/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Regnefejl i banken
Fra : plimgøj
Vist : 1601 gange
300 point
Dato : 27-11-08 10:59

Hej

Er der nogen af jer, som har oplevet at bankrådgiveren har regnet forkert ved hus eller lejlighedskøb, så du sidder med større udgifter end du regnede med?

Og hvad har du gjort i det tilfælde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 11:04

Jeg har ikke selv oplevet det, men et par af mine forældres venner har.

Det var bare ærgeligt... de fik intet ud af at klage til banken, eller øvrige instanser iøvrigt

Banken blev holdt "skadesfri", og den ansatte fik blot en næse. Vennerne skulle selv have holdt bedre øje (til trods for at de havde sagt til banken, at de ikke havde forstand på det, derfor ville de godt have hjælp)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-08 11:10

En bankrådgiver er vist mest en rådgiver for .......................... banken.

En revisor eller ejendomsadvokat er meget bedre udrustet til at vurdere huskøb.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-08 11:10

Jeg har adskillige gange efterregnet bankers beregninger i forbindlese med at venner og kolleger skulle have lån mv. Der har været fejl i en meget stor del af dem, og det er -som Nordsted1 skriver- rigtig svært at få bankerne hængt op på det efterfølgende.

Men den såkaldte bankrådgiver får jo bonus efter hvor meget omsætning (til banken) han/hun har skabt, ikke efter om det er godt for kunden. Bare spørg de mange aktionærer i Roskilde Bank, der har fået billige lån til at købe bankens egne aktier, minder mest om et pyramidespil!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-08 11:12

Nu er der jo ikke tale om du er blevet snydt....

Du har "blot" fået en forkert oplysning....

Bevares - det kan være slemt nok, men de vil ALDRIG kunne drages til ansvar (erstatning)....

Det er dette her der står med småt alle steder og som ingen "gider" læse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 11:37

Citat
Det er dette her der står med småt alle steder og som ingen "gider" læse

Jeg syntes "gider læse" er en meget nedsættende udtalelse

Man går til de proff. og siger man ikke selv har forstand på det, så har man vel ret til at tro,
at man så også får den proff. oplysning man har brug for

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-08 12:10

Citat
Jeg syntes "gider læse" er en meget nedsættende udtalelse

Overhovedet IKKE - det ses jo gang på gang - og det er IKKE ment nedsættende.....

Blot en konstatering...

Desuden var det netop af den årsag sat i """"

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-11-08 12:37

Hvad er det for fejl og hvor store er de.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-08 13:50

Hvis der er tale om så graverende fejl, at det har indflydelse på økonomien i hverdagen, vil det være en klage værd, at klage til tilsynet!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-11-08 16:08

Den der med "En revisor"
Nu er det sådan at har du et firma, og så en revisor til at ordne dit regnskab, så er det dit eget overordnet ansvar. Du skriver jo under til sidst. En stakkels revisor kan ikke stilles til ansvar fordi han nosser rundt i Det.
Det må jo være den samme regel en bankrådgiver dækker sig ind under.
Hvordan skulle man ellers kunne have tillid til visdommen,
hvis de ikke kan holde deres egen ryg fri. ?
Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-08 16:37

Hvis du vil klage, skal det være til Pengeinstitutankenævnet.

Her kan du se

http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/Kendelser.htm?verdictGuid1={F4B8279F-EAD7-4884-AFA5-CBF6E411F3B2}#B

hvordan de har behandlet tidligere klager om beregninger i forbindlese med bolighandler
og finde ud af om dit tilfælde ligner et der er faldet ud til kundens fordel. Hvis du skal klage, er det jo også meget rart at vide hvad ankenævnet mener er en fejl fra bankens side, der kan give dig erstatning, så du kan slå på de rigtige strenge.

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 17:17

Citat
der kan give dig erstatning.

Erstatning----- glem det ---- det kan højst blive til en flaske vin og en undskyld jeg beklager

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 17:21

Hov nu ville jeg altså ikke lyde alt for negativ

Håber i kan få erstatning, men mine forældres venner fik det ikke, og det er helt sikkert meget
svært at få nogen til at indrømme fejl... men jeg x fingre for jer

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 300 point
Dato : 27-11-08 17:27

Min søster og svoger byggede hus og fik bankrådgiveren til at regne det hele ud. Økonomien var fornuftig.
Da huset var færdigbygget og de havde boet i det et par måneder opdagede bankrådgiveren at han havde regnet forkert, der manglede et nul et sted.
De klagede og fik intet ud af det og det endte med at de måtte sælge huset, merprisen var noget med 5.000 mere om måneden.
Så hvad kan man lære af det? Bankrådgiveren er betalt af banken og arbejder for banken. Og de er mennesker og mennesker laver fejl.

Godkendelse af svar
Fra : plimgøj

Dato : 16-12-08 16:09

Tak for svaret granner01.