/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kalvemedisterpølse
Fra : modersvilje
Vist : 3207 gange
100 point
Dato : 30-11-08 09:29

Hej,
Hvor finder jeg en opskrift på hjemmelavet kalvemedisterpølse?
De fleste(læs alle) opskrifter indeholder svinekød.
Findes der en opskrift der kun indeholder kalvekød eller skal jeg "bare" skifte svinekødet ud med kalv og så krydre som jeg ville gøre med "alm" medister?
venligst
MV2

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-08 09:38

Du tager da bare en opskrift på svinemedisterpølse og skifter kødet ud med kalv

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 30-11-08 09:38

du kan roligt skifte svinekødet ud med kalvekød. det gør jeg, men du skal regne med, at pølsen bliver lidt mere tør. Husk at bruge allehånde,da det giver den typiske "medisterpølsesmag", efter min mening. Hvis du ikke har noget specielt imod svinekød, kan du suplere med en smule baconfedt i farsen. Det gør den ikke ringere, men så er den ikke fri for "svin" god fornøjelse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-11-08 09:59

Ja det er det jeg regnede lidt med, men --- at et landbrugsland som Danmark der i generationer har opfostret kalve til madgryderne ikke har en specifik opskrift med kalv undre mig.
Jeg har intet imod svinekød! Til gengæld har jeg bekendte der holdt op med at spise svin pga. disse hersens transporter - lidt forståeligt - vi bør tænke over dette. Så i år vil jeg selv hakke og lave en "ren" kalvemedister.
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-08 10:05

God fornøjelse. Det smager sikkert godt, men som m13ark skrev, så bkir den nok en anelse mere tør. Det burde du kunne kompensere for ved at bruge en federe hakket fars...måske 14 - 16 %

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-08 10:07

Jeg vil også mene den kunne blive tør.

Gode frikadeller eller karbonader laver man af kalvefars, men det er mest brugt med kalv/flæsk for at farsen overhovedet kan hænge sammen.
Husk også at svinefedt giver en god smag.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-11-08 10:39

Det lyder da rigtig dejligt med kalvemedister. Ved godt at du søger opskrift, men vil bare vise dig, at man skam kan købe medister af rent kalvekød bl.a. her
http://www.ricewood.dk/shop/kalvemedister-paa-1-1342p.html

http://www.thykoed.dk/butik/storekoeb/kalvemedister_6.html

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-11-08 11:55

Hjemmegjort er velgjort og mad der er lavet med "kærlighed" & omhu smager bedst så hvis 'du' har den bedste medisteropskrift (kan jeg jo selv udskifte svin med kalv)
på forhånd tak,
MV2

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 12:47

Citat
så hvis 'du' har den bedste medisteropskrift (kan jeg jo selv udskifte svin med kalv)

Jammen så får du da bare min

1 kg. kalvebov
250 g. hakket spæk
1 stort hakket løg
3 spk. mel
ca.1/4 l. mælk
salt
peber
lidt revet muskatnød.
lidt mel , men farsen skal være lind

her til jul kommer jeg lidt allehånde i i stedet for muskatnød.

Kød og spæk hakker jeg 2 gange
blander det hele og smager farsen til med krydderier.

Jeg går ud fra du ved hvordan man stopper en medister
Hvis du vil ha en grovhakket medister kan du nøjes med at hakke kalvekødet 1 gang.
Og så er der dømt stuvet grønlangkål til med brunede kartofler.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-08 13:04

Husk nu det skal være kalvespæk Det er et pokkers arbejde at stoppe det fars i tarmen med en ske

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-11-08 13:09

Citat
Det er et pokkers arbejde at stoppe det fars i tarmen med en ske

ha ha du er god er du
Nej jeg bruger da min kødhakker , der er jo pølsehorn og hele pivtøjet med.....man er vel "lidt" proff.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-08 13:13

Nååå sån...så er pølsen jo ikke helt håndlavet LOOL

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-11-08 13:34

Det lyder godt, jeg tror nu kun, jeg har tykkam, men det duer vel også, til 5 kilo kam skal der bruges nogle meter tarm, jeg bruger lammetarm.
Jeg har hørt at 100 gram hvedemel pr. kilo kød skulle være passende, lyder det rigtigt?
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-08 13:35

Et pølsehorn sparer et par dages arbejde

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-08 17:44

Citat
Jeg har hørt at 100 gram hvedemel pr. kilo kød skulle være passende, lyder det rigtigt?

Ja det er nok der omkring.
Men jeg måler det aldrig op det er lidt på fornemmelsen.
Du kan købe tarme i din lokale slagter. Jeg bruger altid fåretarme. Som regen har de dem også i supermarkederne på denne årstid.
De ligger i salt og skal skylles godt i gennem.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 01-12-08 15:51

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 16:09

Velbekommen dig.
Håber du får held med det. god arbejdslyst.