/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ikke modtaget pakke.
Fra : jesper.s
Vist : 1012 gange
100 point
Dato : 27-11-08 08:01

Hej.

Jeg har købt nogle varer over nettet fra et Dansk firma, men jeg har aldrig modtaget pakken. De har sendt den, og i flg. forsendelses nr. er pakken ank. til Københavns Pakkecenter for en uge siden, men aldrig kommet videre. Nu er mit spørgsmål, hvem skal erstatte varerne, da firmaet har trukket pengene på mit Dankort? Jeg har efterlyst pakken hos Post Danmark.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:03

Det er en sag mellem firmaet og PostDanmark. Du kan begære din indbetaling tilbageført via din bank

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-08 08:14

Eftersom det er en alm. uregistreret pakke, så kan ansvar ikke gøres gældende overfor Post. Det er derfor en sag mellem dig og firmaet.
Du er så heldig at du har købt på kreditkort. Du kan bare rette henvendelse til din bank og oplyse at betalingen skal tilbageføres da du ikke har fået varen. Det er KUN fordi du har benyttet betalingskort. Så nu sidder firmaet med tabet p.g.a. PostDanmarks fejl. Surt for firmaet.

Men der bør sidde nogen i Post Danmark med røde ører. Så fortsæt din eftersøgning/klage, og undskyld høftligt overfor firmaet at du blir nødt til at trække betalingen tilbage.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:39

Citat
Eftersom det er en alm. uregistreret pakke, så kan ansvar ikke gøres gældende overfor Post
Selvfølgelig...jeg tænkte ikke på dette.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 08:47

I har jo sikkert ret, men kan man sige pakken er uregistreret, når man har kunne følge forsendelsen på nettet?? Man kan jo se hvornår den er ankommet til PostDanmark

Altså jeg ved godt pakken ikke er sendt som anbefalet

Dette er blot en forespørgsel, da jeg selv har en pakke "ude at svømme"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:49

Når den ikke er registreret er den ikke "forsikret" og får bare et trackingnummer, som den kan følges på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:53

1 kg. pakke til Danmark ville koste 70,- kr, men en registreret værdipakke på 1000,- kr. ville koste 152,- kr. i porto

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:54
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 08:55

Hvad har du sendt til mig Nordsted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 09:00

Altså det er jo snart jul, så det er en hemmelighed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 09:02

Nåååå okay, på den måde lool

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-11-08 09:33

Citat
Eftersom det er en alm. uregistreret pakke, så kan ansvar ikke gøres gældende overfor Post. Det er derfor en sag mellem dig og firmaet.

Der er jeg så ikke helt enig, for i og med at pakken har et Track & Trace nummer, så kan det dokumenteres, at PostDanmark ikke har fuldført deres job med at videreformidle forsendelsen/den er forsvundet i deres varetægt på pakkefordelingscenteret, og derfor er det op til dem at erstatte tabet.

Så modtageren der ikke får pakken, trækker betaling tilbage fra sælger og sælger skal ha' sit tab dækket af PostDanmark

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 09:52

Det er da muligt at du ikke er enig, men det må du jo så forklare Post Danmark LOOL - Men det er rigtigt at sagen, efter kunden har trukket sin betaling tilbage grundet manglende modtagelse, står mellem afsender og Post Danmark.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-11-08 10:03

Hvis det er en track og trace pakke, må erstatningspligten påhvile Postdanmark!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 10:11

Nej IBM. Enhver pakke du indleverer får en track & trace mærkat, uanset hvilken forsendelsesmetode du vælger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-11-08 10:46

Post danmark erstatter genstande der er sendt som pakker, men ikke brevforsendelser medmindre det er værdibreve og sendt som sådan

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-08 10:49
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-08 11:00

Ja, jeg kan altså stadig tvivle på hvorvidt den er uregistreret.

PostDanmark, har jo selv registreret pakken som ankommet til dem???

Jeg har lige fået mail, om at min pakke først bliver sendt på tirsdag, (en uge forsinket)så jeg har da håb endnu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-08 12:16

De er fantastisk så mange forkerte svar man kan få her i kandu, fra folk som bare gætter sig til et svar.

Se postdanmars forretningsbetingelser for pakker her

http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/fbpostpakker_indland_2009.pdf

Det er helt sikkert at de har et erstatningsansvar.
Afsenderen får jo også en kvittering af samme grund.

Det får man ikke ved almindelige breve, som er en delbilligere , med samme mål.
Forskellen ligger i kvittering og erstatningsansvar.

Dankort er ikke et kreditkort, men et betalingskort hvor modtageren får pengene med det samme uden forbehold. Du kan ikke trække betalingen tilbage, bare fordi du ikke får varen.

Så skulle du have brugt et rigtigt kreditkort, som f. eks. mastercard.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 12:28

Hmmm så vil jeg da bare tage mig en kop kaffe. Det kan jeg sgu da finde ud af. Men i øvrigt er jeg tilbøjelig til at give dig ret Transor...det gælder osse mig selv. Men man kan være så overbevist om rigtigheden af, at det man tror man ved, at man uden at blinke serverer det som den skinbarlige sandhed.

Hva fa... man kan jo ikke gå rundt og tvivle på alt hvad man tror man ved.....hvis der skal være et undskyldende moment

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 12:31

HEHEHE Så lige hvem du er.....Skulle du ikke lige feje foran egen dør, inden du gør hovedrent hos andre. Du er jo ikke ligefrem heldig hver gang

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-11-08 13:02

Det er da rart at se, at selv Klumme kan blive klogere - alt andet havde også været galt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-08 13:06

Skulle jeg ikke kunne, hvem hulen skulle så

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-08 13:59

Prøv at gå ind på firmaets hjemmeside og læs betingelser/Handelsvilkår. Der vil du formentlig kunne læse, at ansvaret for pakken obvergår til dig, lige så snart DU HAR MODTAGET PAKKEN. Det er afsenderen, der skal efterlyse pakke.

Du kan henv. dig til din bank, og anmode dem om, at tilbageføre pangene. Tak gerne dokumentationen med dig til banken.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-11-08 19:52

Sikke dog folk er langt omkring

Svaret på hvornår en risikoen for en pakke overgår fra sælger til køber - altså det tidspunkt hvor salgsgenstanden er leveret - er reguleret i købeloven § 73, der har følgende ordlyd:

"§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse."

Bestemmelsen, der kan afviges ved aftale, siger altså, at hvis pakken forsvinder under forsendelse, så skal sælger sende en ny eller betale erstatning.

Hvorvidt sælger kan kræve erstatning fra postdk, vil jeg ikke blande mig i, for jeg synes godt nok de er nærige med deres erstatninger, men eftersom det kan dokumenteres, at pakken ikke er leveret, så har jeg meget svært ved at se, hvordan de vil afvise at erstatte pakken.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-08 02:21

Citat
Hvorvidt sælger kan kræve erstatning fra postdk, vil jeg ikke blande mig i, for jeg synes godt nok de er nærige med deres erstatninger, men eftersom det kan dokumenteres, at pakken ikke er leveret, så har jeg meget svært ved at se, hvordan de vil afvise at erstatte pakken.

jvf. mit tidligere link til Postdanmark, ang. pakker til private modtagere i Danmark:

Citat
Vi erstatter med op til 4.600 hvis din pakke beskadiges eller bortkommer

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 03-12-08 08:30

Tak for svaret dova.