/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Vindhastighed, EN klasse
Fra : Tobster
Vist : 1509 gange
100 point
Dato : 05-12-08 09:42

Jeg sidder med et projekt og skal i den forbindelse bruge industriporte i en lagerhal på Grønland.

Her er der jo så noget med vindhastighed og vindklasser.

Jeg søger hel generel viden om området. Det jeg har brug for at vide er, hvad forskellen er på de forskellige vind-klassen som er angivet i diverse Europæiske normer. F.eks. klasse 2 og klasse 3 osv.
F.eks. hvor mange meter i sekundet osv.

På denne side:
http://www.windpower.org/da/stat/unitsw.htm
Er der aller nederst angivet vindklasser, men disse er regnet i 30 og 50 meters højde.
Kan jeg regne med det når jeg koncentrerer mig om porte på maks 8 mtr. i højden?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-08 12:22

se dmi.dk

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-12-08 13:38
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-08 14:30

Det hjælper ikke med angivelser i windpower, beaufort fra wikipedia og lignende.
Det er irrelevant til dit formål.

Du må se i de tilhørende belastningsnormer hvad de helt præcist mener med de pågældende vindklasser i euronormen.

Hvis det var DS410 afhænger det både af stedet, og især af det omgivende landskabs beskaffenhed.

Og husk så lige at vindtrykket afhænger af bygningens højde og ikke af portens højde.

En høj bygning fanger vinden højt oppe og fordeler trykket ned langs facaden.

I visse tilfælde kan det endda være nabobygningers højde som har betydning.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 05-12-08 14:39
Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 13-12-08 09:43

Tak for svaret transor.