/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kardanled
Fra : ejgild01
Vist : 4272 gange
100 point
Dato : 29-11-08 18:19

Kardanledet på min mazda 626 lyder ikke godt og manchetten i højre side er revnet så går det jo hurtig .. Kan jeg selv skifte kardanen og er det svær????

 
 
Kommentar
Fra : 3773


Dato : 29-11-08 18:33

Det er rarest at have en lift. Men du skal have gearolien af. På min Pug skiftede jeg selv begge trækaksler, sidst de lød fælt.

Købte dem hos Høyer

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 29-11-08 18:38

Du skal ikke have gearolien af. Det render noget ud men du kan putte en klud ind så slipper du at fylde på så meget.Det er let at skifte drivaksel led selv hvis du har skruet bil før.Har du ingen erfaring med at skrue,så lad en der ved hvad han gør, gøre det.
alimak

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 29-11-08 19:41

Citat
Kan jeg selv skifte kardanen og er det svær????

Ja.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-11-08 19:42

Ja Alimak har jo svaret Men ka da tiføje at er det selve krydset med nye ruller og skåle så er det absolut ikke for amatører.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 29-11-08 20:13

Hvis det er det yderste led, kan dette udskiftes uden, at udskifte hele trækakslen.
Det bliver dog højest sandsynligt nødvendigt, at demontere trækakslen under operationen, hvorfor du skal have bilen "tippet" og understøttet imens f.eks. med et par solide bukke.
Og som altid, er det en god ide, at tage omkring biblioteket og låne en reparationsmanual, så man ved lidt om, hvad det er, man har kastet sig ud i, hvilket værktøj det kræver osv.
Det ER muligt, at udføre selv, men ikke lige det letteste, at gå til.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 29-11-08 20:19


Ja,nu er det ikke mig der spø`r,men man bliver ikke altid klogere af Kandu:

Citat
Men du skal have gearolien af.


Citat
Du skal ikke have gearolien af.


Mosebaek.



Kommentar
Fra : alimak


Dato : 29-11-08 20:57

Om du vil tappe af olien er en smagsag. Vil du skifte gearolien samtidig så tap den af.Vil du ikke så lad vær,og bare efterfyld når du er færdig.Eller du kan løfte bilen kun på den ene side, så kommer det ikke olie ud.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 29-11-08 21:21

Mosebaek > ikke alle er lige øvede med hensyn til rep af forskellige ting.
Derfor kan der godt komme lidt forskellige råd om en rep.

Alimak og Cortina01 - laver vist mange biler og benytter ikke samme metode som en der ikke gør det så tit.

Der er også nogen som kan stille ventiler mens dyret kører i tomgang.

Kommentar
Fra : ejgild01


Dato : 30-11-08 09:17

Jo lidt klogere er jeg da blevet ,,,det jeg kan se er at det er det yderste led der er i stykket og så kan jeg se på den reseverdel at den bliver kaldt udvendig er det noget med strålerne ,, en ting mere for at få det skilt ad skal bærearmen jo falde ned er det det lille kødben der skal skrues af ??????????

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 30-11-08 10:39


Citat
Derfor kan der godt komme lidt forskellige råd om en rep.

Det var også bare humoristisk ment,fra min side.Selvfølgelig kan en repr.tit udføres på forskellige måder.
Citat
Der er også nogen som kan stille ventiler mens dyret kører i tomgang.

Ja,jeg har selv gjort det på min go`e gamle Kadett C City.

VH.Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-08 11:18

Du skal løsne de to bolte som holder bærearmen fast til støddæmperen. Når det er gjort, vil bærearmen bare hænge lidt længere nede. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at afmontere bremsekaliberen, for at kunne trække hjulnarvet så langt ud som muligt når du skal have akslen ud.
Husk, først skal det ud af hjulnarvet, dernæst ud af gearkassen men et koben eller lign.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 30-11-08 12:10

- nemlig.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 30-11-08 14:01

Tror ikke du kan demontere drivakselen uden at afmontere caliperen.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : ejgild01


Dato : 30-11-08 17:18

Tak for svaret pims.
jeg tror godt jeg nu,,, tak for de gode svar

Kommentar
Fra : boie01


Dato : 30-11-10 22:38

Hilfe- Hilfe

Er der nogen der har et godt tricks til at udskifte knokkelleddet på en Mazda 626 uden af tage trækakslen af, for 2 år siden udskiftede jeg det højre men da tog jeg også trækakslen af, nu kunne jeg godt tænke mig at gøre det på det venstre hjul uden af tage trækakslen af, i den venstre side er trækakslen ikke så stor som i højre side, mit problem er låseringen, mit knokkelled er helt færdig d.v.s. at det er kun den del der sider på strålerne yderst på akslen jeg skal have af da resten er helt færdig, den var så meget færdig at der overhovedet ikke var noget indmad i, hverken kugler eller noget andet, den lille knogle der sidder tilbage på akslen, skal den slås af med en ordentlig hamme,r jeg har prøvet med en aftrækker men det lykkedes ikke, hvorfor har de ikke lavet de sådan at man kan tage låseringen af, jeg kan bevæge den lille rest af knoglen der sidder på strålerne 2-3 millimeter, så den er løs men jeg har svært ved at få den ud over låseringen som ganske sikkert sidder yderst på resten af drivakslen men den kan desværre ikke ses, er der nogen der har nogle cowboy tricks el. skal jeg have trækaksel af for at give den en med den store hammer, og så bagefter fylde den manglende gearolie gennem det lille umenneskelige hul for at fylde lidt olie på igen.

På forhånd tak Mvh. Boie

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 30-11-10 22:48

Det letteste er at tage drivakslen af og sætte den i en skruestikke og slå knokkelleddet af.
alimak

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 30-11-10 23:59

Har du tørret alt det gamle fedt af ? Kan du se strålerne og evt. komme til med en lille skruetrækker e.l. ? Nogle gange sidder låseringen så man kan åbne den en lille smule og trække knokkelleddet af, uden de store armbevægelser. Men ellers må du nok bide i det sure æble og hive trækakslen ud i skruestikken, som allimak så rigtigt skriver.

Kommentar
Fra : boie01


Dato : 01-12-10 07:53

Tak for svarene, nej jeg kan overhovedet ikke se låseringen, desværre, den må sidde lige inde under det yderste af knokkel leddet men som i skriver må jeg nok tage trækakslen af men jeg gruer for manchetten da det er lidt svært at få den på igen da der ikke er så meget plads da jeg kun har den hævet på nogle bukke og så skal jeg have gear olien tilbage men endnu en gang tak for de hurtige svar.

Mvh. Boie

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407841
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste