/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
sikkerhedsnøgle
Fra : hennooah
Vist : 6206 gange
100 point
Dato : 28-11-08 16:54

Jeg har netop købt en bærbar...
jeg har en trådløsforbindelse (netgear), som den bærbare også har fundet, men når jeg trykker opret forbindelse, skriver den at jeg skal skrive en sikkerhedsnøgle eller adgangsudtryk....
det er selvfølge en sikkerhed for at forbindelsen ikke kan misbruges, men hvor finder jeg koden.
Det er nok en jeg har indtastet under opsætningen, men kan ikke huske hvad jeg skrev

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 28-11-08 16:58

Hvis du ikke kan huske det har du 2 valg muligheder cracke koden (Kan tage en evighed og kan i nogle tilfælde være umulige)

eller reset din router og start forfra
strøm stik ud tryk lille reset knap ind med bluant/andet spidst hold den inde ca. 10sec sæt strøm til og giv slip på reset knap det plejer at resette de fleste

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-11-08 16:59

Du kan så finde en adresse på din netgear og på den måde oprette en ny kode. Der har før her på kandu været en henvisning til en hjemmeside hvor alle de forskellige routere stod og hvordan man kunne logge sig på.
Den skal nok komme, når de dygtige EDB folk kommer.

hawaii7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-08 17:00

Hvis du ikke kan huske din kode, så er det bedste du kan gøre: Nulstille din router der er et lille hul eller måske en knap du skal holde inde i nogle sekunder, så kan du komme på uden kode, husk at oprette ny sikkerhed bagefter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 17:23

Den nøgle du snakker om, er ikke livsnødvendigt.
Men den valgte krypteringsform skal vælges ud fra, at alle de enheder der skal benytte din trådløse del, skal også understøtte netop den krypteringsform du har valgt.

Jeg har selv fravalgt kryptering i mit netværk, da jeg har så mange trådløse enheder, der ikke kan arbejde med samme nøgle/krypteringsform.
Min løsning er MAC-filtret, som jeg syntes virker perfekt til min situation, for alle enheder har jo deres eget ID i form af MAC-adresse.

Et trådløst netværk er som regel kun brugbart inden for under 100 meter, og bor man i et område hvor der kun er få netværker; anser jeg det ikke for et problem.
Jeg har haft gæster på besøg der mente at de nok skulle komme på mit netværk,men har måtte opgive. De kom først på, da jeg indførte deres MAC adresse i mit filter.

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 28-11-08 17:27

severino - Derfor skal han jo stadig bruge nøglen til at komme på nu ELLER restte routeren

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 28-11-08 17:28

Hej

Hvis den er fra TDC har de givet dig koden, og den kan du ikke selv umiddelbart ændre, men have fat i kundeservice, ellers som foreskrevet ellers prøv dette link.

http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/kundeservice/3333_Netgear-Router-54.Mbit.pdf

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 28-11-08 17:43

Jeg har snakket med tdc kundeservice, men de skulle ha 199.- for at hjælpe mig, så tænkte jeg straks kandu hjælpe mig.
når jeg har spist vil jeg lige prøve noget af det i foreslår.
kom gerne med flere ideer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-08 19:03

Vi behøver vel ikke fortælle at det er helt tåbeligt at skrive koder i noget som helst uden at gemme dem et eller andet sted , hvor kun man selv kan finde dem igen.

det husker du jo nu nok til en anden gang.

lige i dit tilfælde er der jo nok den mulighed at du klarer det med et reset.

Men der er computere og mobiltelefoner man kan sætte koder i så de er lige ytil at kassere hvis man glemmer koden.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-11-08 10:14

Jeg har min router stående oven på en reol, der kan andre ikke så nemt komme til, og derfor har jeg skrevet koden på routeren med dymotapa.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-08 11:29

Citat
kom gerne med flere ideer.
du har kun de to muligheder som allerede er nævnt: Enten husker du koden, eller routeren skal nulstilles gennem det lille hul som er ved siden af antennen

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-08 12:14

Kan du komme ind i opsætning på router?
http://www.routerlogin.com
eller
http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1

Eller kan du heller ikke huske dette password, så er der reset tilbage, som alle andre har skrevet.

Det kan ikke hjælpe at spørge TDC, for det er jo en kode du har lavet, så den kender de ikke, de vil sikkert råde dig til at resette router.

Hvis du kan komme ind i router opsætning, så kan du lave en ny sikkerheds nøgle, ser så'n ud:
http://manse9933.dk/sub/hent/uploade/file/rout1.png
Under Setup > Wireless Settings
skriv den nye nøgle og klik Apply og HUSK den

mvh klaudi

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 30-11-08 21:59

Tak for svaret Klaudi.
Jeg kunne godt huske password'et, men ikke sikkerhedsnøglen...
jeg trykkede på reeset knappen, men kunne kun komme på den ene computer hvis jeg lavede en sikker forbindelse.
Trykkede på reeset knappen igen og satte routeren op uden sikkerhed, så kunne jeg komme på med dem begge.
Det er sikkerhedsnøglen der er problemet, så jeg tror på dit svar angående routerlogin, jeg har været derinde men det var inden dit svar. Der viste jeg ikke hvad jeg skulle gøre.
Jeg har ikke haft tid og lyst til at prøve det endnu, da min forbindelse virker, men det skal sættes rigtig op inden længe.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-12-08 09:58

Velbekommen