/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Skala med farve
Fra : hotmaildude
Vist : 1019 gange
200 point
Dato : 06-12-08 14:27

Jeg har 10 billeder, der hver især er sin egen renfarve. Billederne varieres fra lysegul til sort.

Findes der et program, der kan angive intensiteten af de enkelte farver som en numerisk værdi?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 14:40

Er du ude efter en RALkode
eller den digitale ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-08 14:47

De elektroniske billeder er kun i meget specielle en renfarve.

Selv om det ser ud som en farve er den samensat af tre eller flere rene farver.
Der findes flere systemer, men det mesrt almindelige er rgb , hvor en farve angives ved sin røde, grønne og blå komponent.

I mange billedbehandlingsprogrammer af de bedre kan du pege på et punkt og få dets komposition af r , g, og b opgivet som talværdier. enten procentvis eller som absolut værdi , hvor den højeste afhænger af systemets farvedybde.
Det var lidt kortfattet men det er uoverkommeligt at skrive om alle de forskellige billedsystemer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 16:33

Så kommer det an på om farven er en additiv - eller subtraktiv blandning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 16:38

http://kuler.adobe.com/#create/fromacolor

Her kan du lege lidt med farver, se blandningsforhold hexadecimale koder m.m.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 200 point
Dato : 06-12-08 16:43

http://www.photofiltre.com/

I programmet her, gratis, kan du pege på en farve og se blandning og hexadecimal kode.
det er sikkert muligt i mange andre billedbehandlingsprogrammer også.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 17:03

Hvis du mener farvestyrke så er det en helt anden sag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 17:17

http://da.wikipedia.org/wiki/Farve

Wikipedia skriver en del om farve

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 17:30

Her om RAL farver. Som vores maler bruger.
http://www.visible.dk/videnom/RAL-Farver.php

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 17:32

Tillykke med de tre år på kandu

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-12-08 18:34
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-12-08 22:36

Hvad mener du med dit spørgsmål?
Prøv photoshop det kan måle bhvor meget der er af hver farve i et billed.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : hotmaildude

Dato : 07-12-08 11:35

Tak for svaret Teil. Jeg havde nu håbet på at kunne give én værdi til hver farve, men det fungere også fint for mig at have tre seperate tal.

Tak igen