/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Plankegulv
Fra : Jksvendsen
Vist : 601 gange
24 point
Dato : 25-11-08 17:51

Kan man lave sit eget plankegulv og eventuel hvordan? Mine forældre har en skov og har derfor mulighed for at få nogle stammer af forskellige sorter.

På forhånd tak .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-11-08 17:54

Det kan man selvfølgelig godt men ikke uden en masse problemer Det skal jo skæres tørres og forskellige sorter opfører sig jo forskelligt så om jeg syns det er en god ide .....nej

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 25-11-08 17:55

Ok, så man kan ikke bare få en savværk til at skære det og selv tørre det?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-11-08 18:01

Det er ikke lige noget du gør på en måneds tid med mindre du har mulighed for at ovntørre og ydermere har træ det jo med at slå sig gevaldigt

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 25-11-08 18:03

Jeg har god tid til idéen -:) Det skal først tørre også saves op ik?

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 34 point
Dato : 25-11-08 18:19

Træet skal fældes om vinteren.
I enden af plankerne slår man et bølgesøm eller en liste på tværs.
Plankerne pindes op som de har taget fra stammen og lagres et luftigt skykkefuldt sted.
Efter lagring, jo længere jo bedre måles fugtigheden med en fugtighedsmåler.
Fugtigheden skal svare nogenlunde til den i huset hvor de skal lægges.
Plankerne kantskæres så de spidser. Bagefter køres de igennem en tykkelseshøvl så der bliver høvlet af vrangsiden (ydersiden)
Så¨laves der noter i kanterne.
Når gulvet lægges vendes plankerne skiftevis med toppen den ene- og anden vej.
og der lægges sløjfer (smalle strimler af f.eks. krydsfiner) i noterne.
Gulvet skrues til underlag, og der proppes over skruerne.
Til sidat afhævles gulvet med en gulvafhøvlingsmaskine
Gud fornøjelse, det er et stort arbejde men det bliver et meget flot gulv.

Et sådant gulv kan du se på godset Schildens på Djursland. Det kan også ses mange ander steder prøv at søge på Google: Det gør jeg, og hvis jeg finder noget sender jeg linket.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : Jksvendsen

Dato : 25-11-08 18:24

Tak for svaret BjornJ.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-08 18:33

Jamen tak for det, men det er ikke på Schildeseje jeg har set gulvet, men på Clausholm.
Jeg har en gang, for mange år siden, været med til at lave et sådant gulv, men det var i et privat hus.
Jeg vil tænke over om jeg kan komme i tanke om de andre steder hvor jeg har set sådanne gulve.

Bjørn

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 25-11-08 20:15

se evt. på Dinesen (jels-dinesen) de laver sådan noget, der er også udførlig vejledning i hvordan man lægger sådan noget...