/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Franske Annemoner
Fra : BASSES
Vist : 972 gange
250 point
Dato : 14-10-01 12:24

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ikke behøver at grave løgene af mine Franske Annemoner op til Vinteren. Det har jeg ellers gjort hvert efterår indtil nu. Det står der jo også at man skal. Er der nogen her i Gruppen der har erfaring med at lade dem være i jorden Vinteren over ???

Hilsen
Basses

Accepteret svar
Fra : britta

Modtaget 260 point
Dato : 14-10-01 12:30

Jeg holder utrolig meget af den Franske Annemone, har derfor et hav af dem i min have. Jeg har gennem den tid jeg har haft dem -Aldrig- taget knoldene op til Vinteren. Resultatet har været fint,--de blomstrer dejligt hvert År.

Ps. Knoldene ligger i mange forskellige typer jord-samt både i læ og åbne områder,-der er ikke forskel på hvor fint de kommer hvert År.

Mvh
Britta

Kommentar
Fra : BASSES

Dato : 14-10-01 13:15

Tak for svaret. Men kan nogle fortælle mig hvorfor Bla. min nabo siger at det er meget vigtigt at knoldene kommer op hver Efterår ???

Hilsen
Basses

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 12:07

"BASSES" <BASSES.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:IEdy7.149$5v1.51668@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ikke behøver at grave løgene af mine
> Franske Annemoner op til Vinteren. Det har jeg ellers gjort hvert
> efterår indtil nu. Det står der jo også at man skal. Er der nogen her i
> Gruppen der har erfaring med at lade dem være i jorden Vinteren over ???
>
> Hilsen
> Basses

Sidste år glemte jeg at tage dem op, og i år har de været pæne . Måske kan
de tåle nogen frost Så, for at være på den sikre side, kunne det måske
betale sig at dække dem med granris.
mvh
Vibeke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 15:04

Min erfaring er, at når jeg ikke har taget løget (eller knolden) op, vil
knolden ofte overleve, -og give nogle nydelige blade næste år. Men der
kommer sjældent blomster .

Hilsen
Aase

> Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ikke behøver at grave løgene af mine
> Franske Annemoner op til Vinteren. Det har jeg ellers gjort hvert
> efterår indtil nu. Det står der jo også at man skal. Er der nogen her i
> Gruppen der har erfaring med at lade dem være i jorden Vinteren over ???
>
> Hilsen
> Basses
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-01 15:37

BASSES <BASSES.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IEdy7.149$5v1.51668@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ikke behøver at grave løgene af mine
> Franske Annemoner op til Vinteren. Det har jeg ellers gjort hvert
> efterår indtil nu. Det står der jo også at man skal. Er der nogen her i
> Gruppen der har erfaring med at lade dem være i jorden Vinteren over ???

Hej.

Står der virkelig, at man skal grave knoldene op før vinteren? Det har jeg
aldrig gjort - min mor heller ikke (og hun har trods alt haft have i en del
flere år end jeg!); mine overvintrer fint og blomstrer hvert år.

Mvh. Marlene.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-01 18:26

>
> Står der virkelig, at man skal grave knoldene op før vinteren? Det har jeg
> aldrig gjort - min mor heller ikke (og hun har trods alt haft have i en
del
> flere år end jeg!); mine overvintrer fint og blomstrer hvert år.
>
> Mvh. Marlene.
>
Hej Marlene
Der findes jo mange forskellige anemoner, og problemet med de danske navne
er bl.a. at de varierer fra person til person -og især fra egn til egn. Jeg
tvivler på, at det er de samme anemoner, som du og jeg kalder "franske
anemoner". De anemoner, som jeg har omtaler, er anemone coronaria.De findes
som enkelte = de Caen og som dobbelte = St. Brigid. Hvis man vil være
SIKKER på, at få glæde af dem næste år, skal de opbevares frostfrit.

Mange andre anemoner kan sagtens overvintre uden at blive taget op.

Hilsen
Aase