/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dobbeltriffel Fabarm
Fra : haus
Vist : 2751 gange
100 point
Dato : 29-11-08 14:28

Er der nogen som har haft erfaring med Fabarm riffler ? Især dobbeltriflen er jeg interesseret i. Kan de anbefales ?

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-08 19:52

Selvfølgelig kan de det. De fremstildes af firmaet Hecler og kock, som er et af verdens største firmaer, når det gælder fremstillingen af automatiske militær våben, men her er også deres styrke.
Jagtvåben er "kun" en bi produktion ofte samlet af Italienske eller andre Tysk/Østrigske mærkers dele.
Skal du på safari i Afrika siden du har brug for sådan en dobbelt riffel?

Kommentar
Fra : haus

Dato : 30-11-08 09:12

Tak for svar. Jeg har været en del på drivjagt efter gris og kan se en stor fordel i en dobbeltriffel. Jeg skal desværre ikke til Afrika... Jeg har ikke før hørt om Fabarm og prisene på dobbeltrifflerne ligger nogenlunde fornuftigt ift Krieghoff. Jeg støder desuden tit på Sabatti ift. dobbeltriffler. Er der en væsentlig kvalitetsforskel på de to mærker (Fabarm / Sabatti)?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-11-08 11:23

Hej bb1

Hvor har du denne altviden, angående våben, eller er det bare noget du har læst dig til?
Du spørger haus om han skal til Afrika, man kan da også bruge en dobbeltriffel i Europa, uden problemer.

TheRealDeal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-08 14:19

The Real Deal.
Hvem er det nu der forsøger, at forplumre en tråd?
Selvfølgelig har jeg ingen alt viden, men jeg vidste dog noget om fabarm`s som du tilsynelaende ikke havde kendskab til.
Og haus kan udemærket svare ser du - så tag det helt roligt.

Til haus.
Ja, der er forskel i både pris og kvalitet, men nu er en dobbeltriffel jo ikke noget man bruger hver dag, hverken i Europa eller i afrika, så om man køber det ene eller andet mærke er mere et spørgsmål om "smag" og pris.
Personligt ville jeg altid forretrække en god riffel med både kiggert og rødpunkt, men det er jo igen smag og behag.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-11-08 14:35

Hejsa bb1

Slap af gamle dreng, har du ikke fået din varme mælk her til morgen
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor du har din store våbenkendskab fra og til din viden kan jeg tilføje, man kan altså godt sætte både en kikkert og rødpunktsigte på en dobbeltriffel og vil en svingmontage være nummer et.
Her i Danmark bruges dobbeltriffel ikke så meget, men i Tyskland ses det ofte og det virker.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 30-11-08 16:31

Tak for svar. Smag og behag afgøres hurtigt af pengepungen... Så længe kvaliteten er i orden gør det ikke så meget at der mangler et par graveringer.

Så har jeg lige et sprøgsmål til vedr. kaliber. Jeg har i længere tid skudt med 9,3x62 og er efterhånden blevet rigtig glad og fortrolig med den kaliber. Jeg kan dog se at de fleste dobbeltriffler er i 9,3x74 og ikke i 9,3x62. Hvor stor forskel er der på de to kalibre ? På Normas hjemmeside kan jeg se at anslagsenergien er mindre for 9,3x74 hvilket undre mig en del, da patronen vel størrer.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-08 17:29

Haus fornuftig indstilling pynten koster jo også!

Forklaringen er: Det er ikke hylster længen, men krudt mængde og ladning, som i det væsentligste er bestemmende for anslags energien. Projektilet har også en indflydelse, men den er kun teoretisk.

TRD. Jeg er bl.a. riffelinstruktør.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 30-11-08 17:47

Ok, fint svar. Men hvad er fordelen ved 9,3x74 frem for 9,3x62. Er forskellen også nærmest kune teoretisk eller har 9,3x74 nogle væsentlige fordele ?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-11-08 18:08

Kære gamle bb1

Hvor er du godkendt som riffelinstruktør, du er svær at finde?hvilken officiel liste, ellerr er det lånte fjer.
Du skriver at riffelprojektilet også har en betydning men det er rent teoretisk, der tror jeg du tager fejl, men det kan du vel dokumenterer.
Er du nu helt sikker på du er uddannet riffelinstruktør.
Du har endnu ikke svaret mig på om dobbeltriffel ikke er almindelig brugt i Tyskland.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-08 18:41

TRD.
Du skal holde dig til tråden. Dette her er ikke en diskutions klub i mellem dig og mig.

Mit riffelinstruktør bevis har nummer 17519 og er udstedt i henhold til justitsministeriets bekendgørelse nr. 66 af 26. januar 2000 §17 stk 3

Om du har adgang til alle landets registre ved jeg intet om, men jeg tvivler.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 30-11-08 19:12

Bb1 det lyder som om du ved hvad du taler om. Har du mulighed for at svare på mit sidste spørgsmål ?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-11-08 20:52

Kære bb1
Jeg holder mig til tråden, du har ikke svaret på mit spørsmål angående dobbeltriffel.
Du har heller ikke svaret på sporgsmålet angående kuglens betydning kontra ladningen i hylstret, det regner jeg også med der kommer en forklaring på.
Der er offentlighed i forvaltningen, jeg kan ikke finde dig på DJ s instuktørliste eller DGI, men det kunne være en forglemmelse fra deres side, så det dokumenterer du bare hvis jeg skulle tage fejl, men det nummer du har opgivet 17519 er nok fra soldatertiden, hvs du i det hele taget har aftjent din værnepligt.
Du skriver også du bl.a. er riffelinstruktør hvilke andre lånte fjer smykker du dig med.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-08 23:01

haus.
Nogen egentlig dybsindig/videnskablig forklaring udover den jeg har givet dig kan jeg ikke gi`
Jeg har aldrig taget noget ladekursus, selvom jeg har fået det tilbudt flere gange.
Jeg tror forklaringen på, at de to så næsten ens patroner eksistere er at en riffelfabrikant har fundet ud af, at i netop de løb han fremstiller ( antal riffelgange ) er en patron med en given ladning best.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-11-08 23:08

Til TRD.
Som ikke allene i denne tråd kun fremkommer med personfnider: Det bruger vi ikke her!
Hvilket du snart vil erfarer. Og det hjælper dig ikke blot at logge ind igen under et andet mærke, som du formedentligt har gjort denne gang også, ser man på din profil.
Gå i stedet for ind på www.bb-jagt.dk og læs. Jeg har intet at skjule hverken omkring min person,uddannelse, kurser eller lignende.
- men det har du til syneladende.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 01-12-08 15:45

Kære bb1
Du har et udsagn der siger
Citat
Jeg har aldrig taget noget ladekursus, selvom jeg har fået det tilbudt flere ganget citat her

Trods det udtaler du dig om krudt og kugler, trods du skriver om du er instruktør, sådan en person ved lige netop lidt om balestik og hvilke kugler der bruges til hvilke ladninger.
Citat
Mit riffelinstruktør bevis har nummer 17519 og er udstedt i henhold til justitsministeriets bekendgørelse nr. 66 af 26. januar 2000 §17 stk 3

Kan du ikke lige uddybe det her udsagn.
Citat
Jeg tror forklaringen på, at de to så næsten ens patroner eksistere er at en riffelfabrikant har fundet ud af, at i netop de løb han fremstiller ( antal riffelgange ) er en patron med en given ladning best.

Vi kan alle få et ladekursus tilbudt, hvis vi f.eks. betaler for det igennem Danmarks Jægerforbund, men nu tilbage til om du ikke kan bekræfte at i Tyskland og til dels mange lande syd for grænsen, at dobbeltriflen er mere brugt end her i landet. Du lader også skinne igennem at man ikke kan påmonterer kikkert eller ampoint på en dobbeltriffel, hvorfor ikke?

The Real Deal

Kommentar
Fra : haus

Dato : 01-12-08 17:26

Det har aldrig været meningen med denne tråd at den skulle være genstand for personlige opgør. Jeg kender ikke baggrunden og finder den uvedkommende for mit formål.

Godkendelse af svar
Fra : haus

Dato : 01-12-08 17:27

Tak for svaret bb1.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-12-08 17:35

TRD.
Du er velkommen til at kontakte mig via. kontakten på min hjemmeside, men en hver debat her er
alle andre total uvedkommen.
Da det til syneladende kun er dig, der ikke fatter og forstår hvad jeg skriver.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-12-08 17:42

Tak haus.
Jeg ved hvem TDR er og han har i andre tråde og på andre fora optrådt på samme ubehagelige måde ikke kun over for mig.
Ser man på hans profil, så ser man jo også, at han er logget på annonymt til lejligheden.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 01-12-08 17:53

Kære bb1
En privat offentlig tilgængelig hjemmeside som din kan du skrive hvad som helst og pynte dig med diverse titler som ikke er dokumenteret for brugerne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-12-08 19:27

Korrekt.- men kun et dumt menneske ville gøre det og så dum er jeg ikke!

En offentlig hjemmeside kan jo netop læses af alle også venner, familie samt dem der har undervist en. Eller som man måske selv har undervist.

Du har der imod vist i denne debat, at du ikke har ret meget at gøre godt med og bliver sur især når du ikke kan få ret i det du skriver.

Derfor er dette den sidste bemærkning til dig fra min side.