/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret ???
Fra : myg
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 07-12-08 12:52

Hvis man har bestilt en vare mundtligt via telefonen og den herefter er tilsendt pr. efterkrav men ikke afhentet, er man så forpligtet til at afhente den, eller kan man bare lade være, og så ryger den retur uden yderligere konsekvens for en selv ? Jeg har selvfølgelig fortrudt bestillingen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 13:00

Jeg har bestilt vare på internettet og den skulle sendes pr. efterkrav.
I mellemtiden lavede posten her om på proceduren. Så mange som muligt skulle hente deres pakke på posthuset og derfor ville posten smide en seddel ind om at der var kommet en pakke. Den seddel kom aldrig og da jeg efterlyste pakke var den sendt retur til leverandøren.
Jeg hørte aldrig noget om den pakke og det er 3 år siden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 13:01

Hej.
Hvis du ikke henter den så ryger den bare retur. Længere er den ikke.
Men generelt er en mundtlig aftale bindende men det er jo så påstand mod påstand.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 07-12-08 13:03

Jeg kender ikke loven ang. dette.
Men jeg kender min moral.
Har jeg bestil en vare, og fortryder det,ringer jeg til sælgeren og siger det. det kunne jo være sælgeren tror du ikke var hjemme da posten kom?,måske sedlen ikke er afleveret om du kan hente pakken
vvdriver

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-12-08 13:22

Jeg kan tilføje, at det er et firma (altså ikke en privatperson) der er tale om, og det jeg er i tvivl om, er om den almindelige fortrydelsesret, der er lovfæstet ved internethandel også gælder ved en handel over telefonen (det var mig selv, der ringede op).
Selvfølgelig vil jeg da informere firmaet om, at jeg har fortrudt og derfor ikke henter varen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 13:57

Jaaaa så længe du IKKE har skrevet under på noget er det påstand mod på stand.....så lad du det bare gå retur.
Det kan de INTET gøre ved.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-08 14:31

En mundtlig aftale er lige så gyldig som en skriftlig.

Den kan bare være svær at bevise. Med mindre selvfølgelig at sælger kigger med her på kandu

Det er iøvrigt derfor at visse telefon handelsfirmaer pr. standard optager alle telefonopkald. Så fanger bordet nemlig.

Hvis din moral er til det så lad som ingenting, og benægt at du har bestilt pakken når de evt. spørger. Hvis de har din bestilling på bånd risikerer du så at skulle betale nogle rykkere, og ryger den til inkasso er der også nogle afgifter der.

Men ellers kan du kontakte dem og sige at du har fortrudt. Sandsynligvis slipper du, nok mod at betale forsendelsesomkostninger, hvilket jo er rimeligt nok.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 07-12-08 15:32

er du mand eller mus ???man må stå ved det man laver,,tudefjæs

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-12-08 16:01

Er det fair at virksomheden skal påføres omkostninger fordi du ombestemmer dig????

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 07-12-08 18:49

Tak for svaret pedroso.

Nu er det vist på tide at få afsluttet denne tråd. Tonen bliver noget underlødig.

Hvad angår moral, så har jeg vist tidligere præciseret, at det ikke var et spørgsmål om at snyde mig ud af situationen, men et spørgsmål om det juridiske aspekt:
Er der den samme fortrydelsesret på telefonsalg som der er på internetsalg?

Hvis ikke indløser jeg naturligvis forsendelsen - hvis der er, så kan jeg med god samvittighed lade være (hvilket firmaet så også vil vide og kan kalkulere med).

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-12-08 01:01

Tak for points.

Mht. internetsalg så har du faktisk 14 dages fortrydelsesret uanset hvad du så ellers har lovet. Men det kræver at du har betalt med kreditkort.