/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dåbsattest
Fra : Rytterknaegten
Vist : 948 gange
499 point
Dato : 02-12-08 01:41

Hej derude i æteren.
Hvor stor er "chansen" for at modtage en dåbsattest med fejl?
Jeg modtog dåbsattest fra LA i Viborg på min samleverskes Mor, havde håbet på at Hendes forældres fødselsdata stod på, men ak, "kun" navnene.
Med det gik jagten ind i AO. Jeg fandt min samleverskes Morfar Jens Marinus Kristensen født 17 Juli 1891, godt nok stavet med CH.
Mormoderen hed Cecilie Marie Svendsen, og i alt den tid jeg har været på AO, har jeg ikke stødt på en eneste der hedder Svendsen, det syntes jeg godtnok er utroligt, KAN der være sket en fejl med det efternavn?? eller er det helt utænkeligt?? I min søgen er jeg stødt på 2 der havde de samme fornavne.
Igen et spørgsmål: Er det ALTID ungpigenavnet der står på, eller kan hun havde været gift før, så det navnet fra et tidligere ægteskab??
Mange ???? men håber nogen kan svare mig.
Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 02-12-08 01:57

Jeg har set en dåbsattest hvor en enke blev gift igen - og det var dåbsattest for fællesbarn af hendes andet ægteskab.
Herpå stod både hendes pigenavn og hendes efternavn efter første mand.
Jeg vil også mene at det SKAL være hendes pigenavn der skal stå.

Svendsen i det nordjydske er der nogle stykker af. Er selv i familie med nogle i omegnen af Hjørring. Den ene gift med en fætter til St. St. Blicher, som har lavet "En farvers bryllup" til netop deres bryllup. Sjov historie - men nok ikke i slægt med din, eller ?

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 02-12-08 03:46

Hej Finn

Og jeg som troede at Svendsen var et almindeligt navn?

Her er jeg ude på tynd is, har et "årstal" der hedder 1900, på Cecilie, og Resenområdet ved Struer, der er jo en del Resen deroppe.

Har også været på Skivekanten uden resultat.

Selvfølgelig har jeg ikke været i alle Herreder og sogne. Kan man betale sig fra det ved at rette henvendelse til Landsarkivet i Viborg.

Mvh
Rytterknægten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 10:03

Jeg hedder jo Svend,et meget almindeligt Vikinge navn, og jeg troede også Svendsen var udbredt.
Men tilsyneladende er det mest Øst Danskere der hedder Svendsen, især på Bornholm...

Er det den Resen jeg tænker på,ligger det nærmere Viborg end Struer?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 10:09

Så nok dette 3. Resen:
Resen sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt

De to jeg kender ligger i Viborg amt.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 02-12-08 10:19

"Min" Svendsen er også udvandret fra København over vestfyn til Hjørring.

Man kan betale sig fra alt, men jeg tror at det bliver en bekostelig sag.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 499 point
Dato : 02-12-08 10:21

De nærmeste Svendsen jeg finder er fra Gudum, lige vest for Resen:
"
Ringkøbing, Skodborg, Gudum, Gudum, Øster Fiskbæk, en Gaard, 11, FT-1880, B6962
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Svend Jensen 60 Gift Husfader Dybe Sogn, Ringk.Amt
Sidsel Madsen 53 Gift hans Hustru her i Sognet
Karen Marie Jensen 26 Ugift deres Barn her i Sognet
Jens Svendsen Jensen 28 Ugift deres Barn her i Sognet
"
Kan Jens være Cecilies far? Og hedder hun så ikke også Jensen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 10:32

Hun kan også være fra Lemvig, her et par mulige fædre: Peter og Emil...
"
Ringkøbing, Skodborg, Lemvig Købstad, Lemvig Købstad, Torvet, nr. 182, 1, FT-1880, B8023
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Julius Svendsen 33 Gift husfader, Gæstgiver Langeskov Sogn, Vejle Amt
Karen Svendsen, Født Pedersen 28 Gift hans Kone Felding Sogn, Ringkøbing Amt
Caroline Marentine Svendsen 9 Ugift deres Barn Felding Sogn, Ringkøbing Amt
Jessine Svendsen 8 Ugift deres Barn Felding Sogn, Ringkøbing Amt
Peter Svendsen 7 Ugift deres Barn Felding Sogn, Ringkøbing Amt
Emil Ludvig Svendsen 3 Ugift deres Barn Felding Sogn, Ringkøbing Amt
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 10:58

Men John, når de bliver gift langt oppe i Salling er det da snarere Resen ved Skive?
Hvorfra har du det med Struer??

Her er en mulig storesøster, eller søster tilhendes far, fra dette område:
"
Viborg, Fjends, Ørslevkloster, Heilskov, Ørslevkloster, 7 En Gaard, 21, FT-1880, C8666
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristen Olesen 64 Gift Husfader, Gaardeier Her i Sognet
Dorthea Kathrine Andersen 63 Gift hans Hustru Vorslev Sogn, Viborg Amt
Mariane Kristensen 28 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Mette Kirstine Kristensen 20 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Mette Kristine Dorthea Svendsen 2 Ugift deres Pleiedatter Her i Sognet
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 11:08

Er det her de bliver gift?
"
Viborg, Hindborg, Oddense, Frammerslev,Oddense, Hindborg Thisted, Et Hus, 59, FT-1880
Laust Kristensen Husted 44 Gift Husfader, Huseier Sønderlem??
Else Nielsen 36 Gift hans Hustru Her i Sognet
Niels Christian Christensen Husted 8 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Dorthea Christensen 6 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Martin Christensen Husted under 1 aar Ugift Deres Barn Her i Sognet
"
Så er Hindborg Herred jo interressant...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-12-08 12:04

har du tjekket resen i ringkøbing?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-12-08 13:02

på denne adresse http://www.krabsen.dk/stednavnebase/
finder du resen sogn , der er flest i ringkøbing

Stednavnebase
Fundet: 25 forekomster
StednavnSognHerredGammelt amt
BækhuseResenSkodborgRingkøbing
EllebækResenSkodborgRingkøbing
KnarbjergResenSkodborgRingkøbing
KokholmResenSkodborgRingkøbing
LangergårdhusResenSkodborgRingkøbing
LavbjergResenSkodborgRingkøbing
Lille HumlumResenSkodborgRingkøbing
MakholmResenSkodborgRingkøbing
ResenResenSkodborgRingkøbing
Resen KærResenSkodborgRingkøbing
ResenborgResenSkodborgRingkøbing
ResenbyResenSkodborgRingkøbing
ResenstadResenSkodborgRingkøbing
TangsgårdResenSkodborgRingkøbing
ToftumResenSkodborgRingkøbing
Toftum BjergeResenSkodborgRingkøbing
KoldkurResenFjendsViborg
Over TorpResenFjendsViborg
ResenResenFjendsViborg
Resen BækResenFjendsViborg
Resen NørrehedeResenFjendsViborg
Resen ØsterhedeResenFjendsViborg
DølbyvadResenHindborgViborg
ResenResenHindborgViborg
senta

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 02-12-08 14:06

Hej Svend.

Det var Skodborg Herred i Ringkøbing amt, men jeg har også været inde på Resen ved Skive.

Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 02-12-08 14:09

Hej igen Svend.

Det kan være Du har fat i noget i Gudum, godt nok HAR jeg været igennem før, men øjnene bliver jo trætte på et tidspunkt.

Mvh
John Rytter

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 14:54

Jeg har været ude for at der var skrivefejl på en dåbsattest, at der manglede et bogstav i efternavnet.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 02-12-08 15:57

Hej
Har du tjekket dem i folketællingerne 1906 - 1916 og 1925 på AO, i den sidste er er angivet fødested.

Lis

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 02-12-08 18:21

Hej Alle
.
en foreløbig TAK, så har jeg lidt at lave i nat.

John

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 03-12-08 05:31

Det var nu ikke saa meget jeg nåede i nat.

Senta, hvad kan jeg bruge stednavnene til, når jeg har amt/Herred og sogn.??

Lis: jeg er jo nødt til at have en lokalitet for at kunne bruge FT til noget ikke??

Det eneste jeg indtil nu har kunnet søge I, er vel kirkebøgerne?, i de 2 "Resener", da jeg havde et formodet fødselsår. Der er kun få tilbage der kan huske lidt, og jeg hører at Jens Marinus og Cecilie har boet i Resen, enten ved Struer eller ved Skive, og for det ikke skal være løwn, også i begge Købstæderne, lemvig spøger også.

Cecilie boede i 60èrne i Nørregade i Struer, da boede min samleverske også hos hende. Kan man rette henvendelse til folkeregistret i Struer, og måske få noget at vide der?

Jeg er jo endnu ny i slægtforskningen, men syntes jeg lærer noget hele tiden, dejligt med alt den hjælp jeg modtager, Tak for det.

Svend: du har også været inde på noget med Hindborg, Jens Marinus er født i Frammerslev, og konfirmeret i Oddense Kirke!!, i Kirkebogen fandt jeg hans fødselsdata, dem havde jeg heller ikke, (selv blind høne etc etc). Fandt det du skrev om, i FT 1880, men i 1890 var de væk.

Godnat/Morgen!!!!
Mvh
John

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-08 09:53

Af de 3 Resen er det ved Kongenshus Mindepark syd for Viberg, det mest kendte,
og det jeg først tænkte på...
Men det er en tyndt befolket egn. Der bor ikke mange mennesker, slet ikke Svendsen?

Og som sagt, når de bliver gift langt ope i Salling, er Resen ved Skive det mest sandsynlige??
Med mindre du har sikre spor fra Resen ved Struer???

Måske er I stødt på et af de "under" stednavne senta nævner, så kan det jo være et spor.
Ellers foreligger der en større gang AO forskning...

Selv gider jeg kun søge elektronisk på nettet, når det ikke er min egen familie.

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 03-12-08 13:58

Det er faktisk kun de stednavne jeg har Svend, og jeg HAR virkelig været langt omkring.
Men jeg bliver ved til jeg finder Cecilie.
Point kan jeg desværre stadig ikke fordele, og jeg har saa mange jeg gerne "vil af med".
Denne gang bliver det så dig Svend der modtager dem.
Men tusind Tak til jer alle.
Jeg ved ikke om man må reklamere for sin hjemmesideadr. i dette forum saa: www.jovach.dk
Mvh
og Tak fra Beth og John

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 03-12-08 13:59

Tak for svaret svendgiversen.