/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digital kamera til total ukyndig husmor!
Fra : hyld
Vist : 476 gange
20 point
Dato : 23-03-03 12:40

Som overskriften siger, overvejer jeg at købe et Digital kamera, men ak og ve, det er jo en jungel og da jeg så heller ikke kan engelsk er man da helt ude hvor kragerne vender.

NU regner jeg med folk her er både yngre og klogere end mig (på dette område) så hvad skal man købe ??

Mit Digital kamera skal ikke bruges til årets spillefilm, men til almindelige optagelser.

Talk for ordet.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-03-03 12:44

jeg har ikke så meget forstand på kameraerne, men for at du får den rigtige hjælp så skal jeg lige høre om du med ordet optagelser mener Digital video kamera

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-03-03 13:16

http://www.dpreview.com/ her er lidt (desværre på Engelsk) om digital camera.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 23-03-03 13:25

Hej hyld,

Jamen så går du jo med de helt rigtige overvejelser. Med et digitalt kamera kan du slette de kiksede foto og det er faktisk ikke så svært at betjene et digitalt kamera.
Min erfaring er med et Canon PowerShot S20 og kan give dig følgende råd/overvejelser inden indkøbet.
Hvad ønsker du med dine foto. Hvis de kun skal ses på din PC kan du nøjes med ca. 1MB Pixels (pixels er opløsning). Hvis du ønsker at udskrive... og få dine foto lavet som 'gamle' fotografier hos din foto butik, så skal du op i 2.2MB Pixel. Hvis du vil til og redigere i dine foto, altså klippe og klistre på din PC ja så vil jeg tilråde 3MB Pixel eller højere.
Som begynder vil jeg nok anbefale et kamera som kan klare 2MB Pixel, herved er du dækket godt ind og prisen vil ligge i mellem klassen (ca. 2000,-), det vil være et godt all-arround kamera.
Et sidste råd, køb et anerkendt mærke så er du sikker på at det kan repareres hvis dette skull blive nødvendigt. Jeg kunne nævne 117 forskellige mærker, men det er op til din egen smag... og hvilken betjenings form som falder bedst ind i din smag. Tag en tur ned til din lokale foto butik, prøv de forskellige og lyt til deres råd, men lad være med at købe dit kamera samme dag, sov lidt på det, prøv evt. andre butikker. Når du så har besluttet dig, kan du kigge på nettet hvor 'dit' kamera er billigst... på den måde sparede jeg 800,- og det endda hos min lokale forhandler da jeg konfronterede ham med de fundne priser på nettet. OK! Jeg kunne ha' sparet yderligere 150,- ved at købe på nettet, men det er nu rart at ha' nogen man kan gå ned til og snakke om evt. problemer osv. hvis dette skulle opstå. Det vil jeg godt betale 150 for, men ikke ca. 1000 mere.

Lykke til...
Søren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-03-03 13:42

Måske skulle du henvende dig til en video- eller camera klub. De vil helt sikkert hjælpe dig med køb af det camera der passer til dig.
http://www.gladsaxefilm.cjb.net/
http://www.vcdpriser.dk/
http://www.sitecenter.dk/basses-hjemmeside
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : hyld

Dato : 23-03-03 14:02

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : knudhein

Dato : 26-03-03 02:10

Jow tak - men hvad så med secure digital kort og hvad de allesammen hedder - hvad skal man vælge? hvad må de koste? hvor skal de købes? Jeg har set priser på nettet omkring en trediedel af Bilkas.
Venlig hilsen Knud Hein