/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er riffeltegn i SE nødvendigt?
Fra : Svarre11
Vist : 3834 gange
20 point
Dato : 02-12-08 01:33

Hej Alle

Har ikke noget riffeltegn i overhoved.

men har hørt fra nogen at det ikke er nødvendigt i Sverige ....

Er der nogle der kan be- eller afkræfte denne påstand ? (har adgang til privat jagt i Svergie)

Håber der sidder nogle ekperter på området.

Fredrik Svarre Nielsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-12-08 08:39

Ja

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-12-08 08:40
Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 20 point
Dato : 02-12-08 08:45

Frederik.
Du må ikke gå på jagt i Sverige uden gyldigt Svensk og Dansk jagttegn. Det inkludere også den Danske riffelprøve. Hvordan kan du i det heletaget besidde en riffel uden, at have aflagt prøve?
De fleste steder i Sverige kræver man også bestået Elg-prøve altså skydning til papelgen.
Så det du har hørt passer altså ikke - hvis du vil overholde loven!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-08 10:51

Citat
Har ikke noget riffeltegn i overhoved.

Du har da forhåbentlig en våbentilladelse

Kommentar
Fra : Svarre11

Dato : 02-12-08 12:29

Tak for besvarelserne :)

- Har dansk og svensk jagttegn, ville bare skyde med en andens riffel :) fordi han sagde at man ikke skulle have riffeltegn i sverige :)

Godkendelse af svar
Fra : Svarre11

Dato : 02-12-08 12:37

Tak for svaret bb1.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 02-12-08 16:35

Citat
Hvordan kan du i det heletaget besidde en riffel uden, at have aflagt prøve?
Mig bekendet kræves der ikke riffelprøve for at beside en riffel, men derimod for at benytte den til jagt. Ellers ville alle ny jægere jo også have et problem da de skal have en riffel inden de kan tage prøven.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-12-08 13:35

Og lige lidt supplement......

Hvis man havde riflen før indførelsen af riffelprøven må du gerne jage med riflen uden at ha' aflagt riffelprøven
Dog!!! Kan der være undtagelser - i statsskoven kan der forlanges at man har aflagt riffelprøven, hvis og såfremt man ønsker deltagelse på deres købejagter.

Men generelt; Hvis man havde riflen før prøven blev obligatorisk, fik man pr. automatik påstemplet
"RIFFELJAGT TILLADT"

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-12-08 15:45

Simon-ms.
Du har netop forstået, men spørgsmålet gjalt jagt i Sverige!

Her er reglerne anderledes ind i Danmark. Er man Svensk statsborger,har man mulighed for at drive noget de kalder: Uppsiktsjagt, hvor man f.eks. skal opholde sig inden for 1½ meter fra den voksne jæger, der har alle tilladelser.
Det er sikkert denne regel der har forviret Svarre11.
Er man udlænding/Dansker og vil drive selvstændig jagt i Sverige, skal man opfylde alle de Danske regler først!

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-12-08 16:52

JEPPER, jeg kommenterede blot det nonsens som vores "altvidende, selvbestaltede riffelinstruktør"
bb1, prøvede på at bilde folk ind da han svarede;

Frederik.
Du må ikke gå på jagt i Sverige uden gyldigt Svensk og Dansk jagttegn. Det inkludere også den Danske riffelprøve. Hvordan kan du i det heletaget besidde en riffel uden, at have aflagt prøve?
De fleste steder i Sverige kræver man også bestået Elg-prøve altså skydning til papelgen.
Så det du har hørt passer altså ikke - hvis du vil overholde loven!

TSK, TSK...............

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 08-12-08 17:08

bb1 Det jeg kommentere er din kommentar citat "Hvordan kan du i det heletaget besidde en riffel uden, at have aflagt prøve" citat slut, der lyder det for for mig som om du hentyder til at det ikke skulle være tilladt at beside en riffel uden at have aflagt prøve.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-12-08 17:11

Centerpoint - hvad er meningen med dit indlæg?
Du forsøger jo end ikke at svare på det der bliver spurgt om,men det er da helt forståligt, hvis man ikke kan underbygge et spørgsmål eller bidrage med noget posetivt, så kan man jo altid gå efter manden istedet for bolden. Det kræver jo ikke den store ledvogtereksamen.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-12-08 18:39

Nå!!! Men så må jeg spørge dig om 2 simple ting;

Er det tilladt, eller ikke tilladt, at eje en jagtriffel uden at ha' aflagt riffelprøven?

Er det tilladt, eller ikke tilladt , at eje og benytte jagtriflen til jagt på klovvildt uden at ha' aflagt riffelprøve, SÅFREMT man ejede riflen FØR riffelprøven blev indført?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-12-08 20:14

Det er ikke det der spørges om, men som den flinke mand jeg er svare jeg dig da gerne.
Du har ret! Du kan blot ikke gå på jagt alle steder. Hvis du ikke har aflagt en riffelprøve.
Heller ikke en elg jagt i sverige. Der er blot tale om to forskellige prøver.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-12-08 20:33

Puuuuuuuuuuhhh ha!!!!! Man skal eddermugme ha' en stor tålmodighed for at diskutere med dig bb1.

Har du ikke selv svaret Frederik sådan her.

Frederik.
Du må ikke gå på jagt i Sverige uden gyldigt Svensk og Dansk jagttegn. Det inkludere også den Danske riffelprøve. Hvordan kan du i det heletaget besidde en riffel uden, at have aflagt prøve?
De fleste steder i Sverige kræver man også bestået Elg-prøve altså skydning til papelgen.
Så det du har hørt passer altså ikke - hvis du vil overholde loven!

Altså, DU HAR svaret på noget som Frederik ikke spurgte om!

Jeg, altså Centerpoint, korrigerede blot dig!!!! Altså dig selv, bb1.......

HMMMMM........Jeg synes du skulle hvile dig lidt på sofaen inden du gensvarer........

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-12-08 21:45

Desværre min herre jeg kan ikke finde ud af hvad du mener.

Desuden er tråden afsluttet for længst: Svare11 skrev: --------------------------------------------------------------------------------
Tak for svaret bb1.

Så han opfattede i det mindste hvad jeg skrev og forstod, men han er måske klogere end dig?

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-12-08 21:57

Det er han da givetvis.
Men een ting vi kan konstatere og det er, alle er klogere end dig.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-12-08 22:45

Det håber jeg da, men så klog som dig ønsker jeg ikke at være.