/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forsikringsselskab.
Fra : Mosebaek
Vist : 1547 gange
200 point
Dato : 03-12-08 11:57

Jeg påtænker at skifte forsikringsselskab.Men hvilket skal man vælge.Ku`tænke mig,at få lidt input,om jeres erfaringer med de forskellige selskaber.Jeg har godt set,hvilke

der er billigst/dyrest.Men det siger ikke ret meget om kvaliteten,af deres produkter.De kan jo sagtens være billige,hvis de aldrig betaler for skete skader.Det har jeg selv,et

glimrende eks.på.Jeg har været forsikret i knap 30 år i samme selskab,med hus,bil,(eks)sommerhus,familieforsikring,og familieulykkesforsikring.Har strunk betalt 10.000 -

15.000 i årlig præmie.(Elite-bilist ca.20 år).Men nu tror jeg der skal forandring til.Fik "lokket" en nær bekendt ind i samme selskab.Det er bl.a.,en sag med ham jeg er blevet

meget fortørnet over: Han bor i ejerlejlighed på 1.sal.Under den ligger en garage,med loft af alm.rustikbrædder.Nu har der været en læk,ved slangen til hans

vaskemaskine.Med det resultat at vand er sivet ned på loftet i omtalte garage.Med fugtskjolder tilfølge.Han bliver nu nødt til at udskifte nogle af brædderne.En forholdsvis lille

skade.Han har "familiens basisforsikring",med indbygget "privatansvar".Men den er han afslået hjælp fra,med denne begrundelse:(Vent li`e lidt med at grine) ER

SKADEVOLDEREN UDEN SKYLD I SKADEN,KALDES DEN HÆNDELIG,OG FOR HÆNDELIG SKADE ER MAN IKKE ERSTATNINGSANSVARLIG.DERFOR MÅ

SKADELIDTE I EN SÅDAN SITUATION SELV BÆRE TABET.Jamen,det er jo tragikomisk.Vil det sige at,hvis han havde hældt vand derned,med vilje,så havde de dækket

skaden.GODAW DO.(Tror i "underboen"vil forstå,at han selv må bære tabet).Så nu må selskabet og vore veje nok skildes.Undskyld min lange smøre.Håber nogen har en komment.
Et udpluk af deres betingelser:
http://peecee.dk/upload/view/143018

Sikken en gang røgslør.Er alle selskaber mon sådan??

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 03-12-08 12:03

Jeg havde og har nu igen Codan. Har også haft TopDanmark uden noget bøvl, men har skiftet tilbage til Codan grundet Firma aftale.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 03-12-08 12:10

Vi har lige skiftet til Lokalforsikring fra Topdanmark og har derved sparet ca 6.000 kr om året. Hvordan de så er ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-08 12:18

Forsikring kan være svær at forstå.

Ved bygningsskader er det sådan at skaden i første omgang ikke betales af skadevolder, men af forsikringen hos den der ejer bygningen. Det er således ham,der har garagen som skal anmelde til sit bygningsforsikringsselskab.
Om han er ansvarlig for skader på andres ejendom, ved lækage fra vaskemaskineinstallationen, skal jeg ikke kunne sige. det må forsikringsselskaberne i givet fald ordne indbyrdes.

Det, der er er for dårligt ved jeres forsikringsselskab, er at de ikke giver en god og oplysende forklaring.
Jeg forstår godt din utilfredshed.
Desværre kan du komme ud for dårlige sagsbehandlere i alle selskaber.
Så det er ikke sikkert at det hjælper at skifte.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 12:23

Takker for kommentarer.Glæder mig til flere.

Er desværre ikke tilbage igen,før ved 16 tiden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-08 12:24

Ja lige i det eksempel du nævner, vil alle selskaber sige sådan, du er ikke ansvarlig for at et rør lækker, skadeslidte må selv tegne en forsikring for fugtskader.
Bortset fra det, så har jeg alle mine forsikringer hos Alm. Brand og er godt tilfreds, også når de skal udbetale penge for skader, skiftede fra TopDanmark, de er nærmest umulige at hive penge ud af.
Da jeg skiftede hed de Topsikring, men er det ikke dem som kalder sig TopDanmark nu ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 12:25

Du kan få ligeså mange svar som der er forsikringsselskaber....

Der vil ALDRIG kunne siges noget generelt da helt kommer an på den enkeltes forhold....

Der er INGEN selskaber der bare betaler og sender julegaver....

Der er heller ingen der ikke betaler hvis de skal....

osv....

Det kommer helt an på skadesituationen.... De kan være så tricky at alle nægter at betale....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-08 12:27

Alm. Brand kunne give et billigt tilbud, hvis jeg ville binde mig i 5 år, det gjorde jeg så og betaler 16.000 om året, for bil, hus, privat forsikringer, landbrug med dyr, traktorer og mejetærsker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-08 13:00

Vi har vidt omkring i forsikringsjunglen

Jeg vil på det kraftigeste fraråde ----- Alka og Fair forsikring ---- der får kun bøvl

Jeg kan anbefale to forsikringsselskaber ----Codan og Tryk ----

Disse har vi haft i flere år, Codan først, utrolig flot behanding af deres kunder, men blev til sidst en for dyrt et bekendskabt.

Så skiftede vi til Tryk, og var spændt på hvis uheldet skulle være ude, om de kunne leve op til den flotte behanling fra Codan, når præmien var noget lavere.

Hatten af for Tryk... de har en fantastiks god service..... vi har haft tre haglskader, 2 på campingvognen og et på et tag, og i oktober måned, havde vi haft uindbudte gæster, der var gået ind i vores "skur" dvs det er ikke et skur i den forstand, det kan beboes, hvis vi ville.

Vi havde glemt at låse døren, men tænk Tryk dækkede alt hvad vi havde mistet, for som de sagde, i var jo hjemme, så selvfølgelig dækker vi..... pengene var sat ind på vores bankkonto efter tre dage

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 13:02

Nu siger det jo ikke alverdens hvor billigt det kan gøres.....

Spørgsmålet er jo om det LIGE PRÆCIS dækker det uheld du kommer ud for (og så er det næsten ligegyldigt HVAD der står i policen sålænge der er undtagelser)

Det er ikke noget problem at få en "billig" forsikring - men hvad skal man bruge den til hvis den alligevel ikke dækker lige præcis det man kommer ud for

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-12-08 13:18

Er enig med Refi, men har ellers selv Codan, og er ovenud tilfreds. På 8 år har jeg haft 3 skader.... 2 cykler (min og knægtens) og en vandskade i kælderrum. Anmeldt over nettet og 14 dage senere lå der en check. Hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-12-08 13:35

Hej Mosebaek.

Helt klart Tryk forsikring.
Vi havde brug for dem i forbindelse med orkanen i 1999 . INGEN problemer overhovedet
Igen i år "kaldte" vi på hjælp , vores gamle køkken (som vi var ved at rive ned) havde fået svamp
Nå de kom dagen efter med taksator og kiggede på det.
Spurgte kort og godt : Hvem vil i ha ' til at lave det .
Ingen palaver, jeg siger dig. " timer efter stod der håndværkere i køkkenet og 10 dage senere havde vi nyt køkkes sat op inc. proff. gulvlægger
ALDRIG har vi haft problemer med dem og vi anbefaler dem til højre og venstre.
Ydermere for vi 10 % på forsikringerne når vi har dem samlet der.
Ring til dem hellere i dag end i morgen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-08 14:17

Citat
Han har "familiens basisforsikring",med indbygget "privatansvar".

Jamen hallo

Det er slet ikke den forsikring der skal dække sådan nogen skader....det skal derimod forsikringen på bygningen......og det skal den fordi en vaskemaskine går ind under det der hedder en fast installation, og derfor er omfattet af bygningsforsikringen

Men derudover er det korrekt, at forsikringsselskaber undslår sig fra at betale, med begrundelsen "hændeligt uheld" §erne når det er noget der omfatter personligt ansvar.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-08 14:21

For øvrigt nævner flere TryK forsikring.......dem kender jeg ikke

For så skulle den lille kylling fra reklamen da være blevet kørt over af bilen og derved fået et ordentligt TryK.....istedet for at den kunne være TryG fordi bilen standsede lige foran den.....
"Det handler om at være TryG"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 16:38

Så er jeg på banen igen.Mange tak for de mange go`e indlæg.Det kunne godt være man skulle prøve Tryg.Såvidt jeg kan se (ved en hurtig gennemgang) er der ingen der nævner mit selskab.
Jeg kan godt lade sive ud,at det drejer sig om: GF.Vi har nu aldrig haft de store problemer med dem.
Det går jo rimelig godt,sålænge man bare betaler sin præmie,og iøvrigt ikke lægger dem til last.
Derfor er jeg også utroligt skuffet over dem nu.At de bare afviser,sådan en "lilleput" sag.Vi får nok råd til selv at skifte de rustikbrædder.Men det er princippet.Jeg har også ladet dem vide,at denne sag er bestemmende for,hvor længe vi er kunde hos dem.(Selvfølgelig,er det ingen trussel for dem).

Mosebaek.

Er her resten af dagen,minus tid med "The julekalender" og "Sommer".

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-12-08 16:44

Et forsikringselskabs værd skal måles, når der er sket en skade

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-12-08 17:04

Jeg er i Tjenestemendenes forsikring og det er Tryg. De var 8000 kr billigere en Tre Kroner som jeg havde før.Tryg er jeg meget glad for.
alimak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 17:18

Citat
Et forsikringselskabs værd skal måles, når der er sket en skade

Ja Klumme,det er så rigtig,som det er sagt.Af skade bli`r man ...............

Jeg har egentlig godt kunnet li`deres strategi.F.eks.deres bilforsikringer,hvor der kun kræves ind,hvad selskabet har brug for til udgifter (gjensidig) og ikke afkast til en flok aktionærer.Plejer også at få penge tilbage hvert år.Det svarer nu nok nogenlunde til hvad jeg har indbetalt for meget,i forhold til andre selskaber.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 17:21

Citat
Tryg er jeg meget glad for.

Endnu en streg til Tryg. Der er noget at tænke over.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-08 17:32

Jeg har haft Tryg og Top Danmark, ingen problemer med dækning overhovedet. Jeg har Tryg nu.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 03-12-08 17:39

Mosebaek.... Ring til Tryg og få noget materiale, du kan læse igennem i ro og mag (specielt det der står med småt)

Jeg synets bedst om, at få lov at sidde alene og læse, i stedet for at få en assurandør ud, de snakker sgu så godt for deres syge moster

Men igen.... jeg har kun gode erfaringer med Tryg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 17:43

Så skal du da også have den OMVENDTE historie med....

En af vores tyske biler var impliceret i et uheld HER i DK....

Ingen diskussion om skyld (vidner)...

Tryg - som var modpartens forsikringsselskab anerkendte skaden - dog med forbehold - da denne først skulle takseres....

Vi forklarede tryg at det blev lidt svært med mindre vi lod den taksere i Tyskland...

Heller ingen problemer i det - sagde tryg - til de fik regningen

Så var der pludselig ikke alt det der ikke var i vejen....

Efter 1½ år blev vi så trætte af dem at vi pudsede vores eget forsikringsselskab på dem -

SÅ blev regningen sgu betalt

Men hele sagen (ca. 1000 €) "smagte" mest af at "sådan en udlænding" nok ikke gad at gøre mere ud af det....

Det var såmænd blot et forskærm der var bulet - men i Tyskland retter man ikke den slags - det blev skiftet og malet - og var i realiteten billigere end hvis man skulle have repareret bulen....

Så alt ialt modtog vi først det sidste beløb efter 2 år (vi havde jo selv måttet betale differencen)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 18:09

Citat
Jeg synets bedst om, at få lov at sidde alene og læse, i stedet for at få en assurandør ud, de snakker sgu så godt for deres syge moster

Jeg har det på samme måde.Derfor hader jeg også at snakke i tlf.Når røret er lagt på,er hovedet bare en tom kålroe og man har glemt halvdelen af det der skulle siges.
Citat
Så skal du da også have den OMVENDTE historie med....

Neej,det er da nok ikke alt ved Tryg,der er fryd og gammen.Men af to,eller flere onder.....

Mosebaek

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-12-08 18:15

Citat
Jeg kan anbefale to forsikringsselskaber ----Codan og Tryk ----

Codan, dem skifter jeg aldrig til. "kom tilbage når du er fyldt 25" Hvorfor skulle jeg dog det?? Økonomisk set måske, men sgu ikke efter en sådan service...

TryG skifter jeg heller ikke tilbage til, de lovede en god forsikringspræmie på en klassisk bil (bil til "søndags kørsel i sommerhalvåret") ja tak, for den præmie jeg skulle betale for ren ansvar kunne jeg nemt kasko forsikre den andre steder... Lover noget, men det er noget andet når regningen kommer. Over 6000kr istedet for de lovede ca 1600kr.

Runa forsikring, hold jer alle LANGT væk.. Jeg havde indbrud i mit hobby værksted (jeg bor på landet) alt det der var dækket da forsikringsmanden var ude og kigge da jeg tegnede forsikringer ved dem, var pludselig ERHVERV! Tak for det siger jeg bare.. Fik ikke en krone efter indbruddet!

Skiftet til Thisted forsikring nu, efter en kammerats gode erfaringer, de har dækket 3 indbrud for ham, også proffesionelt værktøj var indblandet alle gange.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-12-08 18:50

Mosebaek, som du beskriver skaden, er det et spørgsmål om, hvilken type forsikring de skal dække en eventuel skade - også et spørgsmål om man bor til "leje eller til eje".

Skader på en bygning er altid en bygningsforsikring der dækker disse skader, idet en sådan forsikring findes under begrebet 1. risiko.

Hvis vi tager et eksempel, så har du tegnet en bygningsforsikring (ejer) eller en udlejer har tegnet en bygningsforsikring (en anden type i sammensætningen). Du får nu en bygningsskade i form af, at din nabo fælder sit træ, som uheldigvis lander i dit tag. Nu skulle man mene, at det er hans ansvarsforsikring der skal betale skaden og har han ingen ansvarsforsikring, så skal han selv betale. Her kunne man forestille sig, at han ikke ville betale, så du måtte lavet et civilt søgsmål.

Imidlertid har du tegnet en bygningsforsikring, og her træder 1. risiko til. Du kan være lige glad med, om naboens ansvarsforsikring eller du skal igennem et civilt søgsmål for at få skaden dækket. Din bygningsforsikring betaler skaden.

Hvis vi så tager dit konkrete spørgsmål, så vil det også her være ejendommens forsikring der skal betale, MEN normalt, så vil en sådan skade ikke umiddelbart være dækningsberettiget, da en skade der er sket og et tidsforløb (udsivning) ikke er en dækningsberettiget skade. Skaden skal være sket pludseligt, fx vandrør sprænger og der sker en vandskade, den vil være dækket.

At undersøge hvordan andre selskaber dækker - og hvad de skal have for deres forsikringer, er altid en god ting, men i det tilfælde vik det ikke ændre på noget - sådan er det!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 19:12

Jeg synes det er fjollet.Men selvfølgeligt bruger de alle kneb,for at afslå erstatning:
Citat
MEN normalt, så vil en sådan skade ikke umiddelbart være dækningsberettiget, da en skade der er sket og et tidsforløb (udsivning) ikke er en dækningsberettiget skade.

Det er en lidt kompliceret sag,da det er en ejerlejligheds-forening han bor i.
Nu er der tre forsikringsselskaber involveret.Skadevolders,skadelidtes og ejendommens selskab.
De har alle tre,takket pænt nejtak,til at betale.Så måske skal vi ha`fundet grovfilen frem.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-12-08 19:49

Yes Mosebaek - den er speget! Her er det alene forsikringsbetingelserne der gælder - men alt andet lige, så er skaden IKKE sket pludselig, men over en tidsperiode, så der vil formentlig ikke være noget at hente.

Der er ikke tale om en ansvarskade. I henhold til lov om erstatningsansvar, skal man have tilsidesat ???? og handlet uagtsomt.

Man kan også sige det på en anden måde, når en skade ikke bliver erstattet, så er det fordi den ikke er omfattet af forsikringen - og skulle skaden være omfattet af forsikringen, ville det være til en højere præmie. Skulle man have haft denne højere præmie, så ville alle de som ikke fik en sådan skade skulle betale mere også - så alle har her sparet denne præmiedel!

Det ville under alle omstændigheder være bygning/ejendomsforsikringen, der vile komme til at betale - hvis det havde været en dækningsberettiget skade.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-12-08 16:35

Tak for svaret Nordsted1.Og til i andre "indlæggere".
Nu lader vi ugen rinde ud.Så ser vi på det.Er endnu ikke færdig med "forhandlingerne" ved de tre involverede selskaber.

VH. Mosebaek.