/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pre-installeret Vista / format
Fra : Tobster
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 08-12-08 12:36

Jeg har bestilt en bærbar PC hvor Vista er pre-installeret og XP følger med på en disk.

Normalt plejer jeg at formattere PC'en med det samme og oprette mine partitioner som jeg vil.
Men det kan jeg jo ikke da Vista er pre-installeret og jeg først skal have brændt det ud som en back-up.
Mangler jo installations Cd'en.... :(

Hvordan dælan griber jeg det an?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 12:43

Du brænder bare de CD/DVDer ud maskinen SELV foreslår første gang du starter den...

Derefter kan du formatere med XPen - men sørg nu lige for der OGSÅ er drivere osv. (der passer til notebooken) tilstede på en CD - ellers render du hurtigt ind i problemer med XPen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-08 15:14

Sæt XP-cdèn i maskinen, tryk F11, vælg cdrom, så starter indstallationen af xp, der er alle driver på downgraden.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 08-12-08 15:25

Dte er ikke det jeg vil. Jeg vil have Vista på den, men jeg vil have oprettet partitioner og vil have at det er let at ominstallere den om et års tid når den trænger til det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 15:25

Citat
der er alle driver på downgraden.

Hvor skulle de komme fra ???????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-08 15:35

Der er altid div. driver på downgraden. Det er ikke en original oem ver., men en stremet ver. med driver osv.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-08 15:36

Jeg har downgraded et par hundrede stykker efterhånden.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-08 15:40

Partitioner oprettes under første boot. Har du ikke fået det lavet, kan du ikke lave det om, medmindre du bruger et tredjehåndsprogram.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 15:44

Jeg tror vi taler MEGET forbi hinanden....

Jeg taler om en nyformatering - du snakker om "downgrade"

Men det er jo så underordnet når BEGGE styresystemer skal være der

VISTA kan SELV partitionere uden at slette noget....

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/d9a4d35e-efdf-406c-a049-0860180129a71030.mspx#EFB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-08 17:12

Hvis jeg forstår det du vil lave - nemlig flere partitioner foruden dem der er nu.

Start > h-klik på computer > administration > diskhåndtering.
Nu kan du klemme de eksisterende partitioner og oprette nye.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-12-08 17:14

Den eneste version af xp, der følger med en vista, er en downgrade. Ellers har du ret.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 08-12-08 22:25

Det jeg vil er:
- "starte på en ny" og slette alle partitioner.
- Oprette 2 partitioner - én til vista og én til arkiv

Derefter skal det være sådan at jeg en gang om året kan slette min C-partition og lægge vista ind igen fra bunden uden at miste min partition nr 2.

Jeg er bare bange for at min backup/recovery af Vista vil slette min ekstra oprettede partition, såfremt jeg bruger et trediepartsprogram til at oprette partitionen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-08 23:35

Citat
Jeg er bare bange for at min backup/recovery af Vista vil slette min ekstra oprettede partition
det gør den ikke, det kan du være helt rolig ved en partion er en partion uanset hvilken værktøj du bruger til formatering og partionering, jeg bruger Gparted: http://gparted.sourceforge.net/download.php og Windows recovery vil lægge sig på en partion: drev C og ikke over det hele

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-08 23:42

Den helt rigtige metode er pendrive (16 GB) eller en USB harddisk.............så har du fat i dine filer.

Ps. Nogle recovery CD kan slette hele harddisken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-08 23:43

Men har du drivere til en nyinstallation.........................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-08 23:54

Altså Eyvind læs lige hvad Peet49 skriver, drivere er i en recovery CD og recovery CDer sletter ikke hele disken uden at blive bedt om det

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-12-08 08:07

Fra en anden side er jeg blevet opfordret til følgende: (mon det virker?)

Kode
Diverse re-installations og recovery CD'er vil formentlig ikke hjælpe dig, da de blot vil installere computeren som den er i dag - Dvs. at hvis du ændrer på partitioner, ikke ønsker forskelligt software m.m., som følger med, så er du på den.

Det du skal gøre som jeg ser det er følgende:

1) Du skal have fat i din installations key - Dette er IKKE den der står under egenskaber for din computer. Du skal bruge noget software (KeyFinder) til at pille det ud af din registreringsdatabase (hvor det ligger krypteret).

2) Når du har din installations key, skal du have fat i en Windows Vista installations CD - Og det skal være med en version magen til den du har installeret på din PC. Dvs. hvis du har en Ultimate, skal installations CD'en også være en Ultimate.

Bemærk at du evt. kan benytte en "ulovlig" ([I]dog har du jo en lovlig licens[/I]) kopi på nettet. Udfordringen med disse vil være at de oftest installerer sig med en ugyldig nøgle, hvorfor du får en ugyldig installation. Dette kan du dog ændre ved så snart du har installeret at gå i egenskaber for din computer, og så her ændre din key til din egen valide key.

3) Installer ud fra den CD du har - Brug den key du har trukket ud af din registreringsdatabase.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-12-08 08:16

Problemet nu til dags er, at folk er for hurtige til, at trykke ENTER tasten, det er tillads, at læse under indstallationen. På de fleste recovery kommer der et vindue under indstallationen, hvor der bliver spurgt, om der skal være 1 eller 2 partitioner på disken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 09:21

Nu rodes der da rigtigt rundt i det hele....

Hvor i himlens navn kom XP ind i billedet når de SLET IKKE vil bruge den...

Så er hele spørgsmålet KUN bygget op over at du vil partitionere den HD der allerede er - så lader du bare Vista gøre det...

Er du bange for en nyinstallation så skulle slette det igen - så tag chancen og vent med at brænde recoveryen ud til EFTER du har partitioneret....
(men den ændrer altså ikke noget - den ligger i forvejen på en seperat partition)

Længere er den egentlig ikke....

Kommentar
Fra : Eyvind