/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bøde for at være tre i bilen?
Fra : hotmaildude
Vist : 1817 gange
500 point
Dato : 30-11-08 14:23

Hvad er taksten for at køre tre personer i en gul-plade bil, hvor der kun er to sæder?... Dvs. at sidde to på passagersædet og blive taget af politiet!

Gerne et link ,der dokumenterer svaret!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 14:31

Er nogen af dem børn, så hedder det klip.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-11-08 14:35
Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 30-11-08 14:35

Alle personer er over 18 år!

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-11-08 14:37

Hvis alle har sele på og føren kan køre ugeneret - koster det ingenting!

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 30-11-08 14:38

-- >Stouenberg

Hvor i pdf´en er der angivet noget med for mange personer i bilen?

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 30-11-08 14:40

---- > modersvilje

Jeg mener, at den regel er forældet... Jeg synes, at have hørt en fugl synge om noget andet.... Jeg mangler dog dokumentationen!

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 510 point
Dato : 30-11-08 14:40

- side 7: FL § 80 b, stk. 4, 1. pkt.

Godkendelse af svar
Fra : hotmaildude

Dato : 30-11-08 14:44

Tak for det hurtige svar Stouenberg. Det var lige hvad jeg ikke kunne finde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-08 14:45

Citat
Jeg mener, at den regel er forældet... Jeg synes, at have hørt en fugl synge om noget andet.... Jeg mangler dog dokumentationen!

Den kan ikke være forældet i og med der er en sele til hver????

Citat
gul-plade bil

Er afgiften betalt, ellers kommer det til at koste kassen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-11-08 14:49

Spørgsmålet er besvaret hos FDM:
Citat:
Det er en udbredt misforståelse, at der kun må sidde to personer i førerkabinen i en bil på gule plader. Der er nemlig ingen begrænsning i antallet af personer i en bil på gule plader, forudsat at personerne under kørsel udelukkende befinder sig i kabinen, og at disse ikke er til gene for føreren eller dennes udsyn. Er der plads til tre personer i kabinen, er der således ikke noget i vejen for at udnytte denne plads.
Citat slut.
Linket til teksten er: www.fdm.dk

Der står i øvrigt mange andre ting om kørsel med gulpladebiler.
Jeg tror desværre at man skal være medlem for at se siden.

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 30-11-08 14:54

§ 80 b. Antallet af passagerer, der befordres på forsædet i en bil, må ikke overstige antallet af passagersiddepladser, som er forsynet med sikkerhedsseler. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, for så vidt angår befordring af passagerer på bagsædet eller bagsæderne i en bil.

jeg er ikke sikker på at stouenberg har ret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-08 14:56

§ 80 b. Antallet af passagerer, der befordres på forsædet i en bil, må ikke overstige antallet af passagersiddepladser, som er forsynet med sikkerhedsseler. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, for så vidt angår befordring af passagerer på bagsædet eller bagsæderne i en bil.

Det er selerne der "bestemmer" hvor mange man kan være i bilen