jeg kørte videre, benzin er ikke så dyr for tiden.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-12-08 20:09

Citat
Jeg mener, at der går sladder om at Børge-fjols hældte diesel på sin benzinbil, og han kørte ikke ret langt fordi der stod ild bagud og motoren brændte sammen. (Kan komme lidt i tvivl om det var en dieselbil der blev hældt benzin på, men tror det ikke) - Men at han fik en sammenbrændt motor og havde ild ud af udstødningen det er en kendsgerning

Aaaaarrrrhhhh...... bob bob bob

Det tror jeg nu næppe på... Med mindre han da kørte F-16 med efterbrænder

En diesel med benzin vil banke og så gå i stå.... Tror IKKE på den der historie....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-08 20:10

Som Ekpress105 skriver, mere benzin på, diesel er jo en form for olie,
så den vil nok ryge lidt rigeligt måske.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-12-08 20:17

der sker ikke en skid ved det. se at få kørt nogle kilometer så du kan få det fortyndet noget mere.
den vil ryge en del, men der sker ikke noget ved det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 20:31

Citat
Af vanvare, dum som jeg er, tager diesel pumpen, og når at hælde 10 liter diesel i tanken inden jeg opdager fadæsen

Det kan IKKE lade sig gøre på en nyere bil.....

Derimod er der folk der tanker benzin på dieselbiler - og der kan selv 1 liter disel og 50 liter benzin ødelægge dieselpumpen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 20:32

Citat
og der kan selv 1 liter disel og 50 liter benzin ødelægge dieselpumpen....

Omvendt selvfølgelig 1 liter benzin og 50 liter disel på en dieselbil smadrer dieselpumpen....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-12-08 20:41

Dieselmotorer med benz er farligt da det i stedet for en forbrændingsmotor bliver til en eksplotionsmotor Dieslen vil bare blive brændt af og smører lidt mere og oser sikkert også lidt mere end normalt og som sagt fortynd den alt hvad du kan komme til de næste dage

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 20:43

Citat
Dieslen vil bare blive brændt af og smører lidt mere og oser sikkert også lidt

Men skal så lige huske at fjerne tragten man brugte ved påfyldning

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-12-08 20:51

Nu skal jeg så lige fortælle hvad opel's fremgangsmåde er hvis der er benzin på en dieselmotor....

En kunde havde kørt med lampen tændt længe, så den var tom, tankede 5L benzin og opdagede det, MEN kørte så i befippelse væk og gik i stå.... bilen var en meriva...

Opel sagde at de ville fylde den med diesel og så starte den! Det er deres måde, for de kan alligevel ikke tømme den helt, den ville banke lidt (meget) men den kørte normalt efter ca 2 min....

Ja det kan ødelægge pumpe og dyser men det sker tilsyneladende ikke tit....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-12-08 21:25

Citat
Og jeg tvivler på at katalysatoren har gavn af diesel.

Nye diesel biler kører også med katalysator.

Tja, nu er det mest ældre biler jeg roder med.. Men jeg holder med flertallet her i tråden.
Det skal bare køres op, fortyndes så meget med benzin som muligt.

Men, lad nu være med at gøre det til en vane at tanke de billige dråber

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-12-08 21:55

Der er sku snart ikke forskel i brændstofpriserne men stadig i afgiften

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-08 22:23

Egentlig mest underligt at bilen kører uden udsættere, da der ikke er særlig meget krudt i dieselolie på en benzinmotor...nærmest som at blande vand i benzinen....

Som nogen nævner, sker der intet ved den lille "smutter"...værre hvis det havde været benzin i en diesel, for det går ikke......

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-12-08 23:20

Under de hårde frostvintre i 85-86- og 87, kom vi op til 30%benzin i Dieselen,
på vores Toyota Hiace'r, på den måde undgik vi at Dieselen frøs i rørene under vognen.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-12-08 23:22

Og nej, der var ingen pumper eller andet der bændte af.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-08 23:56

Det er ikke så alvorligt.

Du kan få svært ved at koldstarte , hvis der er for meget dieselolie i forhold til benzin.

Oktantallet i blandingen bliver alt for lavt, men det betyder ikke skade på moderne computerstyrede biler med indsprøjtning ( eller en af de sjældne elektronisk regiulerde karburatorer). De har en bankesensor som regulert brændstofblanding og tændingstidspunkt så motoren ikke banker.

Det går dog ud over ydelsen og brændstoføkonomien.

Så kør roligt uden høje omdrejningstal og fyld hurtigst muligt maksimal mængde benzin på. Kom superbenzin på, selv om bilen måske ikke normalt kræver det.

Lad ikke motoren blive for kold, før dieselolien stort set er kørt op.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-12-08 06:41

AK ja, før hen hældte man op til 25% benzin i diesletanken på Mercedes om vinteren for at undgå frostproblemer - tiderne skifter.

Læs mere her: http://avisen.dk/vi-tager-fejl-af-benzin-og-diesel_62938.aspx

Når brugerne herinde skriver at det og det er rigtigt, så ville det være rart, at de henviste til "dokumentationen". Det er min opfattelse, at "mange" svarer ud fra hvad de tror!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 08:22

Her er nogle der er mekanikere men man kunne selvfølhelig altid lave et svat i et andet såørgsmål og så linke til det som dokumentation

God jul &

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 08:24

Det gik sku lige lidt hurtigt

Selvfølgelig....svar......spørgsmål ....man sku jo tro at men nej

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 09-12-08 19:11

Jeg undrer mig også over hvordan du kan få diesel pistolen til at gå ned i din benzin påfyldning

Bortset fra det sker der ikke andet end som flere andre allerede har nævnt :
motoren kan blive svær at starte, afhængig af hvor meget diesel der er kommet i benzinen
motoren kan gå noget ujævnt.
nedsat trækkraft

men det er overstået jo hurtigere du kan fortynde dieslen i din tank.
Skader på benzinslanger og pakninger opstår først efter længere tids påvirkning med ufortyndet diesel.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-12-08 02:28

Citat
Jeg undrer mig også over hvordan du kan få diesel pistolen til at gå ned i din benzin påfyldning

Intet problem så længe det ikke er en hispeed pumpe (lasbilpumpe)
Før i tiden da man begyndte med blyfri benzin lavede man en indsnævring i tanken og på tankpistolerne på blyfri så man ikke ved en fejl kom til at hælde blyholdig benzin på en bil med kat
ved dog ikke om diesel pistolerne var mindre end dem til blyholdig benzin eller man er holdt op med at lave den indsnævring da der ikke kan købes blyholdig benzin mere

ang. benzin på en dieselbil: en af mine venner fik lyst til at forære mig en ny motor, hun havde lånt min bil og ville lige tanke den op inden hun afleverede den igen.
den var ca halv fuld af diesel og hun fyldte den helt op med 95okt.
hun nåede ikke ret langt før motoren stod af

Accepteret svar
Fra : Steenk1

Modtaget 37 point
Dato : 21-12-08 01:30

Det der normalt vil ske ved at hælde diesel på en benzinmotor er at parafinen i dieselen vil tilstoppe dyser, filtre, med mere i indsprøjtningssystemet. Det var et problem på karburatormotorer men måske er trykket så højt i et moderne indsprøjtningssystem at det ikke sker.
Diesel er langt mindre brændbart end benzin og det burde ikke kunne få motoren til at brænde sammen.
Benzin bruges den dag i dag som frostsikring af diesel i nogle lande (diesel parifinerer hvis det fryser). 25 - 30 % som tidligere nævnt. Det er noget andet hvis tanken fyldes helt op..

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 21-12-08 10:49

Tak for svaret Steenk1. og tak til alle andre for seriøse såvel som humoristiske svar.
Fotsættelsen kommer her: Jeg kørte et par dage uden problemer, men så kom der is på forruden, og det var mig helt umuligt at starte i den kulde. Jeg skal bruge bilen daglig, og kan ikke tillade mig at have startproblemer, hver gand det er koldt. Det vil med mit kørselsbehove tage 3 uger før benzinen vil være ren nok til ubesværet start, så jeg måtte have autohjælp til at slæbe mig på værsted og få tømt tanken.
De tilbød at rense tændrør, og jeg sagde ja tak.
Tømning af tank 875 kr
3 tændrør a 110 kr
en liter benzin-rens ca 350 kr
ialt inklusive moms 1750 kr.
I gamle dage rensede man tænrør med en stålbørste og sandblæsning, og man skiftede kun et, hvis det var defekt - Åbenbart nye tider. og benzin rens skulle fjerne parafin fra dieselen fik jeg at vide - Jeg troede det blec opløst af benzinen.
Og så til sidst det med dieselpumpen - Jeg havde ingen problemer med at komme dieselpunpen ned i mit tankrør. Enten var det ikke en standard dieselpistol, eller også er min tankstuds tykkere end normalt.

Jeg prøvede selv at tømme tanken med en slange, men det er umuligt i moderne biler - der sidder en anordning så man ikke kan få en slange ned i tanken (tyverisikring), og når man bor på fjerde sal og ikke har adgang til et værksted, ja så må man betale.

Men bilen kører fint nu, og julegaverne bliver lidt mindre i år.
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 27-12-08 01:11

hvor f..... blev lige mine point af

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 27-12-08 09:19

Hej Stenk1.
Du burde have modtaget dine points - Jeg er i hvertfald blevet trukket for dem.
Du blev valgt pga den tekniske udredning jeg havde bedt om, men du kom så sent, at jeg havde løst problemet selv, derfor gav jeg ikke max point for svaret. Du skulle have modtaget 37 points dor dit svar.