/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gratis Ydelser
Fra : svendgiversen
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 05-12-08 09:44

Da jeg ikke fik tilskrækkeligt svar på mit litteratur spørgsmål, gik jeg på biblioteket.

Her brugte en meget hjælpsom bibliotekar megen tid på at hjælpe mig og hun ville søge videre.
Senere på dagen sendte hun mig en mail med de bøger hun havde fundet om emnet...

Nu ser jeg her til morgen i avisen at det koster 50 kr for hver bog vi låner på biblioteket.

Hvis min frisør havde brugt den samme tid var det mindst blevet 200 kr, og min tandlæge 600 kr.

Helt i orden at det nu måske skal til at koste lidt at gå til læge.
Det vil reducere antallet af hypokondere og give mere tid til dem der rigtigt fejler noget...

Men skal det så ikke også koste noget at gå på biblioteket?

Er det fordi gratis information hænger sammen uddannelse, og pengene kommer hjem igen,
når vi så bliver dygtigere og udgør en mere konkurrence dygtig nation...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-08 10:05

Citat
Helt i orden at det nu måske skal til at koste lidt at gå til læge.
NÅ ? og du kan slet ikke se at der er nogen der ikke kan få råd ?

Citat
Det vil reducere antallet af hypokondere og give mere tid til dem der rigtigt fejler noget
... hypokonderi er også en sygdom - og hvem er du der kan dømme ?

spares der ikke lige lidt for meget de forkerte steder efterhånden ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 10:16

Citat
Helt i orden at det nu måske skal til at koste lidt at gå til læge.

Det kan du da for alvor ikke mene Svend ???

Tværtom syntes jeg det er helt i orden at det er gratis og det burde også være gratis at gå til tandlæge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 10:19

Jeg sagde lidt, ca en halv bog...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-08 10:21

lidt kan være meget for den der har for lidt i forvejen -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-08 10:24

Jo - det burde være dyrere at låne en bog end at købe den....

Det fremmer bogsalget....

Lægemangelen klarer vi ved at sætte en pris på 500.- kr pr. lægebesøg..... (incl. skadestue)

Recepter/fornyelser bør minimum koste 300.- - det ville nedsætte medicinforbruget... og i den sidste ende give flere hospitalpladser....

Ligeledes bør socialhjælp KUN være for dem der har lidt i forvejen - de der ingenting har kan alligevel ikke hjælpes

Vi bør i det hele taget gå over til et mere forbrugerbetalt samfund (staten skal selvfølgelig stadig have det de skal bruge).....

Indvandrerpolitikken klares også nemt med en "afgift" på indvandring...
f.eks. 5.000 på den første og derefter fordobling for hvert familiemedlem...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-12-08 10:25

Jeg synes, det skal være vederlagsfrit at låne bøger på biblioteket og gå til lægen.

GRATIS vil jeg ikke kalde det - for vi har jo betalt for det over skatten.

Så der er altså ikke tale om, at vi får en hel masse foærende - og da slet ikke af politikerne. For deres løn betaler vi jo også.

Tandlægen og frisøren er private erhvervsdrivende og kan derfor slet ikke sammenlignes med bibliotekarer, politikere o. lign. som jo allesammen er på "overførselsindkomst".

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-08 10:32

Citat
Tandlægen og frisøren er private erhvervsdrivende
... der synes jeg så at tandlæger skulle under samme ordning som lægerne i almindelighed - og hvorfor er det så ikke lige sådan ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 10:35

Citat
Tandlægen og frisøren er private erhvervsdrivende

Det er lægen altså også.
De får sq løn efter hvor mange patienter de har og man kan godt ha' dårlige tænder selv om det ikke er ens egen skyld.
Tag ikke fejl af at tandlægerne også får tilskud fra det offentlige . Du kan jo bare se på din regning når du får den hvor meget de har betalt. Ellere rettere hvor lidt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 10:48

Halvdelen af en LÅNT bog...

I Tyskland, der har et bedre sundhedssystem end os, koster det 10 € pr. måned med lægebesøg,
ikke pr. lægebesøg, og der er tandlægebesøg ligestillet med lægebesøg, altså (næsten) gratis.

Som vor dansk fødte, tyske læge sagde:
"Man skulle være læge i Danmark, men patient i Tyskland"...

Hvordan mon det er i Sverige? Også gratis?? Og hvad med tandlægen???

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-12-08 10:50

Helt enig i, at lægen også er en privat erhvervsdrivende - blot på lidt specielle betingelser, da vi jo betaler ham/hende over skatten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 10:56

Citat
Man skulle være læge i Danmark, men patient i Tyskland"...

NEEEEEJJJJJJJ nej og atter nej.
Du har da ikke prøvet at være indlagt på et Tysk hospital......Det har jeg.
Jeg kan da godt lige hilse og sige det ikke var en oplevelse af de store.
Det ønsker jeg ikke for nogen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 11:04

Nej pia,
men jeg kender en der har.

Og hun fik en langt bedre lægelig behandling end man kan præstere i Danmark.
Derimod har du ret i at det sociale var langt bagud, og kun læger måtte informere...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-12-08 11:07

Jeg vil til dels gi`Svend ret:
Citat
Helt i orden at det nu måske skal til at koste lidt at gå til læge.
Det vil reducere antallet af hypokondere og give mere tid til dem der rigtigt fejler noget...

I den lille by jeg bor i,er venteværelset i vores lægehus stuvende fuld,hver evige dag,året rundt.
Jeg tror det er blevet en slags afløser for vores forsamlingshus.Jeg tror simpelthen ikke på at så stor en udsnit af befolkningen her,er så syge 250 dage/år.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 11:11

Hej Svend.
Ja men det er da godt der er nogen der har haft en god oplevelse af det.
Nu forholder det jeg jo sådan at mange bliver henvist til det tyske sundhedssystem fra DK...det blev jeg ikke .
Jeg blev akut indlagt med hjerteproblemer. Jeg tror der er forskel på hvor og hvordan man havner i systemet.
Der er virkelig mange der bliver opereret for hofter og knæ dernede og der er mange af dem der bliver reopereret herhjemme fordi det IKKE er lavet tilfredsstillende dernede....ved det af erfaring fra det danske sygehussystem.
Min svoger der er overlæge på ort.kir. afdeling siger det samme.

Det kommer i bund og grund an på hvor og hvad man er der for...desværre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 11:26

Ja igen Pia,
et af problemerne herhjemme er at vi nok har investeret i dyrt udstyr,
men at vi ikke har tilstrækkeligt med uddanet personale til at betjene det.

Og tak gamle soldater kammerat for lidt støtte...

Det med kø problemer og en minimal betaling:
Engang kørte jeg forgæves rundt om et hospital og ledte efter en parkeringsplads,
så indførte man parkometre og der blev plads...
(jeg betalte gerne de 20 kroner, men hvis man kun har en tier?).

Er der slet ingen, bortset fra refi der jo bare vil provokere,
der synes at det skal koste lidt, ikke bare at låne bøger, men plader, CD er, PC netadgang etc.
samt at få ekspert hjælp hos vore bibliotekarer??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 11:29

Det med kø i venteværelset...

Er der nogen der husker den franske doktor Knox?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 11:29

Citat
Er der slet ingen, bortset fra refi der jo bare vil provokere,

Nej ikke mig...jeg skal på tøzetur med datteren og spise forkost.
Så jeg gider ikke være negativ i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-08 11:49

Citat
bortset fra refi der jo bare vil provokere

Jeg provokerer da ikke - men hvorfor er det lige bibliotekerne der skal stå for skud....

Det du "opfordrer" til kan jo laves/gennemføres i mange ting i det danske samfund...

Der er ALTID nogen der mener det KUN er dem det går ud over...

Jeg har INTET imod det koster en formue at "låne" på biblio - uanset HVAD man låner. Jeg bruger det IKKE og har ALDRIG gjort, så i øjeblikket er det MIG der betaler for de andre.

Og sådan er det med ALT i et moderne vestlig samfund - ALT skal helst være gratis og samtidig brokker vi over skatten.

Og hvorfor en "minimal" betaling - det holder kun de fattigste væk og HVEM skulle så have denne betaling..

Citat
Og hun fik en langt bedre lægelig behandling end man kan præstere i Danmark.

Det var SANDELIG noget af en påstand

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-08 12:09

Nej det er ikke i orden, at vi skal betale for at gå til læge...

Og som også er nævnt, så burde tandlæge også være gratis, alt for mange undlader at gå til tandlæge, og det er ikke kun pga tandlægeskræk, men så sandelig også pga prisen, specielt
mange helt unge og ældre, springer fra.

Jeg kan godt gå med til at betale lidt for at låne bøger, eller betale mere for at gå i teatret.

Citat
Tag ikke fejl af at tandlægerne også får tilskud fra det offentlige . Du kan jo bare se på din regning når du får den hvor meget de har betalt. Ellere rettere hvor lidt

Det er nu ikke rigtigt, det beløb der står på din tandlægeregning, at den offentlige sygesikring har betalt, er noget du som patient skulle betale hvis ikke du havde fået tilskud, og ikke et tilskud til tandlægen, men til dig som patient...

I Sverige har man altid betalt et lille beløb for at komme på skadestuen, om det også gælder hos den alm. læge ved jeg ikke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-12-08 12:15

Citat
I den lille by jeg bor i,er venteværelset i vores lægehus stuvende fuld,hver evige dag,året rundt.
Jeg tror det er blevet en slags afløser for vores forsamlingshus.Jeg tror simpelthen ikke på at så stor en udsnit af befolkningen her,er så syge 250 dage/år.

Vores lokale lægehus har klaret problemet med overflødige lægebesøg helt uden brugerbetaling. Der er en ventetid på minimum 1 time i et røvsygt venteværelse uden vådt eller tørt, med halvgamle ugeblade og legetøj, der ser ud som om ungerne ville blive mere syge af at lege med det - nå ja, og så et par rigtige gimper som sekretærer, og en enkelt læge med ansigts-tics... Ingen kommer dér, medmindre det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-12-08 12:17

Personligt synes jeg brugerbetaling ved lægebesøg er en knald god idé, og finder det nødvendigt for at bevare vores sundhedssytem intakt. Men det skal indrettes sådan, at kronisk syge ikke rammes af indførelsen af brugerbetaling, ligesom det ikke skal fremstå som en skatteforhøjelse men en skatteomlægning med adfærsregulerende og pædagogiske virkemidler.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-12-08 12:19

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/article538003.ece

Der er mange penge at spare ved en omlægning til en eller anden udgave af brugerbetaling på sundhedsområdet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-12-08 12:28

Helt ærlig:Det har undret mig i mange år,med den enorme pres der er på det danske sundhedsvæsen.Vi er jo trods alt kommet over "Den Spanske Syge" og lignende.Det er muligt,
at man skal holde øje med sit blodtryk,kolesterol m.m.Men skal det være hver ugedag? Jeg blev opereret i 1978.Siden har jeg ikke hilst på en læge.Bevares,jeg har da også små-gener,
der kommer med alderen.Men sidde at spilde sin tid i lægehuset,fordi det har givet en lille "gib" i en arm.Det gider jeg simpelthen ikke.(Indrømmet,jeg er nok en heldig rad).Jeg vil heller ikke nedgøre folk,der virkelig har en dårlig helbred.Men ind imellem,bli`r der altså "overspillet",tror jeg.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-12-08 14:20

Jeg har en bekendt,der også besøger lægehuset jævnt tit.For en måneds tid siden,var han der igen,for at få en indsprøjtning mod influenza.(Endelig ikke risikere noget).
Få dage efter,fik han så en omgang influenza,så han var nødt til at holde sengen i flere dage.Det var nok vaccinen,der havde smittet ham.Da ku`jeg ikke rigtig holde mig alvorlig.

Næh,2 pakker pibetobak pr.uge. 2 pilsnere (mindst) + 2 glas rødvin pr.dag.
Det holder immunforsvaret oppe.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-12-08 21:26

Hej mosebaek
Citat
Næh,2 pakker pibetobak pr.uge. 2 pilsnere (mindst) + 2 glas rødvin pr.dag.

Det tror jeg godt du kan blive enig med manden i huset her om
Skål.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-12-08 22:55

Citat
Er der slet ingen, bortset fra refi der jo bare vil provokere,
der synes at det skal koste lidt, ikke bare at låne bøger, men plader, CD er, PC netadgang etc.
samt at få ekspert hjælp hos vore bibliotekarer??

Lægebesøg? jo, det vil jeg godt betale for! Med det formål at lette presset på lægerne.

Men bibliotek? nej! Jo mere mine unger læser - jo bedre! Og jeg er så prisbevidst, at jeg ville skele til prisen, når jeg jeg stod ved disken. Mine drenge sluger mindst 10 bøger tilsammen på en uge. De to stores danskdiktater er altid til ug med kryds og slange. Og jeg bilder mig ind, at det er fordi de læser så meget som de gør.

Lægebesøg SKAL der være råd til - også sidst på måneden, imens biblioteksbesøg ville blive nedprioteret, hvis der var brugerbetaling på.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-08 09:51

Tak for svaret Nordsted1.