/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
10-tals systemet
Fra : NielsPT
Vist : 1064 gange
65 point
Dato : 23-03-03 12:07

Hey..

Hvornår blev 10-tals systemet indført i Eeuropa?

mvh Niels

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-03-03 12:35
Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 23-03-03 14:29

hmmm.. tror dit svar gik lige hurtigt nok.. prøv selv dine fundne links, i en ellers udmærket google.com -søgning..
de to første er døde, og det sidste rummer intet med 10-talssystemet..

Ellers flot du kan finde ud af at søge i google!!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-03-03 14:33

Mit svar gik hurtigt fordi jeg var på vej ud af døren

Men held og lykke

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 65 point
Dato : 23-03-03 15:04

Det kan man ikke sætte et årstal på. Titalssytemet blev ikke sejlet til Europa og modtaget i en eller anden havn med hornmusik osv. Indførelsen skete gradvist gennem en kulturudveksling med østen (araberne). Hvis du vil have et årstal, kan du måske bruge 1202. Dét år udgav Leonardo da Pisa (også kaldet Fibonacci) en meget berømt bog: "Liber abaci", hvor han konsekvent benytter sig af arabertallene (dem vi bruger i dag) og dermed af deres måde at regne på, altså v.h.a. titalssystemet.
Så altså: Indførelsen af titalssystemet i Europa er sket glidende, men bliver du spurgt i en quiz skal du svare 1202.
For øvrigt er Leonardo da Pisa ham der indførte brøkstregen som symbol og også ham med Fibonacci-tallene.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-03-03 15:12

Hej Niels
Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget
men prøv at tage et kik
http://www.vhim-gym.dk/mat-hist/opgave1b.htm
Mvh og en forsat god søndag
Brian

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 23-03-03 17:02

Tak for svaret gert_h.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 23-03-03 17:31

Hej Niels.

Jeg er glad for at du kunne bruge svaret. Jeg kan tilføje at Leonardo var italiener, og som navnet siger er han fra byen Pisa. Den omtalte bog var især rettet mod købmænd og andre folk der skal kunne foretage praktiske beregninger - her er romertal nærmest umulige at bruge. At Leonardo brugte arabertal var til gengæld usædvanlig på hans tid.