/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er det en skrøne..?.
Fra : vedikkealt
Vist : 1295 gange
100 point
Dato : 07-12-08 10:41

Nu bor jeg så i en kommune der ikke har vedtaget tomgangs regulativet.

Det er der rigtig mange - ISÆR lastbil chauffører der benytter sig af, da de lader deres diesel motorer stå og banke i tomgang i halve timer.

Men er det en skrøne at diesel motorer helst ikke skal slukkes og tændes for tit...???

I gamle dage hed det sig at diesel traktorer IKKE MÅTTE slukkes hen over dagen...husker vores maskin station når de var på arbejde hos os lod deres traktorer stå og banke i tomgang under pauser som frokost m.v.

((( De fleste chauffører bruger som undskyldning...for at ØGE forureningen...at deres starter er gået i stykker...)))

Hilsen vedikkealt



 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 07-12-08 10:46

nej

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 07-12-08 11:10

Det med dieselmotorer er ikke længere aktuel. De gamle motorer med direkte indsprøjtning var hårde ved dysespidserne ved tomgang. I dag er det vist kun et spørgsmål om at holde kabinevarme.


Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 07-12-08 12:25

En skrøne ...

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-12-08 12:32

Citat
De gamle motorer med direkte indsprøjtning


Hvad er det så i dag?

Kommentar
Fra : leifjskov


Dato : 07-12-08 12:38

det har noget med bremserne at gøre, hvis du standser motoren vare det noget før du kan slippe håndbremsen.
de fleste lastbiler har luft eller lufthjulpne bremser.

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-12-08 12:40

Citat
det har noget med bremserne at gøre, hvis du standser motoren vare det noget før du kan slippe håndbremsen.
de fleste lastbiler har luft eller lufthjulpne bremser.


Nej nej så er der noget galt for de må ikke være så utætte!!! Og alle lastbiler har trykluft bremser i dag!


Kommentar
Fra : vvdriver


Dato : 07-12-08 12:54

Citat
ISÆR lastbil chauffører der benytter sig af, da de lader deres diesel motorer stå og banke i tomgang i halve timer.

Hvad er dit yndlingsmusik???
Har selv kørt lastbil i 25 år.
Der findes ikke skønnere musik end sådan en stort og stærkt dieselmotor stå og banker i tomgang.
Grin bare, men jeg har optaget lyden på bånd, spiller den når jeg savner mit gamle arbejde.
Musikelskeren
vvdriver

Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 07-12-08 13:02

# vvdriver

Jeg har da ... som sådan igen problem med lyden...bortset fra at det unødvendigt støj i dagligdagen.

Jeg er langt mere bekymret over de millioner af farlige diesel olie partikler der fiser ud i luftet.

Helt unødvendigt...

Når så det er sagt

Kan jeg da også selv "falde i svime" over en god gammel Scania Vabis motor i tomgang...der er nærmest noget beroligende over det...

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 07-12-08 21:27

Express105:
De gamle motorer med direkte indsprøjtning
På dette spørgsmål kan jeg svare dig, at der dengang var forkammer og hvirvelkammermotorer, som bedre tålte at gå i tomgang, uden at være hårde ved dysespidserne. Og så må du igen tænke på at der indenfor dyser og deslige er foregået en stor udvikling til det bedre.

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-12-08 21:32

Stilkene

Vil da våge den påstand at commonrail er mere direkte end en forkammer motor!

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 07-12-08 21:55

Den eneste grund er at holde varmen Trykluft efterfyldes hurtigt Dieselmotorer forurener også meget i tomgang (også benzmotorer) Ja det er en skrøne

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 07-12-08 23:00

Ekspress105:
Ja bestemt

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-08 09:23

Benzinbiler forurener betydeligt mere end dieselbiler, når det altså gælder kulilte.......også en benzinbil med katalysator

Men der er så andre skadelige stoffer i dieselos......men når bilerne til periodesyn tjekkes for farlige stoffer og partikler, er det ikke unormalt at se en gammel osende dieselhakker, der faktisk er renere i røgen end de fleste nye biler...


Citat
Men er det en skrøne at diesel motorer helst ikke skal slukkes og tændes for tit...???


Både og.....der er INGEN biler der har godt af for mange koldstarter, det belaster en motor meget, men decideret koldstart er der altså heller ikke tale om på en motor der bare skal være standset i ½ time.....

Som jeg ser det, er der ingen grund til at lade en lastbil stå med motoren kørende i tomgang ved almindelig af- og pålæsning, medmindre motoren er nødvendig m.h.t. at drive evt. hydraulikpumper o.s.v.....men blot at holde motoren igang kan være aktuelt på steder hvor det fryser 40 grader, hvor det kan være svært at få bilen i gang ved så lave temperaturer...ellers ikke


Og så lige til sidst......mange har i tidens løb ment, at de kunne høre en lastbil der står "henne på pladsen" med motoren i gang.....men så kan det være bilens kølemotor til at holde lasten kold/frosset...sådan en er jo en lille dieselmotor...nogen af dem med motorer næsten magen til eks. Golf dieselmotor o.s.v.




Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt


Dato : 31-01-09 08:37

Tak for svaret dova.

Du kom lige forbi den med diesel motorer på køle / frost biler...der faktisk også larmer en del, og de forurener på samme niveau som en gammel plæneklipper på benzin...og så fiser de diesel olie af så det basker...vi havde på et tidspunkt 3 sættere stående af den type...og der blev en stor tank fyldt op hver dag...

Hmm...mon der overhovedet er noget tilsyn med hvor meget de sviner..??

God weekend

Hilsen vedikkealt

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste