/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakt på 16A gruppe
Fra : fussy85
Vist : 7028 gange
100 point
Dato : 01-12-08 21:04

Goddag.

Lad mig starte med at sige jeg er elektrikker. I dag talte jeg med nogle af mine kollegaer, bl.a. 2 installatøre. Vi var uenige om man måtte tilslutte en alm. stikkontakt til en 16A gruppe. Min overbevisning er at det må man godt. Kigger man i LK's katelog står der ikke noget om max forsikring. Eller man kan kigge på et alm. cee combi stikk. det må godt forsikres med 16A og har en alm. stikkontakt.

Jeg har kigget i SB afsnit 6A men jeg mener ikke at der står noget imod alm. stikk. på 16A grupper.

Hvad siger i?

mvh Fussy

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 01-12-08 21:10

Hvis den må kortsluttningsbeskyttes med 16 amp, og kablet er dimensioneret til 16 amp.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:13

Det må du hvis din stikkontakt er godkendt til 16 AMP...

Det er en almindelig sitkkontakt far LK ikke Det meste er til 10 eller 13 AMP

ICE stik er til mere da ben ok kontaktflader er dimintioneret til at overføre den store strøm

Problemet er effekten der afsættes i mellem ben og flader i stikket. Når strømmen bliver for stor udvikles der varme der smelter stikkontakten.

vh Ben

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:14

Ja ok, det kan der være noget om. Jeg kan ikke umidbart se noget i LK katelog om kortslutningsbeskyttelse... ved du om en normal stikkontakt må forsikres med 16A? Eks el nr. 10 17 036 574 (2-pol stikkontakt med jord)?

mvh fussy

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:16

hehe ok du behøver ikke være så pædergoisk Ben... Jeg har set hvad der sker med en overbelastet stikkontakt :P

mvh fussy

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:17

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

Hvis du kigger på stikkontakter står der angiver mærkestrøm, det den du må sikre efter hvis hele instalationen opfylder samme mærkestrøm.

vh ben

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:18

Hvis en alm. lk stikkontakt ikke må belastes med 16A. Må den så sættes på en 16A gruppe hvis den mærkes med "Max 13A"?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-08 21:18

Altså vi har en stikkontakt monteret i køkken der får strøm fra kraftudtaget - og det er 16 amp....

Det skal lige understreges at det er lavet af autoriseret installatør....

Kablet til kontakt er muret ind i væg.... (men det kommer fra kraften)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:20

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

vælg søg
tast varenummer
13 Amp

Vh Ben

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:21

refi: Ja jeg ved godt at det bliver gjort... men jeg er ikke sikker på om det er lovligt at gøre det...

mvh fussy

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:22

Ben: Ja det er mærkestrømmen... men er det også kortslutningsbeskyttelsesstrømmen?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:22

Ha ha Refi

Det er jo ikke ensbetydende med at det er lovlig...

Politiet får også fart bøder...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-08 21:24

Jeg har svært ved at forestille mig min installatør laver noget "ulovligt".....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:24

Nej det er det ikke.
kortslutningsbeskyttelsesstrømmen er ikke det samme som overstrømsbeskyttelse...

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:25

Jeg har svært ved at forestille mig kæresten er utro.... bob bob... og dog... thø hø

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:26

Kan du ikke lige definere det for mig så ben?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-08 21:36

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Overstrømsbeskyttelse handler om den strøm der maksimalt løber ved kontinuerlig belastning, der kan løbe i strømkredsen.

Kortslutningsstrøm handler om kortvarig stor strøm.

Dette er årsagen til at man i tavler tavler og tilledninger må anvende mindre tværsnit.

Men af link i dette indlæg, af paragraf 434 og fremefter er den tabel der faktisk giver lov til større sikringer, vis den er dimintioneret efter kortslutningsbeskyttetelse.

Men jeg er da lidt imponeret over at reglerne er gjort ringere på dette punkt...

Fru jensen ved jo ikke at kun ikke må sætte 2 kogekander på hver 2KV i 3 stikket....

Men det ser helt lovligt ud

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : fussy85

Dato : 01-12-08 21:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:56

Det er interessant læsning...

Da vi skal forholde os til kortslutningsstremmen og den overstrømsbeskyttelse på samme tid

Kortslutningsstrømmen er defineret ud fra tiden.

Så man skal se hvad sikringen kan klare, i gamle dage var det bare mærkestrømmen alene.

Så jeg ville holde mig til mærkestømmen og være på den sikre side.

Det er formentlig fordi man kan vælger imellem alle mærker af sikringer, hvis man selv husker både mærkestrøm og overstrømsbeskyttelse.

Regler siger jo at begge dele skal være opfyldt både overstrømsbeskyttelse og kortslutningsbeskyttelse.

Hvis du sikre med 16Amp, bliver din kortslutnings støm lang over 20 Amp og så er det jo ikke lovligt.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-12-08 21:58

Og hvis leverandør har skrevet 13 Amp må du ikke lovlig sætte 16Amp foran.
vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-08 00:15

DetbBenjamin skrev indtil sidste indlæg lød ret fornuftigt.

Kortslutnings strømmen ( Den prospektive strøm) bestemmes ikke af sikringen.
Den vil i almindelighed i lavspændingsinstallationer være på flere hundrede ampere. Den ændrer i ikke på ved stikkontakter eller sikringer.
Kortslutningsstrømmen bestemmes af trafoen og impedanserne i nettet.

DET HAR IKKE MED SIKRINGEN AT GØRE.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-12-08 06:46

Jeg mener ikke at der er noget at diskuter om.. man må ikke..

Man skal kigge på det produkt man sætter i stikket og der plejer at stå max.10 A.. på mærkepladen...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 06-12-08 12:16

Dette spørgsmål blev rejst på et LAUS-kursus jeg var på sidste år.
Svaret var: Lav installationen i 3*2,5 og mærk kontakten med max 13 amp så skulle den være i orden...
Hvis ikke kunden overholder mærkningen med max 13 amp, så er det kundens problem og ikke installatørens...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-01-09 12:19

ja så er den tråd jo lukket Caam2 har jo det rigtige svar ........ havde også det svar og det holde hele vejen.....

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-01-09 17:44

Jeg kunne godt tænke mig at se en stikkontakt der er mærket med max 13 A... hvor man har sikret at mærkningen ikke kan falde af.. samt hvilken steder man skrivere det.. for i tilfælde at brand ville mærkningen forsvinde og ham der har lavet det ville komme i søgelyset....

jeg mener ikke at det er lovligt..

jeg vil påstå at i dette land er flere vaskemasiner (230 V) og tørretumbler (230 V) der er sat til en 16 A gruppen selv om. der står man 10 A bag på dem...
og hvis det er en installatør det har sat stik op til dem fra en kraft gruppe så er han ansvarlig for at kunden ikke kan proppe mere end max 10 A i skuffen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-01-09 18:08

Det der så kan undre mig er at så mange installatører tilsyneladende bruger "tricket" hvis de kan komme i klemme....

Hvad fordel skulle de have af det...

I vores tilfælde var der slet ikke tale om pris, men det blev pointeret at det selvfølgelig skulle være lovligt - vi syntes bare det måtte være det nemmeste - derfor forespurgte vi om det var en mulighed...

Spørgsmålet er så om der findes kontakter der er lavet så de tåler de 16A ??????

For så kan der da næppe være noget galt i det...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-01-09 19:35

ja det kunne jo være rart at menig mand kunne det samme som dem som ikke tror på at det er lovlig ..... man står da ikke i lære i 4 år og er i paktik i min. 2 år også på skole i min.2 år for at blive installatør ,,, og så bliver der skrevet at " jeg tror ikke " hold hold hold , som andre skriver " hold jer til den knap der hedder ,,, skal testes en gang om året ,,,,, ELLERS ring til en fagmand "

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-01-09 21:02

Jammen hvis du så finder et stik på 16 A. hvad vil du så sætte i den ??? du bliver nød til at kigge på den ting som kan sættes i stikket.. og der vil stå max 10 A

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-01-09 21:21

Jeg har skrevet til Sikkerhedsstyrelsen.. og de vil vende tilbage inden for 14 dage

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-09 11:54

Citat
og der vil stå max 10 A

Hvad er så problemet - så kan de jo IKKE overbelastes med mindre du bruger forlængerledninger og sætter flere ting i samme ledning

At du KAN trække 16A i kontakten gør jo ikke at der vitterligt også bliver brugt 16A...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-01-09 21:35

Kan du så ikke lige forklare mig om den her er lovlig....... for ifølge det du skriver er den jo ulovlig ,,,,,, men skal opsætte af aut. installatør.......

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6969&n=30100

For så kender jeg flere fabriker hvor der er laver ulovlige ting og sager...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 03-01-09 21:38

Det har noget at gøre med at man forventer at der er forbrug på alle 3 faser på en gange sådan så 230 V stikken max. kan komme til at trække 13 A

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-01-09 22:12

Okay du er på dybt vand og ud fra det du skriver har du ikke en elteknisk baggrund , jeg vil nærme mig til at skrive langt fra " gør det aldrig selv manden " .

Citat
Det har noget at gøre med at man forventer at der er forbrug på alle 3 faser på en gange sådan så 230 V stikken max. kan komme til at trække 13 A

Vil det så sige at man ikke må bruge den 230 v stikk. som sidder i cee udtaget før men har en tre faset belastning.......... nonsen

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-01-09 16:37

Svar fra Sikkerhedsstyrelsen

I dag er det som du angivet lovligt at forsikre en 10 A stikkontakt med 20 A (SB afsnit 6, tabel 43D)

SB afsnit 6C, 817.43 ændrer dog dette så alle stikkontakter fra 1/1 2010 skal overholde en ny version af tabel 43D, så fx en 13 A stikkontakt kun må forsikres med 13 A.

Det er også rigtigt at en stikkontakt med en mærkestrøm på 13 A kontinuerligt kun må føre 13 A, jf. SB afs. 6, 512.1.2.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-01-09 17:15

Tak du så var jeg ikke helt gal i byen , men at der kommer nye regler er jo rigtig, så man kan jo godt sige at sagen er undersøgt til bunden.........