/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
blæser virker ikk ???
Fra : return
Vist : 1509 gange
100 point
Dato : 04-12-08 13:22

hej

vi har en gammel peugeot fra 89 hvor varme blæseren ikke virker mere i nogle dage har den lydt som om den er ved at stå lidt af for så at køre igen min i går kunne man ikke starte blæseren overhovedet hvad kan være galt har en blæser et relæ som måske kan være stået helt af ??? nogen som kan hjælpe for jo ikke til at holde ruden ren for dug inden for i bilen når vi har frust grader

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-08 13:34

Hvis den har kørt rundt der i 19 år er den nok færdig som blæser....

Så en udskiftning ville nok gøre underværker....

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 04-12-08 13:38

Jeg har engang haft en Peugeot 307 fra 89.
Den havde samme fejl,det var drejeknappen hvor jeh vælger hastighed på blæseren der var slidt op.
På bagsiden var der noget der lignede kulstøv,des mere jeg drejede på knappen,des hurtigere kørte blæseren,kulstøver var slidt op.
Det kan også være kullene i din blæsemotor
Håber det kan hjælpe dig lidt
vvdriver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 13:40

Hvis blæseren har kørt men med skrammel eller støj , så er det bedste gæt at det er et leje i blæseren som er stået af. det er næppe blevet smurt, siden den forlod fabrikken, og har aldrig været dimensioneret til at holde så længe. Skift af leje er nok for besværligt. evt kan du bruge en anden blæser fra en hugger , og så smøre lejerne inden du sætter den i.
På nogle biler er det nemt og på andre meget besværligt at komme til at skifte blæseren.

Hvis du vil gøre det selv, så se i en reperationsmanual (bibliotetet) hvordan man kommer til den.

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-12-08 13:40

refi>> hvad skal man udskifte for at den kommer til at virke igen er det relæet ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 13:42

Enig det kan også være kullene, Det med drejeknappen vil ikke give usædvanlig støj fra blæseren.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 04-12-08 13:47

Der er ikke noget relæ....

Det er blæseren eller kontakten....

Sæt strøm DIREKTE til blæseren - så vil det jo vise sig....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 15:50

Tit er det også stelforbindelsen fra motoren der er problemet ,men 2 ledninger fra batteriet til blæsermotorens to poler som du kan kjomme til v stikket så finder du hurtigt ud af om det er motoren der er død

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 04-12-08 16:12

Hvis du ikke selv kan finde og rette en så forholdsvis lille fejl, synes jeg at du skal køre til et værksted. Mvh. K.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 04-12-08 17:15

Tak for svaret refi. har købt en ny brugt så nu er der atter varme i bilen tak for hjælpen ha en god dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-08 17:21

Selv tak....

Det bliver også koldere nu