/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skorstenstræk
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 3589 gange
400 point
Dato : 30-11-08 10:15

Overvejer at få installeret en elektrisk suger for at få bedre træk i min skorsten.

Hvor skal jeg lede efter en sådanne henne.

Er det noget man selv kan montere.

Nogen der eventuelt ved noget om priser både suger og montering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 10:35

Citat
Overvejer at få installeret en elektrisk suger for at få bedre træk i min skorsten.

Skidt overvejelse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 10:46

Hej Thomas.
Du kan købe den hos XL byg .
Havde selv en da vi boede på landet.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 410 point
Dato : 30-11-08 10:50
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 10:58

Citat
Er det noget man selv kan montere.

Det kan du hvis du er elektriker.
Vi havde en af vores venner til at ordne det . Den skal tilsluttes jord , hellere ha' besøg af en elektriker en gang for meget end en gang for lidt..
Den blev jo så sat til inde i stuen så den kunne styres derfra.
En ganske uundværlig ting for vores vedkommende når vinden var i NØ.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 10:59

Et sidste pip herfra : det var model nr. 2 du ser vi købte.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 30-11-08 12:50

Som gammel skorstensfejer må jeg lige indskyde at der er mange ting der spiller ind på trækket i skorstenen
hvis man fik oplysninger om mål på skorstenen og hvad der er tilsluttet kan det være lidt nemmere at vejlede dig den elektriske røgsuger var dårligt opfundet da jeg var i lære men vi fik da klaret trækket på andre måder nogen gange var løsningen isokern andre gange forhøjelse af skorstenen og nogen gange måden man fyrer på en simpel emhætte der kører kan ødelægge trækket

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 13:26

Citat
Som gammel skorstensfejer må jeg lige indskyde at der er mange ting der spiller ind på trækket i skorstenen

Jammen du har helt ret .
Vi havde bare ikke andre muligheder.
Røgen "vendte" hos os og det stod lige ind i stuen så vi simpelthen ikke kunne være der

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 30-11-08 13:53

kan kun sige at der er lige så mange løsninger som der er skorstene og den bedste vejledning vil man kunne få hos den lokale skorstensfejer mester da det jo er et led i uddannelsen at lære at løse problemerne med manglende træk

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-11-08 15:19

@Maxikurt Jeg har en udemærket skorsten med Isokern 4 m høj med udemærket træk i alle vindretninger men har fået en ovn der har brug forlidt ekstra nærmere betegnet 15 Pa og det har skorstenen vanskeligt ved at yde i stille vejr.

Anbefalet skorstenshøjde er 5 m med på et parcelhus med rimeligt fladt tag duer det ikke så derfor...........

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 30-11-08 15:51

ja så er der nok sugeren tilbage men der skal jo så montering til

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-11-08 16:01

@Maxikurt ja og derfor har jeg spurgt som jeg har !

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 16:13

Hej thomas.
Undskyld jeg svarede dig.
Men jeg troede ikke det var til at misforstå.
Vi brugte da også vores suger når det var meget stille i vejret, så var det da meget nemmere at få gang i skorstenen.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-08 16:48

Exhausto og Systemair har udmærkede røgsugere.

www.exhausto.dk og www.Systemair.dk

Exhausto's er nok den bedste (og dyreste). Selve montage kan du godt selv ordne, men strømmen bør du få en elektriker til (med mindre du er rimeligt godt kørende indenfor den slags)!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-08 09:48

Du kan få den bunker af steder http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&q=%22Exhausto+r%C3%B8gsuger%22&btnG=S%C3%B8g&meta=

Om du selv kan montere ????? Det kommer an på meget. Umiddelbart skal den bare puttes i skorstenen. Men der skal lige et kabel til og monteres en trinløs regulator. Gæt 2-3 timer til en elektriker + lidt stumper måske 2000,- ialt incl moms. Men der kunne du jo få et tilbud fra den lokale kabelpusher.

Husk der SKAL være serviceafbryder udvendigt ved blæseren.

SystemAirs kender jeg ikke, men den er væsentlig billigere. Den lille koster 3750,- incl moms Er beregnet for mindre ildsteder med indfyringsåbning mindre end 0,35m².

Begge blæsere SKAL være i drift når brændeovnen bruges!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 10:44

Hej 3773.
Citat
Husk der SKAL være serviceafbryder udvendigt ved blæseren.

Det er der altså også på den jeg har linket til
Skorstensfejeren har det jo med at komme når der er ild i den

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-08 11:17

Nemlig Pia! Det var også bare for at understrege at den skal altså være der!

Men SystemAir'en er altså noget billigere! Og deres kram plejer at være ganske OK!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 11:23

Citat
Men SystemAir'en er altså noget billigere!

Ja det kan jeg så ikke snakke med om.
Af den simple årsag at jeg ikke kender til det
Jeg ved bare at vi var utroligt glade for den vi fik sat op.
Det var så slemt hos os at når vinden var i NØ stod der røg ind i hels stuen og var der rigtigt tryk på stod der flammer ud af spjældene
Det var sq ikke altid lige sjovt. Især ikke når der skulle gøres rent

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-08 12:38

Har sat en del Exhausto'er op. Og det ER et godt produkt. Lidt dyrt, men godt!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-12-08 14:40

Nu ikke mere "Skorstens-træk" så vælter den ski da

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 16:10

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-12-08 16:47

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 18:34

Hej thomas.
Tak for point.
Du skal glæde dig til at få den op. I bliver rigtige glade for det.
V.H. Pia