/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mazda 626
Fra : bjs1948
Vist : 2419 gange
100 point
Dato : 26-11-08 10:34

Hej er det en større operation at udskifte forhjulslejer på mazda 626 ge

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-11-08 10:37

Det lader sig gøre, men det kan sidde uhyggeligt fast.
Og man skal have værktøj, og næn.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-11-08 10:45

Man kan tage de gamle af med en skærebrænder og svejse de nye på, så burde det holde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-08 10:51

Det er ikke for amatører at skifte forhjulslejer

Selv koniske baghjulslejer skal man have forstand på for at gøre det rigtigt.
Uden en hydraulisk presse kan det kun gøres forkert.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-11-08 11:44

det er år siden jeg har udskiftet hjullejer selv, men da var fremgangsmåden:
fjern det gamle leje ved, at holde en mukkert på den ene side af lejet, og spræng skålene ved at slå med mejsel og hammer på den anden.
kæg de nye lejer i "kogende" fedt, så de udvider sig, så er de lige til, at "dumpe på plads

Husk at bruge en polygriptang eller lignende, ellers brænder man nallerne

Kommentar
Fra : mellergaard

Dato : 26-11-08 11:46

Hej jeg har haft flere Mazdaer (fantastisk bil, starter altid og går sjældent i stykker )
har selv holdt dem vedlige med bl.a. fjederben og andre bærende undervogsdele.
Men lige præcis forhjulslejet sidder meget dybt og utilgængeligt.
Jeg ville køre på værksted !

Klogeåge

Kommentar
Fra : mellergaard

Dato : 26-11-08 11:50

Lige en kommentar, hvis lejerne lægges i kogende fedt, udvider de sig,
hvis det var mig ville jeg lægge lejerne i fryseren.

klogeåge

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-11-08 16:17

Citat
Man kan tage de gamle af med en skærebrænder og svejse de nye på, så burde det holde.

Den slags "råd",tror jeg ikke du skal bruge,hvis du ønsker at blive gammel.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-08 16:28

Hvis du har nogen mekanisk snilde og adgang til en hydraulisk presse kan det nok la´sig gøre.
Har du ikke nogen af delene så skal du ikke selv rode med det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-11-08 16:55

Undskyld jeg "mænger" mig.Men dette er et godt fornuftig råd,efter min mening:

Citat
Hvis du har nogen mekanisk snilde og adgang til en hydraulisk presse kan det nok la´sig gøre. Har du ikke nogen af delene så skal du ikke selv rode med det.

Hjullejer er ikke at spøge med.De kan "sætte" et hjul,hvis uheldet er ude.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-11-08 18:26

Det gælder for alt mekanisk - og specielt lejer, bremser og styretøj: Omhu og korrekt fagligt udført arbejde, så "spiller" det som det skal.
Hvis det ikke er koniske lejer, og det / de skal presses på, er der ikke meget fidus i, at putte dem i fryseren. Så krymper de da bare endnu mere.
De fleste biblioteker råder over værkstedshåndbøger som f.eks. Haynes manualer, og de er glimrende, ikke mindst til, at du kan få et overblik, om det er noget du tør begive dig i kast med.
Men lejer kan være noget s..... drilagtigt noget. På en bil falder de nærmest af, mens de på en tilsvarende model skal af med det helt store værktøj.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-11-08 20:33

Specielt forhjuls lejer på Mazda 626 er for værkstedsfolk.Har du ikke erfaring og værktøj, så betal dig fra det.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-11-08 02:43

hej mellergaard
Citat
hvis lejerne lægges i kogende fedt, udvider de sig

Det er jo lige det, jeg vil opnå, så er de lige til, at sætte ind på spindelen, og så skal de bare holdes på plads, mens de køler ned.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-11-08 03:44

hjkofoed

Der er bare lige det at Forhjulslejerne på en 626 og foriøvrigt alle Forhjulstrækkere sidder IKKE på en spindel,det sidder i Forhjulsnavet og er presset ind.

Det er et lukket leje som ikke skal varmes fordi så er pakringen ikke tæt mere,og så holder det ikke 10000km.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-11-08 15:11

ja ja, så skal man jo passe på med at kloge sig,
tak for orienteringen

Godkendelse af svar
Fra : bjs1948

Dato : 28-11-08 10:54

Tak for svaret muldvarp1.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-11-08 21:30

Selv tak

Håber det lykkes for dig,men som andre har nævnt,prøv at se i en Haynes håndbog.