/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sædevarme i Citroên Picasso
Fra : gedebjerg
Vist : 3845 gange
83 point
Dato : 26-11-08 15:01

Defekt sædevarme i Citroên Picasso. Fremgangsmåde til at reparere dette uden at komme i karambolage med airbaggen. Det er IKKE sikringer. Begge sæder er gået.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-11-08 16:37

Har lige forhørt mig på det samme både hos den lokale mekaniker og hos citroen og begge steder siger de at det kræver skift af det hele og koster en bondegård.

Men vil da gerne blive klogere. Hos mig er det kun det ene der er gået så fruen er blevet kold i røven.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-11-08 16:52

Først skal du sikre dig at varme elementerne virkelig er defekte :

Til hvert sæde er der en 2-leder el-ledning til varmen.
Du skal være 100% sikker på at det er ledningerne til varme elementerne, og ikke side airbags eller selestrammer raketterne.
Ellers varer det længe før du er i stand til at pille i bilen igen

Med de rigtige ledninger kan du prøve at finde et samle stik, ellers må du klippe ledningen over og samle med krimp muffer bagefter. Du kan nu måle ohm ind mod varmelegemet.
Der skal være ca. 1,5 - 3 ohm, for at varmelegemet er i orden.
Du skal tjekke på begge sæder.

Hvis du måler betydeligt mere, er varmelegemet defekt.
Hvis du måler ca. det angivne, er fejlen derimod IKKE i selve varmesædet, men i relæ eller styreknap.

Det er rart at vide om sædet virkelig ER defekt, før du river det i stykker og brænder flere tusser af på et nyt
- eller om du skal finde et nyt relæ til en 50'er

Jeg ved desværre ikke om du skal have nyt betræk med indbygget varme, om du skal have ny sædehynde med indbygget varme.
Men det véd din forhandler. Han skal også vide hvilket betræk du har.

Du skal nok regne med at det bliver en halvdyr fornøjelse. fra 3 tusser og opefter pr sæde vil jeg gætte på.

Jeg ville ubetinget prøve et standard varmesæde fra nærmeste bil udstyrs butik. De koster fra ca. 149,- og opefter, og der kan dælme købes rigtig mange af dem for prisen til en original reservedel.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 27-11-08 22:31

hej betræk varmelegeme og sædehynde er en helhed limet sammen på en picasso

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-11-08 14:17

T-Hansen har tilbud på sædevarme til 99 kr i denne uge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-08 21:11

Hvis Citroen sæderne er lavet af denne samme skod-leverandør, som ham der laver Peugeot-sæder så glem dem. Bedste vil være et overtræk. Franskmændene har åbenbart kolossale problemer med at lave sædevarme der duer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-08 21:12

På Peugeot er det et stik man piller fra hinanden under sædet....