/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
flere kriterier i Excel
Fra : Flemming_Clausen
Vist : 986 gange
200 point
Dato : 04-12-08 20:13

Hej

Jeg mangler en formel til dette.

Kolonne A: 1 - 5
Kolonne B: A - C

Kan man lave en formel hvor den i en celle tæller 1 og A sammen (hvor den udelukker alle der ikke har disse 2 værdier), og i en anden hvor den kun tæller 2 og A sammen, osv???

Håber at I kan hjælpe...

Flemming

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-12-08 20:41

Ja det kan man, men dit spørgsmål står mig ike helt klart. Måske du kunne lave et eksempel og sende til mig, så jeg kunne prøve at læse det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-08 22:41

For at hjælpe dig på vej...

I A1 angives et tal 1-5
I B1 angives A, B eller C,
(husk at formatere B1 til at være alfanumerisk)

Og I C1 denne formel:
=HVIS(OG(A1=1;B1="B");B1;0)

Kun hvis A1 er 1 og B1 er B får du B1 = B ellers 0

Du kan lave tilsvarende formler for de andre celler med A og C...

Og du kan udvide til søjler 1-5 hvis det er det du ønsker??

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 05-12-08 08:06

Hej svendgiversen

Det var ikke lige det jeg mente, men det var tæt på. Det jeg mener er at den skal tælle antal.
EKS:

A 1
A 2
A 1
B 1

Her skal den tælle hvormange A 1(her 2 stk), den skal undlade alle andre A'er og 1'er.

Håber at dette forklarer det lidt bedre.

Flemming

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 08:44

Indsæt dine A og B i søjle 1 formateret som tekst
Indsæt dine 1-5 i søjle 2.

Kopier denne:
=HVIS(OG(A1="A";B1=1);1;0)

fra C1 og nedad til C5

indsæt i C6:
=SUM(C1:C5)

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 05-12-08 10:28

Det den skal tælle er hvormange A 1'er.

A 1
A 2
A 1
B 1
B 2

Eks (se ovenfor)
A 1 = 2 stk
A 2 = 1 stk
B 1 = 2 stk
B 2 = 3 stk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 10:38

Det gør mine formler jo også...

Først finder If Og formlen de rigtige A1, der får et 1 tal, de andre nul,
og så summerer sum formlen alle 1 tallerne, 0 giver jo ikke bidrag...

Der findes indviklede count if formler, men det er der jo ingen grund til her.

"Keep it simple", så du og andre kan overskue det,
(om nødvendigt hide mellem regningerne, eller sæt dem på et underliggende sheet)
Svend

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-12-08 10:52

Flemming Clausen

hvis det kun er en hurtig optælling af kombinationerne Bogstaver og tal - ville jeg benytte Pivotabel.
Her kan angive du X- og Y-akse som henholdsvis kolonne A og B, og så beder du den om at tælle antal i hver kombination.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 12:31

Ja også i Excel kan tingene gøres på flere måder...

Jeg har valgt den enkleste, hvor udvælgelse og summation begge tydeligt fremgår.

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 05-12-08 12:44

Til Svend

Jeg har prøvet din formel, men når den tæller sammen. Eksempelvis værdien 2 og der er 5 af disse så siger den at der er 10, hvor det kun skulle være 5.

Flemming

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 12:50

Så har du gjort det forkert...

Kan du komme med dit eksempel og jeg skal finde fejlen,
tag også søjle 3 med 0 og 1 tallerne med...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 13:03

=HVIS(OG(A1="A";B1=2);1;0)

DVS: Der Skal naturligvis stadig stå 1 for rigtigt kriterie, ikke 2; før det sidste 0...

Kommentar
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 05-12-08 14:34

Problemet er bare at jeg har 1800 liner gange 3 variabler, der skal sorteres. Så det er mange indtastninger. Men jeg har også leget lidt med pivottabel, som jeg synes ser lovende ud...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-08 15:34

Så er jeres golfklub dobbelt så stor vores.

Og det bliver jo en lidt aflang pivot tabel.

Jeg ville fortsat foretrække mine enkle formler,
og du kan jo copiere fra C3 1800 gange ned uden problemer...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-12-08 14:52

Ja en pivot tabel er da at gå over åen efter vand... svendgiversens løsning skal da virke, ellers har jeg forstået det forkert eller du har tastet noget forkert ind

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-12-08 15:09

- og du skal jo ikke indtaste, men kopiere nedad i kolonne c.

Men hvis du nu skal have andet end A1 er det måske bedre at i kolonne c skrive formlen "=a1&b1" og så kopiere nedad. I f.eks. D1 skriver du så det du gerne vil tælle. Og i D2 kan du jo skrive "=countif(C:C;D1), så skulle du gerne få summen af alt det der står i D1.

Kolonne A: 1-5
Kolonne B: A-C
Kolonne C: ="A1&B2" kopieret nedad.
D1: ="A1" (eller det du vil tælle)
D2: "=countif(C:C;D1)"

Men jeg ville nok selv udforske lidt om ikke man kan gøre det lidt mere elegant for at undgå den 3. kolonne. Det kan gøres med VBA, men det er nok også at gå over åen...

Annuller spørgsmålet
Fra : Flemming_Clausen

Dato : 29-12-08 14:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål