/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
virus
Fra : ferik
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 01-12-08 13:18

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1092086.ece

jeg har i sidste uge måttet reparere/formatere en computer, hos en pensionist ven, der havde dette virus, han havde ikke betalt noget
? er der andre der har haft problemer med det

Kommentar
Fra : Whitelest

Dato : 01-12-08 13:23

Ikke mig, men tak for artiklen ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-08 13:24

Hvis man støder ind en af de der eller afarter af dem, så luk browseren evntuel ved at afslutte job fra Jobliste, jeg kan ikke lukke normal når jeg møder dem, og man må for alt i verden ikke klikke på noget som helst når den popper op, tøm så midlertidige internet filer og scan comåuteren med din antivirus

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-12-08 13:27

Nu er det ikke for at spille dum.smart eller på anden måde nedværdige dig eller personen du har repareret maskine for.

Men jeg mener det er utroligt at folk ikke tænker mere over noget - der kommer frem som et popup vindue ved brug af internettet??
Generelt er problemet at de meddelser gør folk nervøse - for den skriver jo jeg har virus på min maskine - så må jeg hellere trykke på linket og få det repareret ???? det kan jeg ved gud ikek se noget logik i - desværre er det sådanne denne virus infecerer din maskine - jamen så er det desværre løn som forskyldt.

Problemet her - er at folk bag ved skærmen bliver skræmt pga uvidenhed til at trykke på et link der inficerer maskinen. Man må så håbe at der ikke bliver installeret en keylogger eller andre ting i denne sammenhæng.

Men dog er den virus nu til at fjerne - istedet for at formetere maskinen om og starte forfra

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-12-08 13:55

min bekendt er 87 år gammel, og en flittig nybegynde på nettet, han ved ikke, hvad han har gjort,
så snart computeren var startet, frøs den, så der var ingen anden mulighed, end at formatere

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-12-08 14:08

Det var som sagt - heller ikke for at svine nogle eller noget til eller p? anden måde være stødende.

Men det er mig virkelig en gåde at folk er SÅ naive overfor nettet og hvad det tilbyder.
Og den nemmeste måde at undgå denne slags virusser fremover - er istedet at forklare ham omkring færden på nettet - fremfor at installere alle mulige programmer osv - der også skal læres at bruges - for en nybegynder

Accepteret svar
Fra : Flemming17

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-08 15:19

Jeg forstår udmærket at en ældre novice på internettet falder for den slags svindel.
Husk at han er fra en tid, hvor man ikke ustraffet kunne svindle og bedrage.
Hvem sørger forresten for at disse svindlere kommer i spjældet?
Det er da en samfunds/politi opgave

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-12-08 15:24

Det burde de da så absolut - Men der er for mange unge der skal smadre det indre københavn således der ikke er tid/penge/resourcer til dette <-- skal tages med et gran salt.

Tja vi er da enige om det er politiet's opgave - hvis det er samfundets opgave - så er det vel den person der afleverer maskinen til brugeren - som har ansvaret for hans videre knbowledge og færden på nettet ?????

Tja almindelig sund fornuft er heller ikke af vejen og jeg er enig med dig i at man kan forstå at sådanne en person falder for dette trick - Men Come on - så er det også lidt naivt!!

Forebyggelse er nu engang bedre end udbedringer.
man skal jo ligesom tænkte på at idet man afleverer maskinen så har personen en masse spørgsmål og holdninger til tingene - som mabn må afklare med personen inden - således at lhan på ingen måde er i tvivl om hvad der kan ske ved uagtsom naivitet!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-08 17:49

Citat
uagtsom naivitet!
.. hvordan hel----- kan naivitet være andet end uagtsomt

Nå - men nye brugere i alle aldre er og bliver nye med stor N - og der er masser af ting der burde fremgå tydeligt før man tager sin maskine i brug.
Nye brugere BØR/BURDE egentlig spørge sig frem hos mere erfarne - og ikke mindst vidende.
Erfarne brugere BØR/BURDE orientere nye brugere om disse spørgsmål.

en hel del materiale om sikkerhed er tilgængelig via flere sider men disse kender de nye brugere ikke - endnu flere læser ikke engang de advarsler der som regel er med i den ene eller anden form for introduktion både på computeren og i vejledning ved siden af.

For mere erfarne ville jeg råde til at man stiller op og forklarer og linker til osv - det ville gøre en stor forskel.

Ud over det - så er info omkring sikkerhed slet ikke så nem at finde hos ens udbyder når man er ny - såmænd heller ikke for mere erfarne - det burde også være en af de første ting man kunne læse om efter min ydmyge mening.

Jeg har for længe siden gjort det til vane når nogen er ny ud i cyberspace at rådgive så godt det kan lade sig gøre ang sikkerheden på maskinen og farerne der er sikkerheds relateret derude i space - og sørget for at begynderne ved lige præcis hvor de kan henvende sig om hjælp.

mon ikke flere vil tage det op - begge veje ????

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 01-12-08 18:18

Ferik ... ja det program kommer helt af sig selv via et banner der popper op, og har man ikke et antivirus program af de bedre, eller et antispam program som forhindrer det i at blive installeret ... så er man fucked...

jeg har siddet og set på en maskine som var nyinstalleret med vista, og var ved at få installeret norton, og han ville så lige på spywarefri og hente superantispyware... da han er ordblind så går han altid på google for at søge efter ordet og dermed få det rigtige link..

da han havde søgt klikkede han på linket, som dog var lidt trægt med at loade, og pludselig gik windows defender amok og den blev ved med at komme med advarsler om virus og spyware... og det endte med maskinen gik i knæ...
han genstartede og der var maskinen så fuld af vista antivirus 2009 ..
han fik hevet den af nettet installeret norton færdig , jeg havde en stick med malwarebytes og superantispyware på som blev installeret, genstartet maskinen i fejlsikret tilstand med netværk, og fik opdateret alle 3 programmer , scannet og windows defender havde til alt held forhindret den værste del af det, og mappen kunne slettes efter at programmet var omdøbt, samt malware bytes slettede vundo, og en 10-12 trojanere, og superantispyware winantivirus 2009, og et par vundo varianter...

norton blokerede hele tiden selve programmet hver gang det blev gendannet til filen var slettet...

og bemærk at han IKKE havde klikket på en pop op boks, han have ikke modtaget en mail, han havde ikke besøgt nogen skumle steder... kun søgt på google.dk efter spywarefri

og han er ikke engang gammel ...

vh
D9N

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 02-12-08 18:08

Tak for svaret Flemming17.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 03-12-08 15:09

Jeg vil lige slå et slag for programmet Site advisorfra McAfee - Det advarer straks, når man er på tynd is. F.eks Computerworld får omgående en advarsel, fordi deres hjemmeside er fuld af links til adware.
Bare et godt råd!