/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kalsanit
Fra : morkaren01
Vist : 1970 gange
100 point
Dato : 07-12-08 21:06

Hej
Hvordan renser man kalsanitsten af? De sidder indendørs og er ikke så pæne p.g.a. varme m.v. fra pejs/pejseindsats.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 21:14

Hvad er kalsanit ?????

Mener du ikke kalksandsten....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 21:18

Hvis det blot er "skaller" ville jeg udskifte dem....

Du har ikke de store muligheder for at rense andet end ved evt. højtryksspuling.... (og det er nok ikke så smart indendørs)

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 07-12-08 21:31

Jo, sorry, det er kalksandsten, men kalsanit skulle indikere farven, der er mere ovre i det grå end i det hvide.... Og nej der er ikke umiddelbart lyst til bare at skifte dem ud. Der forefindes en tidligere åben pejs i et hjørne, der er nu monteret en pejseindsats. Ved siden af, er der samme type sten, der dækker en væg, her er formentlig tale om skaller... Det er pejsedelen der er blevet mørke i farven.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-08 21:52

Jeg har set disse sten malet, og det var med et fint resultat. (Bare en ide.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 21:57

MALET.....

I en pejs/brændeovn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 22:12

Ja Refi, i de gamle huse med kamin der malede man med en speciel maling der kunne tåle høje varmegrader. Ved dog ikke om det findes mere.

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 07-12-08 22:15

At male kunne også være en ide, er bare lidt usikker på hvad man skal bruge, det skal ikke se "malet ud" det er jo et lidt rå loók i forvejen. Har ikke lyst til at det skal se pudset ud.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-08 22:57

Hvis det er maling du vil vælge/beslutte, så får du de bedste råd ved din farvehandler.
Jeg vil tro at en kalksandsten som ikke er behandlet, er umulig at rense, da de har ry for at være meget sugende. Til udvendigt brug bliver de oftest siliconebehandlet for netop ikke at suge alt til sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-12-08 23:34

Jeg tror ikke man bruger silicone mere, da det kom frem for mange år siden tog man det hurtigt i brug som "vidundermiddel" for at præparere smuldrende ruiner i f.eks. Athen, det fandt man så ud af senere var en stor fejltagelse da stenene ikke kunne ånde.

Naturmaterialer vil pr. definition altid forandre sig ved påvirkninger, omend det for nogles vedkommende går en tand for hurtigt f.eks ved forurening som vi nu ser ved Jellingstenene

Vil man have sten der forbliver pæne ved f.eks brændeovn bør man bruge det der kommer tættest det naturlige, dvs. glasserede.
Har Du ikke lyst til at sætte nyt op som ellers lige ved brændeovnen kunne give et smukt afbræk ville jeg også anbefale maling.

Accepteret svar
Fra : carlsen6

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-08 08:31

har selv en indvendig gavlvæg i kalksanit i forbindelse med udvidelse af huset,den er blevet malet, og fremstår stadig pæn,første gang med speciel murmaling til indvendig brug ,,derefter er der frit slag kan sagtens male med plastmaling ovenpå

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 08-12-08 19:50

Tak for svaret carlsen6.
Jeg tror jeg undersøger det med murmaling til indvendig brug.

Dejligt med så meget respons på mit spørgsmål