/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Fodnotepolitikken og den kolde
Fra : nikolaj-n
Vist : 690 gange
75 point
Dato : 30-11-08 11:48

Hej, nogen der muligvis har tid til at hjælpe mig med følgende spørgesmål?:

Hvad var grunde til at Danmark havde en ”penibel beliggenhed” i perioden efter befrielsen?
- Aner hvad der menes..

Hvad var hovedtrækkene i henholdsvis Truman Doktrinen og Marshall hjælpen?
- At hjælpe de demokratiske folk der gjorde modstand mod kommunisterne.

Hvad var de primære årsager til at forhandlingerne om et nordisk forsvarsforbund strandede i januar 1949?
-

Hvad ligger der bag udtrykket at ”Danmark var et forbeholdent NATO medlemsland”?
-

Hvad var karakteristisk for Socialdemokratiet under ”fodnotepolitikken”?
-

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-08 12:28

Vi fører da fodnotepolitik en`mass` endnu

Danmark havde en penibel beliggenhed, jeg vil nærmere sige strategisk vigtig da vi har bælterne og fri udsigt til England, det vidste både Hitler og Stalin.
Rent faktisk havde Sovjet Danmark i deres interesseområde lige som resten af østlandene i de hårde forhandlinger der foregik under krigen mellem befrielsesmagterne, og derfor fik vestblokken nogle tyske generaler til at overgive Danmark og Norge timer før krigen var slut.

Desværre kom der ingen englændere til Bornholm, selv om den tyske kommandant udtalte at han var parat til at overgive hele garnisonen hvis der bare kom een engelsk menig soldat i en robåd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 12:48

Citat
Hej, nogen der muligvis har tid til at hjælpe mig med følgende spørgesmål?:

Spørgsmålet er om nogen GIDER

Du kan vel ikke bruge svarene

- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 1
- Slettede 0
Ialt 2

Accepteret svar
Fra : metalfaust

Modtaget 75 point
Dato : 30-11-08 15:02

Hej, nogen der muligvis har tid til at hjælpe mig med følgende spørgesmål?:

Hvad var grunde til at Danmark havde en ”penibel beliggenhed” i perioden efter befrielsen?
- Aner hvad der menes..
Efter kommunisternes magtovertagelse i Østeuropa efter 2. Verdenskrig, var Danmarks beliggenhed strategisk vigtig pga. adgangen til Østersøen. Sverige var neutral og dermed var DK (samen med Vesttyskland) det eneste NATO-land med adgang til Østersøen (og man kunne fra DK derfor holde øje med Sovjetunionens, Polens og DDRs aktivitet).

Hvad var hovedtrækkene i henholdsvis Truman Doktrinen og Marshall hjælpen?
- At hjælpe de demokratiske folk der gjorde modstand mod kommunisterne.
Truman-doktrinen: USA erklærede, at man ville støtte Grækenland + Tyrkiet økonomisk og militært, for at modvirke kommunistisk magtovertagelse der og dermed begrænse sovjetisk militær-politisk ekspansion.
Marshall: økonomisk bistand målrettet opbygning af demokratiske institutioner i Vesteuropa.

Hvad var de primære årsager til at forhandlingerne om et nordisk forsvarsforbund strandede i januar 1949?
-

Hvad ligger der bag udtrykket at ”Danmark var et forbeholdent NATO medlemsland”?
- Kort sagt forbeholdt Danmark sig retten til ikke at hjælpe sine venner (USA og Vesten) hvis det kom til konflikt med Sovjetunionen. Dvs. Danmark var i USAs øjne en allieret man ikke kunne regne med.

Hvad var karakteristisk for Socialdemokratiet under ”fodnotepolitikken”?
- Socialdemokraterne (og De Radikale) var de politiske drivkræfter i forhold til at være allieret med forbehold.

Kommentar
Fra : nikolaj-n

Dato : 30-11-08 16:00

"Hvad ligger der bag udtrykket at ”Danmark var et forbeholdent NATO medlemsland”?
- Kort sagt forbeholdt Danmark sig retten til ikke at hjælpe sine venner (USA og Vesten) hvis det kom til konflikt med Sovjetunionen. Dvs. Danmark var i USAs øjne en allieret man ikke kunne regne med."

Men ville Danmark ikke var automatisk i krig, hvis et andet NATO-land blev angrebt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-08 16:20

Siden hvornår har ALLE NATO-lande givet et minimum af støtte når nogen blev angrebet ??
Måske en del efterretningsmæssigt, men aldrig med regulære styrker.

Efter 11. september kom der dog en del sympati til USA, men nogle år efter har USA overfløjet Europa med terroristfanger i kabinen. Vilde protester fra politikere ikke bare i DK men også i Tyskland over et par flyvemaskiner får mig til at spekelere i hvad støtten så består af ???????

Frankrig har været passivt medlem af NATO i 40 år.

Godkendelse af svar
Fra : nikolaj-n

Dato : 01-12-08 19:36

Tak for svaret..