/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rørskåle til iso. af varmerør
Fra : olarsen
Vist : 5318 gange
100 point
Dato : 30-11-08 17:54

Jeg skal isolere nogle varmerør, JEM og FIX har nogle 13mm rørskåle til ca. 10 kr./m (det er billigt), men en smed har fortalt mig at der kan være forskel på kvaliteten af forskellige rørskåle, pris og kvalitet følges jo nogen gange. Kan en eller anden anbefale noget?

hh ol

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 18:09

Det gør det almindeligvis.

Men er det bare lidt pletvis isolering mod varmetab, er de skam ok (de billige). Taler vi om lidt mere kritisk isolering hvor frostfare kan komme på tale, vil rockwool/glasuld, afsluttet med pap og lærred være rarere. Eller kunne Armaflex være lidt nemmere for gør det selv'er (men der skal du bruge ret skrap lim).

Smeden vil selvfølgelig helst sælge dig hans Kai-Flex til en tyver pr meter.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-11-08 18:13

Det drejer sig om 20 m nyinstallerede fjernvarmerør i rustfast stål 18- og 22mm, de sidder i et kælderrum som er frostfri, findes der t sted hvor man evt. kan se tests af rørskåle?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 18:31

Hej med dig.
Prøv at kigge på denne side .Der er ikke noget om test men en masse god info.
http://www.pyrosafe.dk/documents/Monteringsanvisninger/Monteringsanvisning%20Brandplade.pdf

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 18:39

Hvis rørene går indenfor huset klimaskærm og kælderen alligevel er opvarmet kan det ikke svare sig at bruge alt for meget energi på den slags (at undersøge osv). Envidere - er isoleringen FØR energimåleren, så undlad isolering! Så er spildet til din fordel. Er det efter, og du vil have superdeluxe, køber du 25-30 mm mineraluldsskåle, snører det, ruller med pap, og aflutter med limet lærred. Det er bare lidt småsvært at lave ordentligt.

Iøvrigt skal du ikke regne med Bauhaus'es isoleringsleverandør stiller op til noget der ligner en test. Det koster jo! Så det du kan finde test's af, er mærkevarer!

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 30-11-08 18:41
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-11-08 18:53

Hvor intelligent er det lige nu du er, eller mener du jeg er underbegavet ?
De som leverer varmen er ikke dummere end menesker. energimåleren sidder (altid?) lige hvor varmerørene kommer ind, jeg har aldrig set det udført anderledes, men har også kun set få hundrede fjernvarmeinstallationer, spørgsmålet går jo egentlig også på om der er billige rørskåle man skal holde sig fra. Men ellers tak for dit velmenende råd

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 19:21

Muligt herr olarsen. Så har jeg nok set ikke så få installationer FLERE end du har, og jeg kan garantere du har uret i din påstand. Og da du har allerede bevist dit intellekt med dine spørgsmål, hopper jeg af her. Om du synes de billige rørskåle er gode eller ej er jeg revnende ligeglad med. Og om de gider bruge fem dage og surfe i timevis for at spare nogle få kr, beviser kun hvor sølle du er. Skulle jeg lave noget hos mig selv, gad jeg ikke købe billigt lort hos Bauhaus for at spare måske 100 kr ejheller hos Harald Halvpris.

PS Hvis du har set mange fjernvarmeinstallationer og dermed antyder du er en eller anden form for fagmand (eller noget beslægtende). Hvordan i alverden kan du så overhovedet komme i tanke om at stille dette spørgsmål?????? Det er KUN mindrebemidlede fuskere der kan komme på noget så tåbeligt! Alle de aner bare lidt om byggeri, ved, at klip-på skålene er noget smede-fusk. Købes de ovenikøbet hos et "halv-pris firma" har man bedt om at få noget dårligt. Enhver isolatør ville anvende skåle - enten glasuld eller rockwool og så afslutte autoriseret med pap/lærred - eller Isogeno-pak.

Så find selv ud af det..................

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 19:34

Iøvrigt peger et af dine annullerede spørgsmål INDENFOR netop dit eget erhverv på at du ikke ved for meget om dette. Og om alt er, kan du betegnes som ret uopdragen, efter at du var ledt på ret vej, så annullerer du alligevel eller undlader at acceptere de iøvrigt udmærkede svarforsøg!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 01-12-08 22:03

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 22:07

Tak for point. Håber du kan bruge det.