/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pudsning af væg i lecablokke
Fra : g7790210
Vist : 12565 gange
45 point
Dato : 05-12-08 08:52

Hejsa...

Jeg har lavet lavet nogle halvmure i lecablokke udenfor. Dem skal jeg have pudset.

Hvad er bedst at bruge til at pudse med/blandingsforhold?..... og hvor tykt et pudslag skal man lave?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-12-08 09:11
Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 05-12-08 10:47

jeg troede man skulle bruge en form for bakkemørtel..... men det er måske det samme man får ud af sand+cement???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-12-08 12:26

Hvis du læser nederst i rammen, står der netop på lecasten/blokke : kalkcement mørtel
KC 35/65/650

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-12-08 12:29

læs hele linket! Du får en præcis anvisning på det produkt du skal bruge på lecablokke!

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 05-12-08 14:21

Bakkemørtel er lavet af sand fra grusgrave og er som regel brunt fordi sandet indeholder ler,
almindelig mørtel er lavet af sand der er hentet fra havet og ikke indeholder ler,der er stor forskel på hvor man kan bruge de to typer mørtel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-08 14:32

Bakkesandet skal være vasket for ler før det er anvendeligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-08 16:25

strand grus 02
cement
1 del cement 9 del 02 grus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-08 16:28

så ikke lige det var udenfor 1 del cement 3 del grus

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-12-08 20:08

Køb mørtel i Byggemarkedet,det fåes i 25 kg sække, men skal du bruge meget kan det bedre betale sig at få leveret en BigBag .

Tykkelse af pudslaget beror nok på hvor lige (glat/jævnt) blokkene er muret op,men 1/2 til 1 cm.

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 23-12-08 11:14

Først husk på hvad portland laver og derfor godt kan lide du bruger .

Du kan pudse i alt lige fra en ren kalkmørtel 7.7% og op efter , og til en ren cementmørtel alt efter temperament .

Kalkmørtelen er langt dem nemmeste at pudse letklinkeblokke med og giver en åben og fleksibel overflade . Tørtiden er lang og styrken lav . Kalkmørtelen kan blandes med cement igen alt efter temperament og miljø hvor blandings forholdet 1-10(cement/mørtel) giver en meget stærk mørtel .
Jo højre kalk indhold jo nemme er mørtelen at arbejde med en 7.7% er rigtig god 9 og 11% er lidt overkill til væg puds .

Hvis du ønsker et pudslag der har samme styrke som bunkerne ved vestkysten kan du bruge en Cement mørtel . Her skal du bruge vasket bakkesand og cement .
Blandingen afhænger lidt efter om du har aktier i FLS eller ej . Men et blandingsforhold 1-6 er mere end rigeligt og giver et pudslag der kan modstå at .
Pudsning med Cement mørtel på letklinke blokke kræver noget øvelse men der er et par tricks der gør det hele noget nemmere . Ved at tilsætte en LILLE! smule opvaske middel eller betonklæb få du en mørtel der har næsten samme eneskaber som en kalkmørtel dog har en cement en tørtid der gør at man skal være oppe på dupperne hvis man skal have en flot glat væg uden slæbespor .
Specielt vil fugerne gøre at udtørringen kan blive forskællig og derved gøre en sådan væg til rammen om et støre slagsmål imellem dig og pudslaget :) .

Unde alle omstændigheder skal vægen svummes før pudsning og gerne et stykker tid før så laget får lov til at tørre op . Dette er meget vigtigt ved pudsning på letklinke blokke da letklinker ikke suger overhoved . En svumme mørtel laves i en trillebøre i forholdet 1-3 sand/cement og på føres med en kalkkost . Svumningen hjælper ude over vedheftning også med til at undgå synlige fuger når pudslaget tørrer op , noget pudset letklinke kan være slæmme til og næsten umuligt at overmale uden at skulle over det mere end 3-5 gange .

Og så lige til sidst og for at få nogen begreber på plads .

Alt sand der bruges til at murarbejde skal være vasket fri for ler . På mørtelværket hedde det vasket bakke eller strandsand .
Vasket Bakkesand bruges til opmuring og som fuge og pudsmørtel . Vasket strandsand bruges til finpuds glittefuger og vandskuring .

Bakkesand kaldes fyld sand når det ikke er vasket for ler og bruges til sandpuder terrasser o.s.v og må ALDRIG bruges til murearbejde ! .

Grus bruges kun til indkørsler faskiner vejfyld og til at pisse gamle gnavene mure af med ved at tilsætte det til deres muremørtel ;)