/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Wolksvagen Golf
Fra : Strandkro
Vist : 751 gange
77 point
Dato : 01-12-08 21:37

Jeg har en Wolksvagen Golf !
6 år gammel kørt 116 km !
Meget velplejet ! Nul rust eller lign.

Problemet er at den går i stå også kort efter reparationer!
De dygtige reparatører komme altid med søforklaringer om at de har skiftet dit og dat.
Kan i oplyser mig de forskellige fejl som kan være årsag til mit uheld ?

Hvad er det bedste løsning for, at undgår at den går i stå midt i motorvej ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-08 21:42

Citat
6 år gammel kørt 116 km

Hvis de 20 liter benzin du kom på også er 6 år gammel - så har du fejlen....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-12-08 21:44

Er du sikker på at der er passage til ventilation i benzintanken ?
Prøv evt. at løsne dækslet til benzinpåfyldningen, så den kan få luft den vej.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 22:41

Luftfilteret er stoppet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-08 00:05

Når man spørger på den måde, kan man da kun forvente sarkastiske svar. Du er selv ude om det.

Det er fordi de skiftede dit og dat, når det var dette og hint, der var fejl i.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-12-08 00:06

Find dig et andet værksted. De er ikke dygtige nok der du leverer din bil nu.
alimak

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 02-12-08 00:37

Til Transor - Dit og Dat - fordi jeg ikke har forstand til biler - og jeg heller ikke fik udleveret
fejlrapporten - som de udbedrede !
Derfor vil jeg gerne have samlet en liste over de sandsynlige fejl - og få det
kontrolleret alt i listen nævnte i et værksted !

Sarkatiske svare er OK - så jeg har noget, at more mig over - Det var fin nok med det
fra REFI !!!!! Han har humør !!!

Til alimak - Det gjorde jeg også (3 forskellige værksteder) - men de "fandt" andre fejl - sagde
de ????!!!! - men ikke det rigtige - eller de bare bøffede mig ???

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-12-08 01:39

kig på den her fra stilkene en ekstra gang:
Citat
Er du sikker på at der er passage til ventilation i benzintanken ?
Prøv evt. at løsne dækslet til benzinpåfyldningen, så den kan få luft den vej.

genkender problemet fra konens tidligere golf

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-12-08 01:42

Hvis rådet hjælper, kan du bore et 2mm hul i dækslet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-08 08:12

Prøv med en ordentlig skud karburator vædske/sprit.(Se bl.forhold på flasken).Og dernæst fylde tanken (næsten) op med benzin.Alt efter kørselsmønster,kan der sagtens være kondensvand i tanken.Kontrollèr også benzin-filter.Der skal ikke mange dråber vand,til at lave "udu" i det.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-08 10:21

Ja svarene er noget sarkastiske.
Vi har ikke set bilen, får forkert km tal opgivet og intet om fejlen, ud over at den går i stå.

De der vover at komme med en årsag på dette grundlag er ikke vederhæftige.

Selv forslaget om karburatorsprit, duer næppe ,da det vel er en indsprøjtningsmotor, som ikke har nogen karburator, der kan være is i. Der skal være meget vand i tanken, før det er et problem.
Det kan man få hvis man borer hul i dækslet. Alle ordentlige biler har vakuumventil til tanken, så undertryk ikke er noget problem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-08 11:56

Citat
Selv forslaget om karburatorsprit, duer næppe ,da det vel er en indsprøjtningsmotor

Jeg gætter skam også på at det er en indsprøjnings-motor.
Men jeg stoler så meget på autoriteter,at når f.eks. en FDM tekniker påstår at det renser en hel del af systemet,tror jeg på det.Har selv brugt det i mange år(Dog på ældre biler) med mærkbar virkning.
Din bemærkning:
Citat
Der skal være meget vand i tanken, før det er et problem.

Må stå for din egen regning.Jeg har erfaret det modsatte.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 12:08

Som det oftest går i den slags "intetsigende" spørgsmål - begynder folk at diskutere indenbyrdes til trods for at INGEN har en jordisk chance for at "gætte" "find fem fejl"

Kunne man reparere biler ud fra de oplysninger kunne samtlige mekanikere gå på pension i morgen...

Hvad skal vi dog med dem

Og til spørger:

Det er da godt du syntes jeg har humor (og det har du ret i) , men hvad med at komme med nogen oplysninger der kan bruges til noget...

F.eks.
HVAD har der været lavet ?

Du har vel hver gang fået en regning der fortæller det....

Ellers er det på høje tid du besøger en anden mekaniker - gerne aut. værksted...

Peter/Ali nede på hjørnet kan IKKE bruges.....

Citat
Hvad er det bedste løsning for, at undgår at den går i stå midt i motorvej

At få den repareret....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-08 12:20

Citat
De der vover at komme med en årsag på dette grundlag er ikke vederhæftige.

Er du vederhæftig???
Citat
får forkert km tal opgivet

Mon ikke selv de størte tumper,kan regne ud,der måske mangler tre nuller.
6 år gammel,kørt 116 km.= ca. 20 km om året.
Transor,jeg misunder dig ikke din realitetssans.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 02-12-08 15:02

Til Transor
Ja ! der manglede tre nuller - 116.000 KM

Til REFI og TRANSOR
Jeg fik den repareret hos SMC biler og ikke hos "ALI" Det kunne jeg ikke finde på !
Der blev fundet 2 fejlkoder: - og udbedret.
brandstofpumperelæ - kortsluttning til stel - stoplyskontakt - urealistisk signal

Alt andet var OK
Og alligevel gik den i stå

Derefter blev remmen udskiftet på vandpumpen - da motoren blev for varm.

Nu blev bilen stædig igen og vil sgu ikke køre !
så er den nu på værksted igen .

Som I ser jeg bruger KUN autoriseret mekaniker mod REGNING - da alt andet ville være for dumt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 15:26

DET forstår jeg så ikke værkstedet ikke kan se

De burde kunne se den stopper og dermed lokalisere årsagen...

Jeg husker helt tilbage til 1989 hvor jeg fik en skideballe af mit værksted

EEN gang under acceleration havde jeg trukket den til 7500 omdr. og bilen "stoppede"
Den startede så selv igen da jeg skiftede gear

Det viste sig at være pga. omdr.begrænsning (der forhindrer ødelæggelse af motor)....

Men den korte version er så at DET kunne værkstedet se ved service

Så det var slut med at lege....

Så jeg forstår ikke helt værkstedet ikke kan se alle disse motorudfald - med mindre det simpelthen er din tænding der forsvinder....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-12-08 23:50

Nu må du huske på at periodiske fejl kan være meget svære at finde.Det bliver ofte at man tjekker det mest sansynlige. Ofte får man ikke frem fejlen når man tester bilen.
alimak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 08:17

Af ren og skær nysgerrighed.Tør man spørge hviken bil der havde sådanne præstationer i 1989:
Citat
EEN gang under acceleration havde jeg trukket den til 7500 omdr.

Det må ha`været en sportsvogn lignende type.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 09:23

Citat
Det må ha`været en sportsvogn lignende type.

Både og....

Det var en Nissan Sunny GTI HB

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-08 11:54

Jeg tror problemet er at værkstedet bare sætter computeren til at finde fejl.

Meget kan man se af computerudlæsning, men ikke alt.
Det kan jo også være computeren i din bil som fejler.

så du skal finde en kvalificeret, som kan lave fejlfinding uden computer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-08 11:58

Og selv om computeren siger "fejl i brændstofpumperelæ", og man har udskiftet det, behøver fejlen ikke at være i selve relæet. Den kan være i stikforbindelsen til relæet, eller et andet sted i ledningsnettet, som betjener relæet. Hvis det er det, hjælper det ikke kun at skifte selve relæet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-08 12:04

Citat
Det var en Nissan Sunny GTI HB

Flot klaret.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 03-12-08 18:20

Hvad gør den inden den går ud?
Slukker den bare, begynder den at hakke, prutte eller slukker bar som hvis du drejede på kontakten ?

De gamle nisser med et ikke aut. værksted er tit bedre end mange af de aut. værksteder. De har erfaring i at fejlfinde, UDEN computer

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 03-12-08 21:30

Den blive langsom - så komme i gang det gentage sig indtil den går i stå ?????
Nu fik jeg tilbage fra værkstedet - de sagde at fejlen skyldtes LAMDASONDA - som er nu udskiftet.
Bilen kører nu ------ men - kan det virkeligt være at LAMDASONDA var årsagen til at bilen gik i stå ????? Det er den stor spørgsmål !!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 21:56

Citat
Det er den stor spørgsmål !!!!

Svaret er JA

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 77 point
Dato : 03-12-08 22:44

Dvs. du har kørt bilen til reparation 4 gange på det samme aut. SMC. Værksted,
for den samme fejl,.. ?
noget kunne tyde på at den reparatør der er sat ’på’ din bil,
ikke har tilstrækkelig kendskab / erfaring,

som ”alimak” skriver,.. kan det nogle gange være vanskeligt, især at finde periodiske fejl,
men det burde under alle omstændigheder ikke være nødvendig at rep. den 4 gange,
det er helt klart i overkanten,

tal med værkføreren, og få en fornuftig ordning,
spørg om han ikke har en UDLÆRT mekaniker til at rep. din bil,

alternativt,.. find et andet værksted, f.eks. et ”Auto-Mester” Værksted.
for alt i verden,.. et Værksted der råder over det nødvendige værktøj,
især en computer,.. + erfaring i at bruge den,

Moderne biler, kræver Moderne Værktøj,… dvs. en computer der kan
aflæse bilens fejlkoder,..
alle små fejl lagres / gemmes, i bilens computer, og det er dem man til enhver tid
kan ”læse” med et computer program, via bilens OBD2 stik,… ”sidder under dit
instrument bord”

der er ikke mange ”gamle kloge mekanikere” der er i stand til at rep. moderne
bilers elektronik,.. slet ikke uden OBD2 måleværktøj,

i dag, er stort set alt,. elektronisk styret,.. det er f.eks. ikke muligt at ændre bilens tændingstidspunkt,.. justere tomgangsskruen, blandingsskruerne,..mm. der er heller
ingen karburator, ”svømmer”, og mange andre ”sjove” dele, som man kunne gå og stille
og justere på, (som i de gode gamle dage)

når motoren ikke ”går” ordentlig, er det som regel en ”del” der skal udskiftes,
og den ”del” finder man ved at udlæse bilens fejlkoder,
det er der ikke mange ”gamle hygge onkler” der kan, ved ”gehør”
der er langt større chance for at det bliver noget ”klampshuggeri”

som alt andet,.. kræves der en dygtig, og erfaren mekaniker til at finde et
vanskeligt problem,… uanset om det er en gammel, eller ny bil,
der finder den rette mekaniker til begge ”typer”

husk på at en moderne bils teknik, minder mere og mere om en ”rigtig computer”
der er sikkert ikke mange der vil være i stand til at rep. en PC. UDELUKKENDE
ved at lytte til den (i tomgang)

vær også opmærksom på at det er utroligt svært, at klage over et Værksted,
de forskellige klageinstanser giver næsten altid Værkstedet ret,

for under 500 kr. kan du købe dit eget måleudstyr,.. de penge er rigtig godt givet ud,
det kan spare dig for tusindvis af kr. i fremtiden,
samtidig kan du selv ”se”/ aflæse, ca. hvor fejlen skal findes :
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56713833

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54577362

så kan du begynde selv at tale med om hvad der evt. er galt,

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 04-12-08 18:25

Tak for svaret EA_HS.