/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
udtrykket vips
Fra : piaskov
Vist : 628 gange
50 point
Dato : 07-12-08 17:15

Hej kloge hoveder
Vi sad forleden aften og så ,tror jeg , den allerførste sengekantsfilm.
I filmen blev der skålet og fordi der bliv skålet og de drak af flasken sagde de vips eller vibs .
Er ikke sikker på hvordan det staves.
De fortalte at det kun var når de drak af flasken man sagde vips???
Har nogle af jer jyder hørt det før `????
Leif som er jyde havde aldrig hørt det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 18:19

Nej, ingen rigtige jyder siger vips i stedet for skål.

Sengekant filmene er jo også produceret længere østpå?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 18:24

Nej det er ikke når man skåler.
Vips er en form for hurtig.

"så tryllede han og vips, så var den væk"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 18:25

Hej Svend.
ja det ved jeg godt de er . Men de snakkede jysk og den skulle forestille at være fra jylland.
De prøvede MEGET ihærdisk på at snakke jysk men det lykkedes altså ikke ret godt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 18:31

Citat
Vips er en form for hurtig.

Hej Eyvind.
Ja det udtryk kender jeg godt.
m
Men der blev udtrykkeligt sagt når vi skåler med og drikke af flaske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 18:36

Nu skal jeg fortælle dig hvad "skål" er:

Dengang vi Vikinger røvede og plyndrede, og bl.a. indtog England,
huggede vi ofte det øverste af hjerneskallen af de stakkels Keltere,
og når vi så drak det blodige indhold sagde vi "skål".

Det gik hurtigt, men det havde intet med "vips" at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 18:46

Din mand (Jyden) kender også udtrykket og hvad det bruges til.

Prøv at råbe:"nu skal der støvsuges"..................................og vips, så er han væk.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 18:47

Citat
:"nu skal der støvsuges"..................................og vips, så er han væk.

NÆÆÆÆÆ du det er skam hans job at støvsuge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 18:49

"vibs" er en fordansket forkortelse for vibrations (vibrationer)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 18:49

Ok - har er så ikke blevet rigtig sjælænder endnu, og slæber stadig rundt på hovelandets svøbe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-08 21:52

Yes refi -> Let the good vibes' get a little stronger

Det ku' dog også være en fordanskning af wipe = Sletning ...altså: Væk me' den !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 21:54

De der vibrationer, er det mandolinkrampe..................................hva' Molo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-08 21:55

Wipe bestyder iøvrigt også Obliterate : Udradere

Wipe : http://en.wikipedia.org/wiki/Wipe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 22:07

Ja Molo - Technet lavede et program der hed wipe..................slette HD

Men så holder min forklaring også..........vips - og det/den/han/hun/vi er væk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 22:12

Vibs kan også være en forkortelse, kælenavn, for Vibeke,
jeg gik engang i skole med en sådan, en lille vips én...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-08 22:22

En hurtig bevægelse?? Det kan det vel godt være, når der skal drikkes af flasken

http://ordnet.dk/ods/opslag?id=593369&liste=alfa

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 07-12-08 23:00

Der findes enkelte flaske drikkere, der kan skabe undertryk
og således drikke hurtigere end indholdet selv ville kunne løbe ud,
men for flertallet, alle os andre, vil det være hurtigere at drikke af glas.

Så OK med hurtig bevægelse, men hvorfor kun når man drikker af flasker?
Og hvorfor skulle det specielt være os jyder der siger vips med flasken??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 23:31

Citat
Og hvorfor skulle det specielt være os jyder der siger vips med flasken??

Jammen det ved jeg heller ikke Svend.
Jeg spørger jo også bare om der er nogen der kender udtrykket ???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-12-08 23:54

Mindes meget svagt jeg hørte udtrykket som barn på Midtsjælland når forældre eller lærer sagde "vibs var den væk"
Men der bliver sagt meeeeeeeget i en brandert så hvorfor heller ikke vibs

Ak ja, sengekantfilmene...... Den sjoveste var nu "Motorvej på sengekanten" hvor de gik til den i alkoven.

Hvis nogen ellers kender sangen, "Jeg elsker den gamle så rønnen den vakler".

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 12:43

Hej luffe.
Citat
Ak ja, sengekantfilmene...... Den sjoveste var nu "Motorvej på sengekanten" hvor de gik til den i alkoven.

Det var da den vi så....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-08 15:08

Citat
for flertallet, alle os andre, vil det være hurtigere at drikke af glas.

Det kommer vel an på, hvor glasset befinder sig, når man vil drikke øllet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 15:33

Citat
men for flertallet, alle os andre, vil det være hurtigere at drikke af glas.

Jeg drikker da ALTID øl af glas (bortset fra måske en dåseøl på farten) - uanset om jeg drikker af flasken eller ej

Plasticøl har fanden skabt....

Citat
bortset fra måske en dåseøl på farten

Det er sgu nok der "vip+s" kommer fra - den skal da vippes ved åbning

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 15:37

Citat
Det er sgu nok der "vip+s" kommer fra - den skal da vippes ved åbning

Hvor får du det dog fra refi ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 15:47

Sagde du ikke det kom fra Jylland.....

Sønderjyder har drukket dåseøl i MANGE år

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 20:32

Citat
Sønderjyder har drukket dåseøl i MANGE år

Det har vi da også hernede....vi handler i Tyskland

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-12-08 20:45

Og så spørger du om HVAD det betyder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-08 21:27

Vedrørende vip(s) åbningerne på dåser, så sidder de jo i dag fast på dåserne, også efter vipning.

Sådan har det ikke altid været, og jeg husker sejlbåde her i det Sønder Jyske,
der havde besvær med at komme til søs, fordi de dengang løse vips blev kastet i vandet
uden for båden, i stedet for indenfor ved kajen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-08 21:58

I jylland er det egentlig Vipstjert de forsøger at sige mens de sætter flasken til munden.

"Skål - se en Vips....................................tjert"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-08 07:08

Det kunne også ..for at bli'r i zoologien, være en advarsel. Er der noget værre end en hveps i øllen?

Altså... man sidder der og skal nyde sin øl og så summer et af de forbistede bæster forbi og den opmærksomme øldrikker råber straks advarende til de andre: HVEPS !!!

..og så er det bare at skylle ned i en hvis fart, inden uhyret kommer for nær de våde varer.

Forresten en hveps i øllen kaldes også for en ...humle-bi

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 09-12-08 11:13

Tak for svaret svendgiversen.
Ja det var så det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-08 11:38

Og Vips - så smuttede de dejlige point.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-08 12:00

Selv Tak,
Svend