/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pladespiller?
Fra : kpm10
Vist : 363 gange
200 point
Dato : 22-03-03 23:16

Hej

Jeg har lige fundet min gamle Lenco pladespiller frem.
Men nu er det jo sådan at der er forskelige indstillings muligheder på sådan en, jeg tænker specielt på hvor meget tryk pick up'en skal trykke på pladen.
Men hvor meget skal den trykke på pladen og hvordan "måler" jeg det?

kpm10

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 22-03-03 23:30

ca. 1-2 g.
Den indbyggede skala kan kalibreres til nulpunkt, når armen med pickuppen svæver frit.
Ellers kan den måles med en 10 grams federvægt.
PS: Vægten skal være større, når pladespilleren står ustabil i forhold til gulvet, for at undgå at nålen hopper over rillerne. Det slider også på pladerne.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 22-03-03 23:39

Tilføjelse til antiscating:
Når vægten er på nul og den svæver frit, så skal armen flyde en smule mod midten, så rillerne ikke skal trække for meget til nålen. Det slider på en side af rillerne.
Nu er det et stykke tid siden jeg har haft en Dual pladespiller med Shure pickup, der havde en justeringsknap til vægt- og en til antiskatingindstilling.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 23-03-03 02:04

Det er ikke så nemt at stille præcist med en gammel Lenco.
Du stiller vægten så armen svæver frit - vandret!!! - så drejer du forsigtigt vægten til 2 eller 2,5 - har du en god pick-up på er det ikke altafgørende.
Det vigtigste er at trykket ikke er højere end hvad man synes lyder godt! - hvis man vel og mærke kører med en ordentlig pick-up - start med laveste tryk og lyt dig frem.

For øvrigt er jeg på jagt efter en Lenco der kan spille 78''

Mvh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 11:07

Alt om Data havde en art. omkring dette emne, den kan du købe for 15,-
Fra vinyl til cd
Resume:
Fortvivl ikke over, at dine LP-plader bliver stadigt mere ridsede. Du kan overføre dem til cd -og med lidt snilde få filtreret støj og sus fra. Privat Computer har set nærmere på, hvordan du skal gøre.

Læs mere herom på:
http://itsvar.dk//articles/article.aspx?id=1714&

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 16:28

Ohøjsa, jeg er HELT galt afmacheret med min kommentar ovenfor, jeg blandede to ting sammen - sorry!

Du kan læse mere on dit 'vidunder' på http://www.qxl.com/isroot/html/denmark/jump_page/qxl-byen/artikler/DEB_artikel113.shtml

LENCO
I Europe er det originalle Swiss-varemærke Lenco synonym med kvalitet, sikkerhed og udvikling i branchen af HiFi og elektronik. Lenco udviklede den belt-drevne semi-motoriserede pladespiller som har domineret den professionelle musikbranche i årtier. Lenco er stadig på kanten med udviklingen, men design har også fuld opmærksomhed. Billedet af kvalitet er ført videre i Lencos computertilbehør, som har været medvirkende til at grænsen mellem audio/video og multimedia konstant bliver svagere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-03-03 16:30

og til kanjegik, så er der en til salg her http://www.buynet.dk/acatalog/BUYNET_Lenco_L_3801_701.html