/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nytegnet forsikring
Fra : jensknudsen
Vist : 432 gange
50 point
Dato : 06-12-08 14:56

Hejsa I kloge mennesker derude på nettet!
Håber nogen kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Kan et forsikringsselskab med varsling - men uden kundens skriftlige eller mundtlige samtykke - dele kundens indboforsikring (som tidligere gratis indeholdt en årsrejseforsikring) op i to nye forskringer: indboforsikring og årsrejeforskring med hver deres policenr og præmie?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 06-12-08 15:02

Hvis IKKE du har sagt FRA - så ja.....

Der har med al sandsynlighed stået på den varsling at det ville ske automatisk med mindre du ønske noget andet....

Da du ikke har reageret - så JA....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-12-08 15:05

Læs forsikringsbetingelserne (som kunden skriftligt har givet sin accept af). Der står at selskabet kan ændre vilkår. Det er kun det de har gjort. Kunden har naturligvis rettigheder (varsel og opsigelsesmuligheder), men det lyder ikke som om det er det der er problemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-08 15:48

de kan gøre det ved forsikringsterminens udløb, og du kan lade være med at acceptere. Så må du finde en anden forsikring.

Godkendelse af svar
Fra : jensknudsen

Dato : 06-12-08 16:21

Tak for hurtigt svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-08 16:33

Selv tak....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-12-08 16:43

refi skrev
Citat
Hvis IKKE du har sagt FRA - så ja.....

Det er et lidt vanskeligt område om negativ aftaleindgåelse og passivitet kan benyttes til at indgå aftaler. Princippet i Aftalelovens §8 medfører at den erhvervsdrivende ikke kan bruge den negative salgsmetode som et smuthul. Så generelt er det ikke nok at kunden ikke siger FRA.

(frit citeret fra http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=408)

I DETTE tilfælde tror jeg dog (uden at have læst forsikringsbetingelserne) at der ikke er problemer. Der står sikkert noget om at selskabet med en vis frist kan ændre vilkår (og at kunden kan bruge dette som begrundelse for at opsige sin forsikring). Og det der er sket er jo ikke andet end at vilkår er blevet ændret.