/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
1 cylinder ude af drift
Fra : vvdriver
Vist : 2348 gange
100 point
Dato : 06-12-08 20:32

Jeg har købt en gammel Audi 80 1,8 s bensin.
Problemet er den kun går på 3 cylinder i tomgang. Ikke nr.4. Når den kommer over 1200 omd. går den på alle fire?. Når jeg kører 90km. i timen, kommer der nogle små udsætter, jeg troede det var karburatorsprit den skulle have,men nej.

Den tænder på på cylinder nr.4
Tændrøren er ok,har prøvet flere
Kablet er ok,har prøvet med en af de andre,ved at skifte den med en fra cyl.nr 3
Der er 16 i komprecion på alle cylinder
Den står korrekt i tændingen
Nyt rotordæksel,samt rotor.
Hvad dælen kan der være galt.
Skal siges jeg er ret erfaren med Audi og VW, men er ikke mekaniker
Men den her kan jeg ikke klare

Vil komme jer i forkøbet med at bruge blå tændrørsgnister,samt at compresionen er knækket??
vvdriver

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-12-08 20:54

Og du har undersøgt om der kunne være unormalt sløre i rotorakselen, eller måske at den kunne være lidt skæv ?
Jeg ville ikke tro at der kunne hænge en ventil, men kan ikke helt udelukke det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-08 20:56

Det du skriver der giver jo ingen mening.....

Den tænder på cylinder nr.4
Tændrøren er ok,har prøvet flere
Kablet er ok,har prøvet med en af de andre,ved at skifte den med en fra cyl.nr 3
Der er 16 i komprecion på alle cylinder
Den står korrekt i tændingen
Nyt rotordæksel,samt rotor.

......alt sku' jo være ok.......medmindre den ikke får benzin til den cylinder

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 06-12-08 21:05

Hvordan ved du at det er nr 4?

Jes

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-08 21:11

Dvs at der ingen forskel er hvis du hiver hætten af på cyl 4 i tomgang ??? Ku også lyde som at den hænger i en ventil på cyl 4

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-08 21:19

Citat
Dvs at der ingen forskel er hvis du hiver hætten af på cyl 4 i tomgang ??? Ku også lyde som at den hænger i en ventil på cyl 4

Så ville der vel ikke være fuld kompression på, sku' jeg mene......

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-12-08 21:55

Prøv at se på motoren i mørket, Da kan du se om det skulle være nogle overslag.
alimak

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 06-12-08 23:37

Til Stilkene
Der er ingen slør i rotorakslen, ej heller skæv. Den kan heller ikke hænge i ventil. Da det kun er i tomgang det er galt. Når jeg måler kompresionen, kører motoren ikke stærkere end selvstarteren , og da kompresionen er ok, kan den ikke hænge i ventil, hverken ind eller ud.

Til pabloj
Når den går i tomgang,fjerner jeg tændkablet på cylinder,og det ændrer ikke på motorgangen, når jeg sætter den på igen, ændrer det heller ikke på noget.

Til Sunowich
Der er ingen forskel, når jeg hiver hætten på nr. 4. Fuld komprecion, kan ikke hænge i ventil.

Til dova
Samme svar som til Sunowich

Til Alimak
Har lige været ude at starte den, ingen overgang ved tændrøret.

Til Dova
Jeg syntes heller ikke det giver mening.Jeg helder også til bensin mangel. Hvis du ved hvordan indsugnings manifolden er bygget op, så må du give mig ret i følgende. Når cylinder 1,2,3 får bensin,skal nr. 4 også få det. Jeg havde mistænkt indsugningsventilen på nr.4 til at ikke at åbne.men-men-men-cylinderen kan kun få luft gennem indsugningsventilen, når der er fuld kompresion,må ventilen også åbne,ligeleder lukke.
Det er mig en stor gåde. Har jeg ikke ret hvad angår ventilerne, så ret mig.
Møgbil, heldigvis er det ikke en jeg skal bruge.
vvdriver

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-12-08 23:56

Det er ikke en møgbil.
Den er faktisk ganske nem at få til køre ordentligt i motoren.

Du kan udelukke benzinproblemer, da det er en karburator model, og du HAR konstateret med "hætte-af" metoden at det kun er en enkelt cylinder der svigter i tændingen.
Dertil har du kontrolleret at kompressionen er fint ensartet på alle 4 ben.

Så langt, så godt.

Men du har endnu ikke sikret dig mod tændingsfejl, for det er præcis det som stadig er dit problem.

1) du skal sikre dig, at tændrøret er ubeskadiget. Det hænder at de beskadiges under montering. Prøv at bytte over med et af de andre og se om fejlen flytter sig. Flytter fejlen med tændrøret er sagen klar ...
2) tændrørs hætten skal være helt ren og tør for olie. Motorolie er god til at lede højspænding, skal jeg hilse og sige.
3) ledningen skal sidde ordentligt på tændrørshætten. Hvis den slet ikke har forbindelse, får du et gnistgab her, som giver dårlig tænding. Brug et voltmeter og mål ohm fra hættens klemme til fordelerens klemme. Der skal være maks ca. 10K ohm, og min ca. 1K ohm.
4) fordeleren skal være fuldstændigt ren og tør indvendigt. Rens den af med sprit, indtil du ikke længere får snavs på kluden. Det har ingen betydning, at kontakt punkterne ser brændte ud.
5) Derimod skal du se grundigt efter, om der er et eller flere hårtynde sorte kulspor fra et kontaktpunkt og ned til kanten af fordeleren - eller til en af de andre kontakter.
Det kan være meget svært at se og jeg tror egentlig at det lige præcis er dit problem. Det nemmeste er at prøve med en ny fordeler. Den er trods alt ganske billig, højst et par hunde.

held med det - bare bliv ved - det er en god bil !

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-12-08 00:06

Du skal ikke kun kigge på tændrøret. Se på tændrørledningene. fordelerlåg.Gør som Beestone siger.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-08 01:45

Beestone....jeg synes ellers nok der er oplyst, at de ting er prøvet....flere forskellige tændør, andre tændrørsledninger o.s.v.

Accepteret svar
Fra : ulstrup8860

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-08 09:26

hej der er ofte problemer med en vacumslange der revner/bliver utæt , den sidder ved insugningsmannyfolden ovre ved bremseforstærker siden,prøv at kontroler den.
hilsen Ulstrup

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 07-12-08 12:34

Til Ulstrup 8860

Citat
en vacumslange der revner/bliver utæt , den sidder ved insugningsmannyfolden ovre ved bremseforstærker siden,prøv at kontroler den.

Insugningsmannyfolden og bremseforstærkeren sidder i hvert sin side.
Men lige bortset fra det.
Jeg gik selvfølgeligt ud og kikkede efter, du havde ret.
Fra bremseforstærkeren gik der en slange om til mannifolden.Der var en fordelerdåse,en slange gik videre en en beholder,derfra til vacumdåser på siden af fordelerdækselen,en anden til en boks på karburatoren,denne var knækket, samt en ledning var faldet af.
Nu kører den på alle fire,jeg har stoppet hullet med (padagogtyggegummi), midlertidligt.
Har aldrig før været udsat for, at en slange kunne stoppe for bensinen til en cylinder??.Mig en gåde?.
Jeg ved godt hvordan det er sket.
Havde gået dytten efter fra a-z skiftet diverse ting,til sidst kikkede jeg efter vand på batteriet,der er en plastikkappe omkring batteriet,den skulle ud mod motoren for at komme af,derved har den ramt omtalte beholder som sikkert er gammelt og mør,derved er studsen knækket af.
Ud til Audi på mandag,henter en ny
Tak for hjælpen Ulstrup 8860
Venter med at accepter svaret til mandag, når jeg har monteret en ny
vvdrver... en lang smøre,men der kunne måske være andre som blev udsat for det samme, så her er måske en løsning.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-12-08 14:12

Sidder der en vakuum studs på grenrøret til cylinder 4 ?
Det kunne forklare indikationen.
Ellers er det lidt mystisk, at det kun er cylinder 4 der bliver påvirket.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 07-12-08 15:03

hej beestone, ja der sidder en vacumstudse på insugningsmannifolden ved nr.4 cyl hvor der går en slange på ,når slangen er utæt får insugningen "falsk luft" uden om karburatoren og derved ingen brændstof.hilsen ulstrup

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-08 22:27

Når det kun er en cylinder det er galt med er det efter alt ,hvad der er oplyst tændingen, det er galt med.

Man kan skade et tændingsanlæg , ved at tage forbindelsen til tændrøret fra. Så springer gnisten et andet sted , inde i tændspole, i fordelerdæksel, tværs gennem ledmingsisolering eller et andet sted hvir den perforerer isoleringen, eller laver tracking.

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 08-12-08 18:03

Tak for svaret ulstrup8860.