/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Konjunktiv
Fra : xForcax
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 25-11-08 22:11

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om man skal bruge konjunktiv ved alle verberne, når man skal oversætte en sætning som fx:

Selvom ("bien que") han er doven og ikke har noget arbejde er han alligevel lykkelig.

Håber der er en, der kan hjælpe

Kommentar
Fra : xForcax

Dato : 25-11-08 22:11

Glemte lige at nævne at sætningen selvfølgelig skal oversættes til fransk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-08 22:56

Jeg tror ikke at man på fransk behøver at bruge konjunktiv i dens slags sætninger?
Ikke som eksempelvis på tysk, hvor det er mere udbredt.

Men det er længe siden nogen forsøgte at lære mig fransk...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-08 23:22

tjae hvis det var tysk ville det være konjunktiv.
Det ville jeg også vide noget om , hvis jeg havde været bedre til fransk.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-11-08 04:16

Da der ikke er noget "spørgende" eller "ønskende", men mere konstaterende, mener jeg det hele er indikativ og ikke konjunktiv.
Havde sætningen lydt noget i stil med:
"Hvis ikke han havde været doven, og havde haft et arbejde, ville han måske have været lykkelig".
ville der være tale om konjunktiv.
Da vi næsten ikke har noget konjunktiv på dansk, konstruerer vi os i reglen frem til det ved hjælp af "før datid", der så vidt jeg husker også hedder "pluskvamperfektum"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-08 07:58

Enig, og beviset: Dette er fundet på nettet:

bien que Il est vrai/certain que même si Nul doute que encore que Quand bien même alors que.

Og det er jo ikke konjunktiv.

Das hätte ich auch sagen können...
men ikke på fransk

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-11-08 08:27

På den anden side, franskmænd har altid prøvet at efterligne latin gramatik, men de roder frygtelig rundt i den, så man kan aldrig vide
Som Blicher skriver om fransk:
Citat
”Det er jo ej andet end fejl latin”

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-08 11:24

Interessant emne .
Mit eget fransk er meget dårligt.

Men jeg har ladet mig fortælle af en kyndig indfødt at "dialekterne" som occitansk er meget tættere på den originale latin. Det moderne fransk har være under stærkere indflydelse fra gælisk og andre sprog.

Annuller spørgsmålet
Fra : xForcax

Dato : 26-11-08 15:51

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål